You are currently viewing מברזיל ועד ישראל: צעירים וצעירות הגיעו לגלזגו להיאבק למען האקלים

מברזיל ועד ישראל: צעירים וצעירות הגיעו לגלזגו להיאבק למען האקלים

צילום: מייק בארקר

ועידת האקלים של האו"ם, המתכנסת מדי שנה, התרחשה בתחילת נובמבר בעיר גלזגו שבסקוטלנד ועוררה תשומת לב רבה בעולם לאחר שמוסגרה כהזדמנות האחרונה לשינוי. אך אירוע מרכזי ויוצא דופן התרחש דווקא מחוץ לאולמות הוועידה – על אף הגשם השוטף והקור באותה שבת, יותר ממאה אלף איש לקחו חלק בהפגנת האקלים הענקית על מנת להבהיר שהם לא מסתפקים בהבטחות ריקות של מנהיגי העולם בוועידה ומוכנים לפעול בעצמם. במחאה בלטו הצעירות והצעירים שהגיעו ממדינות שונות בעולם, ולא רק מאירופה – אלא גם מסודאן, ישראל, ברזיל ועוד. וזאת, על מנת להשמיע קול זעקה.

"המשבר האקלימי והאקולוגי כבר כאן, אבל גם אזרחים מכל הגלובוס כאן", הכריזה הפעילה ונסה נקטה מאוגנדה בעצרת שנערכה בסוף ההפגנה. יהונתן בן יעקב, סטודנט בן 20 מתל אביב, בחר לטוס להפגנות באמצע הסמסטר עם תנועת מאבק סוציאליסטי. "הייתי בשוק מהעוצמה שהיתה שם, מהאנרגיות שהיו שם, ומהמוכנות של אנשים לצאת ולפעול, מהמוכנות של אנשים להגיע באמת ממקומות רחוקים בעולם", הוא סיפר.

חבר הפרלמנט האירי מיק ברי מהמפלגה הסוציאליסטית הגיע להפגין עם המוני הצעירות והצעירים באותו סוף שבוע סוער. "יש כאן צעירים שצועקים 'די לזיהום – אנחנו צריכים מהפכה', צעירים יוצאים מהחלונות בבניינים שלידינו, מנפנפים ומחזיקים שלטים", הוא תיאר והוסיף: "אם אני הייתי קפיטליסט והייתי מסתכל על העתיד בחמש-עשר שנים הבאות, הייתי דואג מהדור הזה". לדברי בן יעקב, צעירים נמשכים למאבק האקלים משתי סיבות מרכזיות. "לא משנה כמה טוב אני אשקיע בלימודים, לא משנה כמה אני אתאמץ להתעלם מזה, אני – מהמעמד והמקום שאני מגיע ממנו, אני הולך להרגיש את משבר האקלים, ואני הולך להרגיש אותו חזק", הוא אומר ומוסיף כי "משבר האקלים זו הנקודה הכי ברורה שבה המערכת נכשלת ויש להרבה צעירים נטייה לראות את זה".

Picture1.jpgמפגין מבלגיה עם שלט שקורא למזהמים לשלם, בחודש שעבר. "אין תחליף להתארגנות בינלאומית", אומרת סטודנטית מחיפה צילום: מייק בארקר

מפגינות ומפגינים צעירים הניפו שלטים שדורשים להפסקת השימוש בפחם, שדורשים מהמזהמים הגדולים לשלם או להלאים משאבי הטבע, וכן קראו גם לשינוי השיטה. סקר שפורסם השנה בבריטניה מראה ש-75% מהצעירים בממלכה מסכימים עם הקביעה שמשבר האקלים הוא בעיה קפיטליסטית. "אנחנו יודעים שהצעירים נמצאים הרבה יותר קדימה מהממסד הפוליטי, עם מבט בינלאומי ורצון לשינוי השיטה", אמרה לאה ווילאן, חברת מועצה מדבלין, שהגיעה במיוחד להפגנה.

"זה מאבק שחוצה את הגבולות הדוריים, והגבולות המגדריים, והגבולות נקודה", מסבירה אופיר שבתאי לוין, סטודנטית מחיפה. "מאבק האקלים רלוונטי בכל העולם, בגלל שזו תופעה גלובלית – גם משבר האקלים, וגם הקפיטליזם שהוא הבסיס למשבר הזה, הוא מערכת גלובלית. בגלל זה אין תחליף להתארגנות ברמה בינלאומית".

במקביל להפגנה בגלזגו התרחשו יותר מ-100 הפגנות בחלקים אחרים באנגליה ובעוד עשרות מדינות אחרות כולל קניה, טורקיה, צרפת, ברזיל, אוסטרליה וקנדה. שבוע לפני הפגנות הענק בגלזגו נערך מצעד האקלים הגדול ביותר עד כה בישראל שהובילו ארגונים ירוקים. כעשרת אלפים מפגינים התאספו בתל אביב, בעיקר תלמידים שהגיעו באופן מאורגן עם בתי ספר או תנועות נוער. "בעקבות מחאת האקלים בישראל ולחץ בינלאומי לקראת ועידת האקלים בגלזגו הממשלה תכריז על חבילת אקלים, אבל גם הפעם מדובר בהכרזה ריקה מתוכן", קראה אביגיל קורש, בת 16 ממרחביה שהגיעה למצעד. "הממשלה מנסה להרדים אותנו, שנחשוב שהיא באמת מתכוונת לפעול למען עצירת משבר האקלים כשבפועל היא ממשיכה לדחוף את המשק להתבססות על הגז ההרסני ולקדם את עסקת הנפט של קאצ"א". אביגיל נסעה גם היא להפגין בגלזגו. "כשאני הגעתי לשם זה לא היה רק כדי להראות 'אוקי אני באתי להפגין ושיראו כמה אנשים באו להתנגד לזה'. לא, זה גם כדי לבנות ולהעביר את המסר – אנחנו באים מכל העולם, להיאבק בכל העולם, נגד שיטה שהיא עולמית ופוגעת בכולם ברחבי העולם", הסבירה.

Picture2.jpg

מפגינים מכל העולם צועדים בגלזגו עם שלטים ודגלים וצועקים סיסמאות צילום: ג'וליה רוזטי

גרטה ת'ונברג, פעילת האקלים השבדית בת ה-17, שהציתה שביתות תלמידים למען האקלים כבר ב-2019, נאמה באחת ההפגנות בלגזגו. לדבריה,"יותר ויותר אנשים מתחילים לשאול את עצמם מה צריך לעשות כדי שהאנשים בשלטון יתעוררו? אבל אנחנו צריכים להיות ברורים, הם כבר ערים, והם יודעים בדיוק מה הם עושים". חוסר אמון בהבטחות המנהיגים השתקף גם בדברי מפגינות רבות אחרות. הרפר מורי, בת 28 מארה"ב, עמדה באחד הדוכנים וסיפרה על הנאום של ג'ף בזוס, האיש העשיר בעולם בתוך אולמות הוועידה. "הוא אמר שהזמן שבילה בחלל גרם לו להבין את הכובד של משבר האקלים. לנו אין את המותרות האלו. איך אנחנו חווים את משבר האקלים? בקיץ האחרון בסין מתו 302 אנשים בהצפות היסטוריות".

"אנחנו חיות במזרח התיכון. ישראל ורוב האזור מתחממים לפחות פי שניים יותר מהר משאר העולם", מתארת אלינור נדיר, דוקטורנטית מתל אביב, שהיתה מיוזמות ההתארגנות "סטודנטים למען אקלים" באוניברסיטאות השונות, והגיעה לצעוד בגלזגו. "כל דבר כזה מחמיר את הפערים ואי השוויון הקיימים – כל מי שחי בעוני רק ייפגע יותר". 

גילוי נאות: הכותבת נסעה להשתתף בהפגנות יחד עם משלחת של הארגון הבינלאומי International Socialist Alternative