You are currently viewing מחסור בחניה ובחדרי הנקה: הקשיים של נשים בהריון ואמהות טריות בקמפוס

מחסור בחניה ובחדרי הנקה: הקשיים של נשים בהריון ואמהות טריות בקמפוס

נשים בהריון ואחרי לידה באוניברסיטת חיפה מספרות כי על אף שבמוסד עשו התאמות על מנת להקל עליהן, נותרו עדיין בעיות המקשות עליהן להצליח בלימודים לצד הרחבת התא המשפחתי. בין היתר, מאפשרת האוניברסיטה לאותן נשים לקבל תווי חניה החל מהחודש השביעי להריונן, וכן מקצה חדרי הנקה ייעודיים עבור אותן אימהות צעירות הלומדות בה. אולם בפועל, חלק מהסטודנטיות כי ההתאמות הללו לא יושמו בצורה טובה דיה כדי לממש את המטרה שלשמה נועדו. בעקבות זאת, קבוצת סטודנטיות החליטה לנסות לפעול לשיפור המצב.

הנושא עלה לפני כשנה במפגש של מלגאיות של קרן "רווה-רביד", הפועלת באוניברסיטה במטרה לעודד מנהיגות ומצוינות חברתית. במסגרת פעילות המלגה, נדרשו חבריה לחשוב על נושא המפריע לסטודנטים ולפעול בתחום על מנת לשפר אותו. "עלה משהו מאוד מעניין מסטודנטית שאמרה שהיא שקלה להיכנס להיריון וקיבלה הנחיה מאוד ברורה שהעומס של אותה שנת לימודים בחוג הספציפי שלה סביב התנסויות ותוכנית הלימוד לא יאפשרו היעדרויות", אמרה אחת המלגאיות, סטודנטית לתואר שני במנהל עסקים הנמצאת בזוגיות ושוקלת את צעדיה הבאים.

כתוצאה מאותה אמירה שהוצפה במפגש, הקימו בשנה שעברה הפעילות בקרן את פרויקט "נח"ת – נשים חולקות תבונה". במסגרת המיזם, הן קראו לסטודנטיות לשתף איתן את הקשיים בהן נתקלו בדרכן לאימהות במקביל ללימודים, ופתחו קהילה המאפשרת שיתוף ידע הדדי ויידוע בנוגע לזכויות של סטודנטיות הריוניות או אימהות טריות. אחת מהפעילות בפרויקט "נח"ת" היא סטודנטית לתואר שני במדעי המדינה, ואם לתינוקת בת חודשים ספורים. מניסיונה, שיתפה כי "האוניברסיטה לא מספיק מתחשבת באימהות, ולא מעודדת אימהות באוניברסיטה".

בנות המלגה מספרות, בין היתר, על אותן הטבות שהאוניברסיטה מעניקה לאימהות צעירות, שלא מבוצעות בצורה מיטבית. הן מתארות כיצד למרות שהאוניברסיטה מעניקה להן תווי חנייה החל מהחודש השביעי להריון, בפועל, עקב מצוקת חניה בקמפוס, אותן סטודנטיות מתקשות למצוא חניה ונאלצות לחנות במרחק רב מהכיתה. "נותנים להן תווי חניה, אבל אין להן חניות ייעודיות, אז אין להן איפה לחנות", סיפרה הסטודנטית לתואר שני במנהל עסקים. אותה סטודנטית מסבירה כי בפועל, בהיעדר חניות משוריינות לצורך ההריוניות, הן מבצעות את אותו מאמץ פיזי שתווי החניה נועדו לחסוך מהן, משום שהן נאלצות ללכת מרחקים ארוכים בקמפוס, לעתים בעלייה.

Picture10.jpg

פלייאר של פרויקט "נח"ת – נשים חולקות תבונה"

מי שכבר ילדה, נתקלת בבעיות אחרות. בקמפוס יש חדרי הנקה, אולם הם מועטים – שלושה במספר. אחד מאותם החדרים הוא למעשה מקלט שהוסב לחדר הנקה. כדי להגיע לחדר הזה, יש לחצות חניה חשוכה, ובפועל להתרחק משמעותית מכיתות הלימוד. החדר עצמו מנוכר, ונראה כמו מחסן שהותירו בו ציוד. "זה חדר הנקה בשביל להגיד שיש חדר הנקה", אומרת הסטודנטית למנהל עסקים. "אף אחת מהצוות לא הייתה יושבת שם", הוסיפה. לצד אותו חדר הנקה מרוחק, ישנו חדר הנקה בבניין הראשי, שם המצב טוב משמעותית. יש בו שידת החתלה, כיסאות נוחים והוא צבוע בצבעים ידידותיים. ולמרות הכל, אחת מחברות נח"ת מעדכנת שיש סיבה לאופטימיות. "אנחנו מתכננות שיפוץ של אחד או שניים מחדרי ההנקה", היא אומרת. חברתה למלגה הוסיפה כי בימים אלו כבר מגויסים תורמים לצורך המשימה. 

על אף הבעיות, הפעילות מציינות כי מצד המרצים ישנו יחס חיובי ונכונות לעזור. "הייתה התחשבות, גם בתקופה שהייתי בהריון וגם עכשיו, נותנים לי לעלות לשיעור מהזום וזה מקל עלי", סיפרה הסטודנטית ממדעי המדינה, שהפכה לאם לפני מספר חודשים. כמו כן, לפני כשנה פרסם המערך לקידום מגוון, הוגנות ושוויון, בראשות פרופסור שולמית אלמוג מהפקולטה למשפטים, מידעון בנושא. ממנו עולה כי ישנן הקלות לחברות סגל החוזרות מחופשת לידה וכן סיוע במימון שהות של ילד עד גיל שנה למקרים בהם החוקרת לוקחת עימה את ילדה לכנסים אקדמיים בחו"ל ועוד.

Picture11.jpg

חדר הנקה משופץ בבניין הראשי. צילום: מוריה סטופל

"האוניברסיטה רואה חשיבות רבה בהבטחת שוויון מגדרי"

מאוניברסיטת חיפה נמסר בתגובה: "אוניברסיטת חיפה רואה חשיבות רבה בהבטחת שוויון מגדרי לכל קהילת האוניברסיטה, וכחלק מתפיסה זו היא מעניקה דגש רב להבטחת המשך לימודים ומחקר תקינים לסטודנטיות וחברות סגל בהריון, לאחר לידה, וכמו כן סטודנטיות שנמצאות בתהליכים של טיפולי פוריות, אימוץ או קבלת ילד למשמורת או אומנה. סטודנטיות בהריון, בשמירת הריון, בטיפולי פוריות או בהליך לאימוץ זכאיות לשורה של הקלות, בין היתר בהיעדרויות משיעורים, בדחיית מטלות, מועדים נוספים בבחינות, התאמות מיוחדות בזמן הבחינות, השלמות בהכשרות מעשיות ואף בדחיית לימודים. תלמידות מחקר זכאיות לקבלת מלגות גם אם דחו את לימודיהם".

עוד נמסר כי "מעבר לתקנון, דיקנט הסטודנטים מפעיל השנה פרויקט ייחודי של היחידה למעורבות חברתית, במסגרתה מופו קשיים וחסמים נוספים המקשים על סטודנטיות בהיריון. כחלק מהפרוייקט הוקמה קבוצת וואטסאפ של סטודנטיות שמעלות באופן קבוע סוגיות הקשורות לקשיים אלו. נושא אחד שעלה במסגרת הפרוייקט נוגע לחדרי ההנקה ובימים אלו מתחיל פרוייקט נרחב של שיפוץ החדרים. לגבי נושא החנייה, אכן על פי התקנון סטודנטיות בחודש השביעי והלאה להריונן זכאיות לתו חנייה ללא תשלום בקמפוס. אנו לא מכירים תלונה כלשהי על כך שיש סטודנטיות שמתקשות למצוא חנייה ואם יש כאלה, אנו מבקשים לפנות לדיקנט כדי שנוכל למצוא פתרון מיטיבי לסוגייה. במידה ויש כל סוגייה נוספת, שהפתרון לה לא נמצא בתקנון, ניתן לפנות לדיקנט הסטודנטים או למזכירויות החוגים והאוניברסיטה תעשה ככל שביכולתה כדי לפתור את כל הבעיות על הצד הטוב ביותר".