שבעים שניות לתורה

הפרויקט החדש "ותן חלקנו" מאפשר למנוייו ליישם את הציווי "והגית בו יומם ולילה" בצורה נוחה ונגישה, באמצעות ספרון המאגד קטעי לימוד קצרים מהגמרא, המשנה וההלכה. 

צילום : באדיבות "מאורות הדף היומי"

 

השיר ״שמור עלי״ שיצא לאחרונה ובו משתתפים רבים מאמני ישראל – אביב אלוש, לירן דנינו, אברהם טל, עידן חביב, רביב כנר ועוד רבים אחרים – זכה בזמן כתיבת שורות אלה ליותר מ-9 מיליון צפיות ביוטיוב, וכן למספר לא מבוטל של השמעות ברדיו. הטקסט של השיר, העוסק באמונה ובמסורת היהודית, מרגש, אך אינו הסיבה היחידה שאמנים רבים כל כך התאחדו.

השיר הוקלט כחלק ממאמצי קידומו של ספרון יומי בשם ״ותן חלקנו״, אשר נועד להקל ולהנגיש את לימוד התורה לכל דורש, כחלק מעיקרון ״קביעת עתים״ לתורה. הרציונל מאחורי "קביעת העתים" הוא שאדם ילמד באופן קבוע ומסודר, שהרי נאמר ״והגית בו יומם ולילה״, ולכן למועדים הקבועים חשיבות עליונה.

הספרון מחולק למנוייו מדי חודש, בין אם כעותק פיזי בדואר או כספרון דיגיטלי שנשלח במייל. הוא מכיל קטעי לימוד מתוך הגמרא, המשנה וההלכה, לכל אחד מימי החודש. בנוסף, ישנו חלק המוקדש לפרשות השבוע של אותו החודש עם קטעי לימוד רלוונטיים. כך, מקבל הקורא כיסוי שלם של כל לימודי התורה ההכרחיים. הספרון מיועד בעיקר לקוראים שאינם מנהלים אורח חיים דתי ואינם בעלי רקע קודם של לימוד תורה, ומאפשר להם להיחשף לתכנים באופן נגיש אך מעמיק.

״שמעתי על זה לגמרי במקרה עם הקמפיין שלהם ששילב את כל האמנים המובילים בארץ בשיר," מספר דן הרוש, בן 30 מחיפה, איש הייטק במקצועו. "הייתי סקפטי אבל התחברתי לזה כבר מהספרון הראשון. אני והדת זה סיפור ארוך שנים, אני מחובר ומנסה להתעמק יותר. קל להתחבר לספרון, הוא קטן ואיתי בתיק הוא מדבר על הכל ועל נושאים שקרובים לכל אחד – זוגיות, פרנסה, עצב ואמונה.״

״הקהל הוא לדעתי כל אחד שמרגיש טיפה חיבור לקב״ה וליהדות", הוא מוסיף. "הספרון הוא במחיר נוח, וזה מאד בסיסי אבל מתאים כמעט לכל גיל ומגדר ולא משנה אם אתה רווק, נשוי, חילוני, דתי, ימני או שמאלני – הוא מדבר לכולם!״. 

זו היתה בדיוק הכוונה של ארגון ״מאורות הדף היומי״, שמנהל את פרויקט ״ותן חלקנו״. ״הארגון הוקם לפני 20 שנה, אבל את הפרויקט התחלנו לפני כ-13 שנים, יש לנו כבר מעל ל-13 אלף מנויים," מספר אלימלך, מנהל המכירות, שהעדיף לא לחשוף את שמו המלא. "המטרה שלנו היא להנגיש את לימוד התורה ולעודד קביעת עתים לתורה. הספרון מיועד לכל אחד, לא משנה אם אתה חילוני או דתי, או גבר או אישה. אפשר לראות גם את מגוון האמנים בשירים שיצאו, הם כולם הוגים בספר ולומדים״.

אלימלך מדגיש שלא נדרשת השקעה מיוחדת: ״אם יש לך זמן פנוי ואתה רוצה להעשיר את הידע ולקבל תובנות לחיים, או ללמוד את הגמרא ברמה בסיסית ונוחה, או ללמוד הלכות״. וכן, לדברי אלימלך, הספרון משנה משהו באנשים שקוראים אותו. ״יש אנשים שזה הפך להם את הבית, הם התקרבו הרבה יותר, אבל עדיין למי שרוצה יותר ולהתקדם יותר, אני ממליץ לא לפחד וללכת להיחשף לשיעורי תורה״.

״ותן חלקנו״, על הפרסום והחשיפה הרבה לה הוא זוכה, משתלב במגמות ה"מסורתיזציה" המצויות בישראל כבר כמה עשורים, כך לפי ד״ר תומר פריסקו, חוקר דתות, שמלמד כיום באוניברסיטת ברקלי בקליפורניה, ארה״ב. ״זה נראה לי כמו המשך המגמה של העיסוק המחודש במסורת היהודית שאנחנו רואים בישראל מאז שנות התשעים. ש מגוון שלם של אתרים שבהם יכול ישראלי חילוני או מסורתי להקשר למסורת, החל מבתי מדרש פלורליסטים, דרך קבלות שבת חילוניות קהילתיות, דרך תנועות של נאו-קבלה ונאו-חסידות, ימימה, מדיטציה יהודית למיניה וכו׳״.