You are currently viewing אוניברסיטת חיפה נערכת לעידן חדש לצד הבינה המלאכותית

אוניברסיטת חיפה נערכת לעידן חדש לצד הבינה המלאכותית

צ'אט הבינה המלאכותית של חברת OpenAI הושק לפני כשלושה חודשים והוא כבר מכה גלים בעולם האקדמי. סטודנטים מעידים כי הם משתמשים בכלי החדש לפתרון מטלות הבית ועבודות ההגשה, ובחלק מהמוסדות כבר נערכים לשימוש גובר בו וזאת מבלי לפגוע באתיקה האקדמית או בתהליך הלמידה של הסטודנטים – כך גם באוניברסיטת חיפה. כחלק מהמהלך, בחודש שעבר פרסמה סגנית דיקנית להוראה באוניברסיטת חיפה שלומית פז, מצגת בנושא לסגל האקדמי. המצגת של הפורום הראשי המרכזי לקידום ההוראה כללה הסבר על יכולות ומגבלות הצ'אט. ההמלצה העיקרית בה היתה לא להתעלם או לאסור את הכלי החדש –  אלא לאמץ אותו בצורה ביקורתית. "האחריות שלנו להבטיח אימוץ זהיר וביקורתי של היכולות החדשות", נכתב בה.

ChatGPT הוא ממשק שיחה מבוסס בינה מלאכותית המאפשר הפקה של טקסטים מורכבים לפי דרישה. הצ'אט מסוגל לענות על שאלות, לסכם נושאים, לכתוב מאמרים אקדמיים, קוד מחשב בשפות תכנות שונות ואפילו שירה. הצ'אט חשוף למאגרי האינטרנט הגדולים ובשניות מסוגל להפיק טקסט מורכב, שנראה כאילו כתב אותו אדם. הצ'אט עובד בצורה טובה מאוד באנגלית, אך עדיין מתקשה עם התחביר בעברית שכן מאגרי האינטרנט בעברית קטנים משמעותית ולרוב בהפקת הטקסטים בעברית הצ'אט מתבסס על תרגום ומפיק טקסטים עם שגיאות כתיב ותחביר לקוי.

Picture2.png

צילום מסך מ-ChatGPT כשהתבקש לסכם את הסיכונים של כניסת הצ'אט לאקדמיה

סטודנט למדעי המחשב באוניברסיטת חיפה, שהתנסה בצ'אט לעזרה במטלות הבית, אמר ל"הכרמלית" כי צריך לקחת אותו ממש בערבון מוגבל. "נעזרתי בו יותר כמו גוגל לדברים ספציפיים מאשר אדם חכם שיושב לידי", הוא אמר. עוד הוסיף: "אם נדרשת יכולת 'חשיבה' אז הוא ממש יכול לפשל. זאת אומרת אם אשאל אותו שאלה שצריך לנתח, להעמיק ולמצוא את הדרך לפתרון מתוך סל כלים, לעומת שאלה שלפתרונה נדרש לעבוד לפי פרוטוקול מסויים קבוע – אז סביר שייכשל".

זמן קצר אחרי השקת הצ'אט ניסו בחוג לשפה וספרות אנגלית להיערך לשימוש בו. פרופסור איילת בן ישי, מרצה בחוג, סיפרה ל"הכרמלית" כי לאחר דיון במועצת החוג פורסם לסטודנטים מכתב האוסר שימוש ב-ChatGPT. עם זאת, מאז חל שינוי במדיניות ופרופסור בן ישי כבר החלה לשלב אותו בקורס שלה. במטלת הסיכום נדרשו הסטודנטים לחשוב על שאלה אותה יכתבו לצ'אט ואז לתת תשובה מפורטת או לערוך את תשובתו ב"עקוב אחר שינויים", כדי לזהות כיצד הסטודנטים עיבדו ותיקנו אותה. בן ישי סיפרה שיצא לה להתנסות בצ'אט בעצמה ותיארה את החוויה שלה: "אנגלית יפה, אבל זה עשוי מפלסטיק כאילו עושה דברים טובים, הכל מלוטש, עם פיניש טוב, כתוב נכון לכאורה ולפי הכללים אבל אין תוכן".

שירלי רזניק רפפורט, סטודנטית באוניברסיטת חיפה, סיפרה שהשתמשה בצ'אט לפתרון חלקי של מבחן בית בקורס "מבוא לציוויליזציה ההודית" – באישור המרצה.  "זה מצוין לשאלות פשוטות שלא דורשות ניתוח מעמיק", היא אמרה והוסיפה: "ניסיתי שיכתוב דיאלוג היפותטי בין שתי דמויות היסטוריות וביצע לא רע".

טכנולוגיית ה-ChatGPT רק בתחילת דרכה, אך כלי חדש לזיהוי שימוש בבינה מלאכותית – GPTZero, שמאפשר לנתח טקסטים ולבחון בדיוק של 99% אם הופקו בChatGPT, עשוי להקשות על סטודנטים שמתמשים בו ללא אישור. גם ללא כלי הזיהוי החדשים, פרופסור בין ישי סבורה:  "אם נרגיש צורך, מאוד קל לזהות את התוצרים (שהופקו בצ'אט ס"צ'), אבל ברור לנו שזה הולך להשתפר".