כוח הקוביה: למה משחקי קופסה עושים קאמבק? 10 המלצות למתחילים

הם ממכרים במיוחד, עוזרים לברוח מהמציאות ומעסיקים אותנו במשך שעות רבות – משחקי הקופסה. כיצד חזרו לגדולתם, מה צופן להם העתיד ואיך תוכלו להצטרף לטרנד העולמי?

יובל שמר
צילום: יובל שמר

 

ערב יום חמישי בקופנהגן, דנמרק. בר רחב מימדים עם שולחנות עמוסים צעירים בשנות העשרים לחייהם המחזיקים כוס בירה ביד אחת וחפיסת קלפים ביד שניה, כולם חולקים תחביב משותף – משחקי קופסה (כשעוד היה מותר להתקהל, לטוס לחו"ל ולצאת לברים). לא מדובר רק במונופול, שחמט או רמיקוב, אלא בספריה ענקית שממלאת את קירות הבר ומציעה לצעירים מגוון אינסופי של משחקים, לכל רמה ולכל מצב רוח. והדנים לא לבדם. 

 

מספרם של בתי הקפה והברים המתמחים במשחקי קלפים ולוח הולך וגדל, וכך גם מספר הלקוחות. התחביב שהיה שמור בעבר ל"גיקים", משפחות עם ילדים או קשישים, הפך לנחלת הכלל ומושך קהל צרכנים לא מבוטל. תעשיית משחקי הקופסה, ששוויה הוערך בכ-7 מיליארד דולר ב-2017, צפויה לגדול לכ-12 מיליארד דולר עד 2023. 

 

נראה שמשחקי הקופסה בכל מקום: ביוטיוב תמצאו ערוצים להם מאות אלפי צפיות עם מדריכים המלמדים איך לשחק או ביקורות ודירוגים. פסטיבל "Spiel", הנערך בכל שנה נערך בעיר אסן שבגרמניה, מוקדש למשחקי לוח ומושך אליו מאות אלפי מבקרים מרחבי העולם. בארץ ובעולם נערכים טורנירים של משחקים שונים; ואתר האינטרנט שמרכז את קהילת המשחקים (הנושא את השם הראוי "Board Game Geek") זוכה לכ-12 מיליון כניסות בחודש.

 

צעירים בבר משחקי קופסה בקופנהגן, אוקטובר 2019 (צילום: יובל שמר)

 

השיגעון העולמי לא פסח על ישראל, בה ניתן לראות קהילת שחקנים הולכת וגדלה. ב-2016 נפתחה בתל אביב החנות "הפריק" שמזמינה את הלקוחות לשבת ולהתנסות בספריית המשחקים שלה, ומקיימת טורנירים וערבי משחקי קופסה. במועדון "הוואנה קלאב" מתקיים בימים כתיקונם ערב משחקי קופסה בכל יום ראשון שסוחף אליו עשרות צעירים מכל קצוות הארץ. בתי קפה וברים ברחבי הארץ דואגים להחזיק מבחר קופסאות משחקים, ביניהם גם "נולה סוקס" החיפאי, וקהילות חובבי הז'אנר בפייסבוק הולכות וגדלות. משחק הקופסה "המתיישבים של קטאן", למשל, זוכה למקום של כבוד בבתים רבים בישראל.

 

למה עכשיו?

העלייה בביקוש למשחקי הקופסה נראתה עוד לפני מגפת הקורונה, שהגבירה את הדרישה לתחביבים ביתיים. הסיבות לביקוש ההולך וגובר הן רבות ומגוונות. יש מי שטוענים שזוהי חלק ממגמה של הגבלת החשיפה למסכים. טענה נוספת מתייחסת למי שמבקשים להיות נוכחים יותר בהווה ולבלות זמן איכות עם חברים ומשפחה. חלק יטענו שמדובר בזיקה של הצעירים לנוסטלגיה ולרומנטיקה "של פעם", ויש שיגידו ששפע המשחקים המוצעים כיום בשוק כל כך רחב ומגוון שכולם מצליחים למצוא לעצמם משחק אהוב.

 

בית קפה המוקדש למשחקי קופסה בלונדון, דצמבר, 2019 (צילום: יובל שמר)

 

מחקרים מראים כי למשחקי קופסה יתרונות רבים: הם עשויים לשפר יכולות קוגניטיביות כמו זיכרון, פתרון בעיות וקבלת החלטות, בנוסף לערך החברתי שלהם כבילוי שמחזיר אותנו לישיבה ושיח משותף עם משפחה וחברים. משחקי הקופסה נתפסים גם כבעלי ערך למוסדות חינוך: הם מסייעים לפתח יכולות חשיבה מתקדמות בקרב ילדים ומושכים אותם לבילוי בספריה.

 

אלעד טבקוב, מעצב משחקי מחשב וחובב משחקי קופסה מושבע, שומר מקום בלב למשחקים פיזיים עם קלפים, קוביות ולוח. באוסף הביתי של טבקוב יש כ-30 משחקי קופסה שהוא משחק מהילדות ועד היום: "חזרתי לזה לפני בערך שלוש שנים כששיחקתי 'קטאן' בפעם הראשונה. לא ידעתי איזה עולם גדול יש מחוץ לזה ואיכשהו לאט-לאט, כשהתחלתי ללמוד פיתוח משחקי מחשב, העולם של פיתוח משחקי קופסה נחשף בפניי. לא נראה לי שזה טרנד חולף, נראה לי שזה רק מתחיל".

ואיך אתה יודע איזה משחק לקנות או לנסות? איך אתה שומע על משחקים?

אני באופן אישי "גיק" בכל דבר, אז אם משהו מעניין אותי אני פשוט עוקב אחריו. אז כמו שלסרטים יש אתרים עם ביקורות כמו IMDB, ככה למשחקי קופסה יש אתרים עם ביקורות כמו BGG. יש ערוצי יוטיוב ענקיים על משחקי קופסה".

טבקוב בעיצומו של משחק Azul סוער (צילום: יובל שמר)

 

מה צופן העתיד?

התחזיות הכלכליות צופות עתיד מזהיר לתחום שמצרף לשורותיו עוד ועוד מעריצים אדוקים שרוכשים משחקים, ואף מממנים את ההפקה שלהם לפני שיצאו לשוק, בעזרת פלטפורמות מימון המונים. 

 

מוקדם לקבוע כיצד תשפיע מגפת הקורונה על עולם משחקי הקופסה, אך ניתן לשער שהחיפוש אחר פעילויות ביתיות, המאפיין מצבים של סגר, יאפשר לעולם המשחקים לשגשג. מנגד, אירועי המשחקים הציבוריים נפסקו, כמו גם המפגשים החברתיים מחוץ לבתים. נמצא לכך פתרון מיוחד למשחקי הקופסה – פלטפורמות סימולטור מחשב המאפשרות סריקה של משחקים ובמה למפגש אונליין בין שחקנים. כך למשל, יכולה קבוצת חברים לקנות גרסה דיגיטלית של משחק קופסה אהוב ולקבוע לשחק בו דרך "Tabletop Simulator" של רשת "Steam".

 

קשה לדעת האם מדובר בטרנד חולף או בשינוי של ממש בדפוסי הבילוי של הדור הצעיר. קשה גם לדעת האם תקופת הרנסאנס שחווים בשנים האחרונות משחקי הקופסה תפרוץ את דרכה למיינסטרים או תתייצב כתחביב נישתי עם קהל מוגבל. מה שבטוח, בעולם עם מגוון רחב כל כך של משחקים ועם כמות הולכת וגדלה של משתתפים – כדאי לנסות!

 

איך להתחיל?

ברוח הריחוק החברתי, החורף והסגר השלישי (שעוד יבוא), הכנו 10 המלצות למשחקי קופסה שיתאימו לכל המצבים, הרמות והטעמים.

 

למתחילים: "ספלנדור"
כמות משתתפים: 2-4
משחק שלוקח 5 דקות ללמוד וכחצי שעה לשחק. השחקנים סוחרים באבני חן, קונים קלפים ומנסים להגיע לכמות הנקודות הדרושה לפני הסוחרים האחרים. 

 

תמונה שמכילה מקרר  התיאור נוצר באופן אוטומטי

המשחק "ספלנדור" (צילום: יובל שמר)

 

לחימום: "סושי גו!"
כמות משתתפים: 2-5
במשחק הקלפים הקליל ומעורר התאבון הזה, המנצח הוא מי שאוסף את קומבינציית הסושי הטובה ביותר. מתאים למסיבות, לנסיעות, לשחקנים מתחילים ולמכורי סושי.

תמונה שמכילה מקורה, שולחן, ישיבה, מכוסה  התיאור נוצר באופן אוטומטי

המשחק "סושי גו!" (צילום: יובל שמר)

הפופולארי: "Azul"
כמות משתתפים: 2-4
הזוכה בפרס משחק השנה של פסטיבל "Spiel" הגרמני לשנת 2018, הוא גם אחד המשחקים האהובים והמדוברים בקהילת המשחקים העולמית. אולי זו העובדה שהמשחק אינו תלוי שפה, אולי אלו האריחים הפורטוגלים המהממים – מה שבטוח, מדובר בקלאסיקה.

התחרותי: "חתולים מתפוצצים"
כמות משתתפים: 2-5 משתתפים
זה אולי לא המשחק המתוחכם ביותר ברשימה, אבל הוא מהנה ביותר. במשפט אחד – המנצח הוא מי שלא התפוצץ עליו חתול.

 

תמונה שמכילה מקורה, טלפון סלולרי, צילום, טלפון  התיאור נוצר באופן אוטומטי

קלף "חתול מתפוצץ" (צילום: יובל שמר)

השיתופי: "פנדמיק"
כמות משתתפים: 2-4
אם מאסתם בריבים וויכוחים ואתם מחפשים פעילות גיבוש, משחקים שיתופיים יתאימו לכם מאוד. אחד המפורסמים שבהם, וכנראה האקטואלי ביותר הוא "פנדמיק", בו תשחקו קבוצת מומחים בינלאומיים למיגור מגיפות שמנסים להציל את העולם מוירוס המאיים להשתלט עליו. נשמע מוכר? המשחק מ-2008 הוא לא רק ברוח התקופה, הוא גם חכם ומהנה וידרוש מכם לשים את האגו בצד ולעבוד כצוות.

 

למסיבות: "המחתרת"
כמות משתתפים: 5-10
כחלק מז'אנר רחב של משחקי מסיבות מרובים משתתפים, ב"המחתרת" השחקנים מקבלים זהות סודית בתחילת המשחק, מנסים לחשוף את זהות השחקנים האחרים ולהשלים את המשימה הסודית שלהם כקבוצת סוכנים חשאיים.

 

המשפחתי: "דיקסיט"
כמות משתתפים: 3-6
משחק קלפים המתבסס על תקשורת ויצירתיות בו האתגר של כל משתתף הוא לתאר קלף עם ארט ייחודי לשאר השחקנים מבלי להיות ברור מדי. המשחק זכה לפופולאריות רבה, הרחבות וגרסאות המשך.

 

"דיקסיט" ומגוון גרסאות ההמשך שלו. (צילום: יובל שמר)

 

התקשורתי: "שם קוד"
כמות משתתפים: 2-8
משחק קבוצתי שיבחן את היכולת שלכם לתקשר עם חבריכם לקבוצה עם מינימום מילים. 5 דקות הסבר, 20 דקות משחק, שעות ארוכות של כיף.

 

תמונה שמכילה צילום, שונה, שונים, צרור  התיאור נוצר באופן אוטומטי

המשחק "שם קוד" (צילום: יובל שמר)

 

למתקדמים: "Wingspan"
כמות משתתפים: 1-5

המשחק שיצא ב-2019 הוא אחד הנמכרים בעולם. במשחק תגלמו מומחים לצפרות שאוספים ציפורים שונות מרחבי העולם כדי להרוויח את מירב הנקודות. המשחק עדיין לא תורגם לעברית וכולל טכניקות משחק מתקדמות יחסית ולכן מתאים לשחקנים מנוסים יותר, אבל שווה את הלמידה וההשקעה. לא לצפרים בלבד!

למיטיבי לכת: "Terraforming Mars" (המשחק האהוב על אלעד טבקוב)
כמות משתתפים: 1-5
זוכה נוסף בתחרות משחק השנה של פסטיבל "Spiel" ונחשב לאחד המשחקים הטובים בעולם על פי אתר BGG. המשחק דורש סבלנות והעמקה אבל מתגמל את השחקן בהרפתקה מדעית בניסיון להיות השחקן הראשון שיישב את מאדים. המשחק עדיין לא תורגם לעברית אבל ניתן להשיג אותו בפלטפורמות ממוחשבות או בהזמנה מחו"ל.

 

Terraforming Mars בגרסת סימולטור מחשב (צילום: יובל שמר)