You are currently viewing כנגד כל הסיכויים: 15 נכי צה״ל בפסגה הגבוהה ביותר באפריקה

כנגד כל הסיכויים: 15 נכי צה״ל בפסגה הגבוהה ביותר באפריקה

צילום: אביב ברהנו

על פסגת ההר הגבוה ביותר באפריקה היה ניתן לראות בחודש שעבר קבוצה ייחודית של ישראלים שהצליחו על אף הקשיים להעפיל אליה. מדובר ב-15 נכי צה"ל שעשו את המסע המורכב מבחינה פיזית ונפשית במסגרת הליך שיקום. החברים בו, שנבחרו בקפידה ונדרשו לעבור בדיקות רפואיות מקיפות, כמו גם תוכנית אימונים ייחודית לטיפוס הרים, לא האמינו כי יצליחו במשימה שדורשת מאמץ רב גם מאנשים בריאים.

המסע לפסגת הר הקילימנג'רו בגובה 5,895 מטרים, שארגנה עמותת "אחים לחיים", יצא לדרך לאחר שבשנה שעברה בוטל בשל מגפת הקורונה. עם הנחיתה בטנזניה החלו חברי המסע בהכנות, שבין היתר כללו נטילת תרופות בכדי למנוע מחלת גבהים. לאחר לילה במלון בבירה דודומה, הם יצאו בנסיעה לשמורת הטבע שבצפון המדינה כדי להתחיל בטיפוס על ההר. ״הרגע הזה שרואים את פסגת ההר בכניסה לשמורה היה עוצמתי ומרתיע", תיאר  יוגב מור, לוחם יחידת מגלן שנפצע במבצע צוק איתן. "בכנות לא האמנתי שאפשרי להגיע לפסגה וחששתי שמגבלותיי הגופניות יפגעו לי בהצלחת הטיפוס״.  גם פיני שוורצמן, לוחם חטיבת גבעתי שנפצע במלחמת לבנון השנייה, תיאר חששות. ״חששתי רבות מן האתגר הפיזי אך עשיתי כל העולה בידי להגיע מוכן ככל האפשר״, אמר.

2

חברי המסע בפסגת הקילימנג'רו. "ההווי שיצרנו והתחושה שיש על מי לסמוך נטעו בי כוח" צילום: פיני שוורצמן

אך עד מהרה, הם מתארים כי החששות והפחדים נשארו מאחור והגיבוש הקבוצתי תרם לחיזוק המוטיבציה וסייע להתגבר על המגבלות הפיזיות. ״כמו בשירות הצבאי, גם כאן יחד עם חברי העמותה, ההווי הפנימי שיצרנו והתחושה שיש על מי לסמוך הם אלה שנטעו בי את הכוח להמשיך״, סיפר אביב ברהנו, לוחם גולני שנפצע במבצע "חומת מגן".

בערב השני ליד המדורה שיתפו חברי העמותה את סיפור פציעתם האישי. פציעה בפעילות מבצעית היא אירוע מכונן ומורכב הן בפן הפיזי והן הנפשי. כל החברים למסע חזרו מקרבות קשים – חלקם איבד חברים לנשק או מתמודד עם בעיות רפואיות ואחרים נפשם הצטלקה, ומסביב לאש ידעו שיש מי שיוכל להבין אותם ואת תחושותיהם. למחרת, החל יומו האחרון של המסע, כשגם הקור והשלג לא מנעו מהקבוצה להמשיך לפסגה. שם, הם מספרים, אף עין לא נותרה יבשה. ״מי היה מאמין אי שם בימי השיקום בתל השומר שאצליח לכבוש את הקילימנג׳רו״, אמר אוהד בן ישי, לוחם יחידת אגוז שנפצע במבצע צוק איתן.

3
מתחם האוהלים. ״מי היה מאמין אי שם בימי השיקום בתל השומר שאצליח לכבוש את הקילימנג׳רו״ צילום: פיני שוורצמן

מי שהיה אמון על הדרכת חברי העמותה במסע הוא עופר אוגש, בעברו קצין בסיירת מטכ״ל ואף חבר בצוותו של ראש הממשלה נפתלי בנט וסא״ל עמנואל מורנו ז״ל. ״היה מסע מורכב ומאתגר", אמר אוגש והוסיף: "התרגשתי רבות לשמוע את סיפורי הפציעה והשיקום של חברי המסע, והם הוכחה לניצחון הרוח והתגברות על מכשולים".

עמותת "אחים לחיים" הוקמה בשנת 2006 לאחר מלחמת לבנון השנייה, ומאז ועד היום מטרתה העיקרית היא עזרה ללוחם הפצוע בהליך השיקום. ״לקח לי מספר שנים להבין שחזרתי מהמלחמה אדם אחר", אומר גיא אלאלוף, בעברו לוחם בגדוד 13 של גולני שנפצע במלחמת לבנון השנייה והשתתף גם במסע. "המראות הקשים וריח הדם החרוך מלווים אותי. שנים חשבתי שהבעיה רק בי, עד שהגעתי לעמותת אחים לחיים והבנתי שאני לא יוצא מן הכלל, וכאן אני מרגיש שייך לספר ולשתף חוויות״. מנכ״ל העמותה, יניב ליידנר, הוסיף: ״אני גאה בחברי העמותה שהתגברו על המכשולים הפיזיים והוכיחו כי דבר לא יכול לעצור אותם, גם כשמדובר בפסגת ההר הגבוה באפריקה״.

גילוי נאות: הכותב חבר עמותת "אחים לחיים"