You are currently viewing שש שנים חלפו מהשריפה, אך דיירי הבניין הזה עדיין לא יכולים לשוב לביתם

שש שנים חלפו מהשריפה, אך דיירי הבניין הזה עדיין לא יכולים לשוב לביתם

הבניין ברחוב פרויד 23 בחיפה היה באחד המוקדים המרכזיים בהם התחוללה אחת משריפות הענק שפרצו בעיר בנובמבר 2016. באותו חודש אחת השריפות הכתה בחזית הקדמית של המבנה שנשרף באופן ניכר. כל דיירי הבניין נאלצו להתפנות באופן מיידי ולמצוא פתרונות לינה זמניים. ביניהם, גם אנשים מבוגרים בני 70 ומעלה, כשבאורח נס באירוע לא היו נפגעים בנפש. לאחר שהושגה שליטה על האש על ידי כוחות הכיבוי, הבניין נותר נטוש, שרוף ועומד על תילו עד היום – כאשר למשפחות שהתגוררו עדיין אין בית לחזור אליו. מאז, חלק מהדיירים סובלים ממצוקה כלכלית לאחר שלטענתם, נותרו מאחור ללא מענה ראוי מהרשויות ועם דירה חרוכה.

באופן אבסורדי חלק מהדיירים נאלצים לשלם ארנונה על שתי הדירות – זו השרופה וזו שמתגוררים בה כעת. בנוסף, חלקם משלמים משכנתא על ביתם במבנה השרוף, לצד שכר דירה. דוד כהן, דייר שגר בבניין מעל 20 שנה, נאלץ לעבור לאחר השריפה יחד עם אשתו לדירה שכורה בעיר בה הם מתגוררים עד היום בשנים האחרונות. כהן מתאר מצוקה קשה, כשלטענתו הוא מרגיש שנוצל והופקר מאחור על ידי הרשויות, כשלא מוצו כל זכויותיו. "אני הייתי עם ביטוח לדירה, לרכוש, להכול. ביום אחד, הם ביטלו לי את כל מה שמגיע לי והם אמרו: 'אתה שייך לנו כרגע, וכל מה שקשור לביטוח שלך, אין'", הוא מספר. "וזהו, מהיום הזה, אני כבר מסתובב יותר חמש וחצי שנים, מחכה לחזור לדירה שלי ואני לא מצליח. מכל מני סיבות, והם יכולים לטעון מה שהם יכולים לטעון – בסופו של דבר אני לא בבית שלי".

עינב שוורץ, בת 54, התגוררה יחד עם משפחתה בדירה שבבעלותה בבניין והובילה את מאבק הדיירים לאחר השריפה. היא ניהלה תכתובת מיילים וטלפונים מול הגורמים שאמונים לטפל בנושא. לאחר שהתפנו מהמבנה, הדיירים פנו למחלקת מיסוי מקרקעין ברשות המיסים לבחינת צעדים להמשך. שם, הם נענו בהמלצה להתחיל בהליך של פינוי-בינוי מול משרד הבינוי והשיכון. מדובר בתהליך שבו מתבצעת הריסה מהיסוד של הבניין הישן, ובנייה תחתיו של מבנה מגורים חדש וראוי למגורים. במקביל, אושר לדיירים סיוע כלכלי זמני, בעבור תשלום על שכירות בדירות חלופיות למשך שנתיים מיום פרוץ השריפה בבניין. התהליך התחיל והמסמכים נשלחו, אבל מהר מאוד זה הגיע למבוי סתום – והתהליך נעצר באמצע.

בניין_2.jpg

חדר המדרגות נותר חרוך ומוזנח., בשנה שעברה צילום: אור שוורץ

הדיירים מספרים כי יזמית הבנייה שהוקצתה לטיפול בנושא פרשה מסיבות כלכליות, כשברקע נוצרה מחלוקת מול מחלקת מס-רכוש, שהציעה תשלום עבור דיירי כל דירה בבניין בשווי 313 אלף שקלים, סכום שלדברי שוורץ אינו הולם את הנזק הרב שנגרם. "זה סכום שלחלוטין לא ניתן לעשות בו כלום לבית שלא קיים וצריך לבנות אותו מהיסוד", אמרה שוורץ.

רק בנובמבר 2021 היה נראה שהתהליך התחיל להתקדם. הוחלט בעקבות ערר שהגישו הדיירים לרשות המסים כי יוגשו תוכניות לעירייה לצורך קבלת היתר בנייה. אולם , עד היום, הדיירים לא קיבלו מרשות המסים שום טיוטה לבקשה של היתר, לא התבקשו לחתום על אף מסמך – ונשארו חסרי אונים בעקבות עצירת התהליך. ברשות המסים מסרו כי השיקום נעשה בימים אלה, לפנים משורת הדין  "אנחנו נמצאים בתוך הסיטואציה הזאת, גם לפי מה שהארכיטקטית אמרה לנו, משהו כמו כבר שלוש שנים", אמרה שוורץ. "עד שיהיה היתר בנייה, ועד שהם יקדמו את התהליכים זה יכול לקחת גם עוד שלוש שנים אם לא יעשו משהו יותר דרסטי. ועל שלוש השנים הללו הם מצפים שעוד נמשיך להוציא מכיסינו גם תשלום עבור שכירות, וגם ארנונה על הבתים שאנחנו גרים וגם על הבית השרוף, ואני עוד משלמת עליה גם משכנתא. בקיצור, אין חיים".

בניין_4.jpg

הבניין השרוף, בשנה שעברה. הרס, חורבן ונזק שמוערך במאות אלפי שקלים קרדיט: אור שוורץ

לדברי הדיירים, חוסר הוודאות שאופף אותם, יחד עם תחושת הפקרות מצדן של הרשויות, לאחר הסכנה הגדולה שחוו באירוע שבסופו באורח נס איש לא נפגע – מותירים אותם חסרי אונים. "מי אשם, מי לא אשם, אני לא יודע", אמר כהן. "אשתי בהלם ובטראומה עד היום מהדבר הזה. כי היא חוותה את האש, האש לחחה את רגלה בזמן הירידה במדרגות. זה דבר שאי אפשר להבין אותו", הוסיף. "אני מחכה לנס, ולא יודע, כנראה שניסים לא באמת מתרחשים". לדבריו, על המדינה לתת יותר מענה לאזרחים שכוחם דל להתמודד אל מול בירוקרטיה מתישה. "אם המדינה לוקחת עליי אחריות שתלך עם זה עד הסוף, ולא תשאיר את האזרח לא פה ולא שם", הוסיף.

גם שוורץ מרגישה כי הפתרון עדיין לא קרוב: "אנחנו לא רואים את העתיד של הבניין הזה באופק, אין לנו לוחות זמנים, אין לנו שום התחייבות מהם לגבי מתי נקבל את הבניין שלנו. בקיצור, הכול באוויר, חוץ מאשר הכספים שאנחנו משלמים".

מרשות המסים נמסר בתגובה:  "קרן הפיצויים – מס רכוש פעלה לשיקום המבנה בסמוך לאחר האירוע, אלא שהדיירים יזמו בקשה לשיקום המבנה שלא באמצעות מס רכוש אלא באמצעות תמ"א 38, מתוך מטרה לשדרג את המבנה. חשוב להדגיש שחוק מס רכוש מאפשר מימון השבת המצב לקדמותו וללא שדרוגים. למרות הבקשה החריגה ומורכבותה, הסכים לכך מס רכוש ובעקבות זאת נחתם הסכם פשרה עם הדיירים, באמצעות עו"ד שייצג אותם ונכח במועד החתימה, בו הוסכם על שיקום המבנה באמצעות יזם תמ"א 38, כאשר מס רכוש נושא במימון שכר הדירה של כל הדיירים לתקופה ממושכת, הרבה מעבר לתקופה שהוערכה לשיקום הבניין". עוד נמסר כי "לאחר שלא עלה בידי הדיירים להוציא אל הפועל את תכנית התמ"א 38 (מסיבות שאינן קשורות לרשות המסים) והגם שמס רכוש שילם את מלוא התחייבותו לפי ההסכם, פנו הדיירים לוועדת הערר בדרישה שמס רכוש ישקם את הבניין. מס רכוש, למרות שהנושא כבר אינו באחריותו לאור ההסכם, הסכים לפנים משורת הדין לשקם את המבנה והוא פועל לכך בימים אלה.  באופן כללי, נציין כי מס רכוש פעל נמרצות לשיקום נזקי גל השריפות בכרמל ולראיה ששיקום המבנים הרבים האחרים שניזוקו, כולל פגיעות קשות, הסתיים לפני שנים".

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "מדובר במבנה פרטי אשר בעליו התנהלו ארוכות מול מס רכוש. ככל הידוע לנו, ההליך הסתיים ובעלי הנכס פועלים להוצאת היתר בנייה לשיקום המבנה".