You are currently viewing "הספורטן" בחיפה עבר לבעלות ציבורית ומנויים מלינים על פגיעה בשירותים

"הספורטן" בחיפה עבר לבעלות ציבורית ומנויים מלינים על פגיעה בשירותים

קאנטרי קלאב "הספורטן" בחיפה, שפועל בעיר מזה כ-35 שנה ומציע מגוון רחב של פעילויות, עבר בינואר האחרון מבעלות פרטית לרשות העירייה. על אף שורה של הבטחות מצד ההנהלה החדשה, מנויים מספרים כי בפועל לא התרחשו שינויים לטובה, אלא להפך: שיעורי ספורט והרצאות העשרה מתבטלים, מורים עוזבים וליקויים בתחזוקה לא מקבלים טיפול ראוי.

מתחם "הספורטן" כולל בין היתר שתי בריכות שחייה, מגרשי כדורסל, קטרגל וגן שעשועים ומתקיימים בו שיעורי ספורט והעשרה. עיריית חיפה רכשה את המקום בשישה מיליון שקלים וכעת משווקת את הכרטיסים והמנויים למתחם במחירים זולים יותר, "שווים לכל נפש" – כפי שמצויין באתר העירייה. בנוסף, הבטיחה העירייה להשקיע 3.5 מיליון שקלים נוספים בשיפוץ המתחם. אך יותר מחמישה חודשים עברו מאז ש"הספורטן" החליף בעלות ושמו שונה ל"גלי חיפה", ולדברי מנויים ותיקים, השיפוצים המשמעותיים עוד לא יצאו לפועל, ולמעשה השירות במקום רק הלך והידרדר.

אורית (63) היא פנסיונרית שגרה בחיפה והיתה מנויה ל"ספורטן" במשך כ-15 שנה בתקופה בה ילדיה היו קטנים. לפני כארבע שנים, עם יציאתה לפנסיה, היא חידשה את המינוי. אורית הולכת ל"ספורטן" כמה פעמים בשבוע לשיעורי התעמלות מגוונים ולמשחקי ברידג', ומספרת כי המקום גם מהווה מפגש בין חברים. לדבריה, מאז המעבר של הניהול לרשות העירייה, חל שינוי לרעה. "יש הרגשה שהם לא מאורגנים על זה בכלל. כאילו 'אוקיי, קנינו מרכז ספורט, מה עושים עם זה?' ולא חושבים בכלל על המנויים", היא אומרת.

Picture1.png

תקרה דולפת באולם אורן. "אני ממש פוחדת ליפול", אומרת ברכה צילום: רוני עזוז

אורית משתפת שבמשך השבוע הראשון לאחר מעבר הניהול, "הספורטן" היה סגור בהבטחה שישפצו את המקום. "הבטיחו לכולם שהכל יישאר אותו דבר, אז חזרנו אחרי שבוע ובאמת נשאר אותו דבר, כולל זה ששום דבר לא היה משופץ". כעת, בזמן ש"הספורטן" פועל, הם עורכים שיפוצים שכוללים לעתים גם הפסקה של המים.  לדבריה, בחודש שעבר הבריכה היתה סגורה במשך שלושה ימים, ובנוסף, מבטלים שיעורים באופן תדיר. "הייתי שוחה לפחות פעמיים בשבוע, ויש שם שיעורי התעמלות במים שזה משהו שאנשים ממש אוהבים, היו שיעורים פעם ביום ולפעמים אפילו פעמיים ביום ועכשיו כל פעם מבטלים, יש מעט מאוד שיעורים". הסיבה מאחורי ביטולי השיעורים, לדברי אורית, היא שההנהלה העבירה את הביטוח לאחריות של המורה ולא לאחריות של המקום. "התעמלות במים דורשת ביטוח הרבה יותר גבוה והמורים לא מוכנים לעמוד בזה ונראה לי שגם בצדק", היא אומרת.

זהבה ברכה (75), פנסיונרית ומנויה ב"ספורטן" ברציפות מזה 20 שנה, משתתפת בשיעורי התעמלות במים, ברידג' וריקודי עם. היא מתארת כי לפני מעבר הקאנטרי לבעלות העירייה היה מגוון רחב יותר של שיעורים והרצאות. "כל מה שדורש מהספורטן עלות נוספת, הם הפסיקו. קודם זה היה אחרת, היו הרצאות, היו ערבי שירה, כל מיני דברים אחרים שאין מאז ההנהלה החדשה". ברכה מתארת גם מצב תשתיות רעוע בחלקים מהמתחם. "הבטיחו ניסים ונפלאות. יש שם את אולם אורן, האולם הגדול, שיש שם נזילה, שבחוג לריקודי עם אני ממש פוחדת ליפול, אני ממש מצטמצמת לחלק אחד של האולם", היא מתארת. "זה נוזל, פשוט מים נוזלים ופעם אחת אפילו נפלה קורה מהתקרה לידי, כמעט פגעה בי. המזגן עוד לא בסדר באולם אורן ובריקודי עם בשבוע שעבר ממש אי אפשר היה לרקוד כי היה חם מאוד". ברכה מספרת ש"הספורטן" תופס מקום גדול בחיים שלה. "כמעט כל יום אנחנו בספורטן באיזשהו חוג. מהבחינה הזאת הספורטן באמת, זה הבית השני שלנו, אפשר להגיד בפירוש".

לדברי אורית וברכה, הן ניסו לפנות להנהלה בנוגע לליקויים שקיימים, אבל קיבלו את אותה התשובה פעם אחר פעם. "אמרו שיתוקן בהמשך. הם מבטיחים כל הזמן", מספרת אורית. ברכה מוסיפה: "ניסינו כמה פעמים על כל דבר, מכתבים שאני שלחתי לעופר מהחברה הכלכלית על שיעורי המים ולא עוזר כלום".

 

תקרה_בספורטן.jpeg

אחד החדרים בקאנטרי. לדברי אורית מתבטלים שיעורים רבים של התעמלות במים

ובכל זאת, על אף הליקויים, הן לא מתכוונות לבטל את המינוי. "אני לא אעזוב את הספורטן בגלל הדברים האלה. המחיר מאוד נוח לנו, הקרבה מבחינה גיאוגרפית שזה כל כך קרוב. מבחינתי, מבחינת המנוי והעלות, עם הברידג' וריקודי העם מספקים לי את העלויות". אורית מוסיפה: "העניין הוא שאני רגילה ללכת לשם ובסך הכל כשאני עושה את ההתעמלות, החברתיות, כל מה שיש שם, אני נהנית, אני נהנית לעשות את ההתעמלות ואני נהנית מהכל אבל הייתי נהנית יותר אם היה נקי, אם לא היה נוזל לי מים על הראש".

מהחברה הכלכלית לחיפה, שבבעלות מלאה של העירייה, נמסר כי "החברה הכלכלית לחיפה משקיעה משאבים רבים בשדרוג ותיקון ליקויים במרכז הספורט 'גלי חיפה'. החל ממועד הרכישה ועד היום, החברה שוקדת באופן רציף ומקצועי על תכנון שלבי השיפוץ ושדרוג המקום אשר בסיומם יהיה מרכז הספורט 'גלי חיפה' החדיש והמתקדם ביותר בצפון. בנוסף, החברה מעסיקה ממונה בטיחות באופן קבוע אשר מבצע סקרי בטיחות באופן תמידי על מנת שהמועדון יהיה בטוח למבקריו".

עוד נמסר כי "לגבי מדריכי החוגים, חברת ברטן, ממנה נרכש המועדון היא זו שסיימה את ההתקשרות עם כל המדריכות במועד החלפת הבעלות. החברה הכלכלית, מתוך רצון לשמור על כל העובדות ועל תנאי העסקתן, פרסמה קול קורא, למדריכות חוגים כמתחייב על פי דין (!) במעמד של פרילנסר וזאת על מנת לאפשר להן להמשיך וליהנות משכרן השעתי הגבוה כפי שהיה בעבר. החברה לא פיטרה אף עובד או עובדת, ומשקיעה משאבים רבים כדי לשמר את העובדים ולהבטיח להם תעסוקה לטווח ארוך, כך גם נמסר להם בשיחות אישיות, כל התהליך נעשה ברגישות ובכבוד כשהמטרה הייתה ונשארה כאמור לדאוג לרצף תעסוקתם של המדריכים והמדריכות ולטובת מנויי המועדון".