You are currently viewing "אין זמינות": עם הפעלת הרכבלית קווי אוטובוס בוטלו – והנוסעים מלינים על פגיעה בהם

"אין זמינות": עם הפעלת הרכבלית קווי אוטובוס בוטלו – והנוסעים מלינים על פגיעה בהם

הרכבל המחבר בין תחנת לב המפרץ לבין הטכניון ואוניברסיטת חיפה וזכה לכינוי "הרכבלית" החל לפעול לפני כחודשיים. בשל פתיחת הרכבלית עברה התחבורה הציבורית בחיפה שינויים, כאשר שבעה קווים בוטלו ומסלולים של קווים מרכזיים נוספים השתנו, דבר הפוגע בנוסעים רבים. "חד משמעית נוצר קושי בניידות", אומרת סטודנטית בעיר.

התוכנית להקמת רכבל מלב המפרץ התגלגלה במשך יותר מעשור. בשנת 2010 פורסם ב"כלכליסט" כי משרד האוצר מחדש את תוכנית הרכבל לאוניברסיטת חיפה במטרה שיחל לפעול כבר בסוף 2011. אלא שהמכרז פורסם רק ב-2017. השנה, אחרי עיכובים ומאבקים בין משרדי הממשלה לעיריית חיפה ובעלות של 300 מיליון שקל, נפתחה הרכבלית בחיפה לקהל הרחב. הרכבלית כוללת 150 קרונות ובכל 15 שניות יוצא קרון מהתחנה. זמן הנסיעה ממרכזית המפרץ עד הטכניון עומד על 10 דקות ותוך תשע דקות נוספות ניתן להגיע לאוניברסיטה. אורכו של הקו הינו 4.4 קילומטרים.

Picture1geffen.jpg

חיפה, החודש. במשרד התחבורה מתכנננים עוד שתי פעימות של שינויי תחבורה משמעותיים צילום: גפן גולני

בעקבות הפעלת הרכבלית, נעשו גם שינויים במערך האוטובוסים בעיר. בין השינויים המרכזיים: קו 31 לטכניון וקו 115, המקשר בין מרכזיות המפרץ וחוף הכרמל, לא עוברים עוד ברמת שאול ובקרית שפרינצק, קו 30 לא מגיע עוד לאוניברסיטת חיפה, והמסלול של קו 146 בין אוניברסיטת חיפה למרכזית חוף הכרמל בוטל גם כן. כמו כן, בוטלו הקווים 46, 141, 143 ו- 237 שהגיעו לאוניברסיטת חיפה, וכן בוטלו גם הקווים 101, 216, ו-225. לצד זאת, הוחלט להפעיל קו מטרונית רביעי, ומתוכננות עוד שתי פעימות של שינויי תחבורה בעיר בשנתיים הבאות.

בהודעה לציבור שפרסמו משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והרשות הארצית לתחבורה ציבורית לקראת השינויים נכתב: "אנו שמחים להציג בפניכם את השינויים והשיפורים במערך תחבורה הציבורית במטרופולין חיפה…אנו מזמינים אתכם להשאיר את הרכב הפרטי בבית ולהתנסות במגוון השירותים החדשים. שתהיה לכם נסיעה נעימה ובטוחה".

אולם נוסעים אומרים כי השינויים פוגעים בהם ואף שוקלים לקנות רכב פרטי. נעה ירום, הלומדת באוניברסיטת חיפה, סיפרה כי היא מסתמכת בעיקר על תחבורה ציבורית, וכי לפני הרכבלית היו לה יותר אפשרויות לנסיעה לאוניברסיטה ולעבודה. "הייתי לוקחת את קו 46 ממת"ם לאוניברסיטה, עכשיו הוא לא מגיע לשם יותר", היא אומרת. יש לי פחות אופציות. בדרך כלל זה לא מתואם עם השיעורים שיש לי…אני מבזבזת המון זמן", הוסיפה ירום. לדבריה, הרכבלית אינה רלוונטית לכל מי שגר בתוך חיפה, היא לא מקשרת בין נקודות בתוך העיר, אלא רק מהטכניון לאוניברסיטה. "זו פעם ראשונה בהרבה זמן שאני שוקלת לקנות רכב. אף פעם לא שקלתי ועכשיו זה פוגע בניידות עכשיו", היא אומרת.

haifa2.jpg

חיפה, החודש. "תוספת של הרכבלית זה מעולה, אבל זה לא יכול להחליף קווים אחרים" צילום: גפן גולני

ניצן ברונר, סטודנטית באוניברסיטת חיפה, מתניידת באוטובוס בחיפה ומחוצה לה. המסלול העיקרי שלה היה ממרכזית חוף הכרמל לאוניברסיטת חיפה, ונסיעות בתוך חיפה ולקריית מוצקין. "חד משמעית נוצר קושי בניידות", היא אומרת. "אין זמינות של קווים, ככה שצריך לחכות הרבה לקו המסוים". ברונר אומרת כי לא ניסתה לנסוע ברכבלית, משום שהיא כועסת על ביטול הקווים.

מנגד, סטודנט הלומד הנדסת מכונות בטכניון תיאר חוויה הפוכה מאז פתיחת הרכבלית : "בגדול אני מאוד מרוצה מהרכבלית", הוא אומר. "לפני הרכבלית הייתי נוסע עם רכב לטכניון כי האוטובוסים מבת גלים ממש ארוכים חוץ מאחד שעובד איזה פעמיים ביום".

"אם יש תוספת של הרכבלית זה מעולה, אבל זה לא יכול להחליף קווים אחרים", אומרת עדן רונן, מארגון "15 דקות", הפועל מול המדינה והרשויות המקומיות על מנת להגדיל את אפשרויות התחבורה הציבורית. "איך משפרים בעצם תחבורה ציבורית? נותנים כמה אפשרויות שהן מענה, זאת אומרת שלא כולם נשענים על דבר אחד. צריך שיהיה לצורך העניין כמו באירופה גם רכבת, גם אוטובוסים, וגם מטרו. כל הדברים אלו ביחד מתחברים לאיזה משהו שהתדירות שלו מספיק גבוהה, כשאתה לא תלוי בגורם אחד, אתה יכול להחליף בקלות". לדבריה, "ההחלפה הזאת (בהקשר של הרכבלית, ג"ג) מעקרת את המטרה". רונן מסבירה כי "הרכבלית באה להקל. אז אם אתם מורידים אחר כך מהאוטובוסים אז מה אתם עושים פה? אתם פוגעים בציבור אחר. כל דבר שגורם לאנשים לפנות לרכב פרטי מבחינתנו הוא טעות. אנשים שקנו רכב הם כבר יישארו שם. זה מן קהל כזה שברגע שמאבדים אותו מאוד קשה להחזיר אותו, בטח כשמדובר בסטודנטים".

לא בשבתות 

סוגיה נוספת שעלתה סביב הרכבלית היא הפעלתה בשבת. בניגוד לרוב התחבורה הציבורית בעיר, הרכבל פועל רק שישה ימים בשבוע. שרת התחבורה, מרב מיכאלי, האשימה בראיון בוועידת המשפיעות של חדשות 12 בחודש מארס את ראש עיריית חיפה: "ככל שזה תלוי בי, היא (הרכבלית, ג"ג) תיסע בשבת. כרגע ראש עיריית חיפה מונעת את זה…זה כלי תחבורה שהושקעו בו 350 מיליון שקל, לא הגיוני שהוא לא יעבוד יממה וחצי". ראש עיריית חיפה, עינת קליש-רותם, מיהרה להגיב ודחתה את הטענות. "שרת התחבורה מנסה להפיל על חיפה את נושא הפעלת הרכבלית בשבת", כתבה בטוויטר. "אולי תבדקי אצלך במשרד? כי לשולחני לא הגיעה כל פנייה מכם".

רונן מ"15 דקות" התייחסה גם לנושא זה, ואמרה כי "זה באמת ויכוח פוליטי שקשור בעניינים יותר רחבים, והם לא בהכרח עניין של תחבורה ציבורית אלא עניין של דת ומדינה. למרות שהסטטוס קוו בחיפה הוא כזה שיש תחבורה גם בשבת, ראו לנכון דווקא את זה לעכב סתם".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה משקיע מדי שנה מאות מיליוני שקלים בקידום תחבורה ציבורית ובת קיימא, מערכות הסעת המונים, נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית ושיפור השירות לנוסעות ולנוסעים, במטרה לספק אלטרנטיבה מיטבית לרכב הפרטי. לפני למעלה מחודשיים, נפתחה הרכבלית בחיפה שמהווה מרכיב קריטי במערך האסטרטגי לתחבורה ציבורית במרחב חיפה ומחברת את המרכז התחבורתי הגדול בחיפה, מרכזית המפרץ עם הטכניון ואוניברסיטת חיפה".

עוד נמסר כי "מערך התחבורה הציבורית בחיפה עבר לאחרונה רה-ארגון בשיתוף עיריית חיפה, במטרה לספק לנוסעות ולנוסעים שירות מהיר ויעיל יותר. במסגרת הרה-ארגון, שופר מערך התחבורה הציבורית בין מרכז העיר לכל השכונות בעיר. כמו כן, שודרג השירות למוקדי ביקוש עיקריים ואזורי המסחר והשירותים של חיפה. השינויים שנעשו הינם תולדה של תכנון מעמיק ובדיקה קפדנית של צרכי התושבים באזור חיפה. במסגרת התוכנית החדשה הוגברה התדירות של קווים בעלי ביקוש גבוה וצומצמו קווים לא יעילים שסבלו ממיעוט נוסעים".

מעיריית חיפה נמסר: "האחריות על הפעלת הרכבלית ועל כל השינויים התחבורתיים שנעשו בעקבות ההפעלה שלה היא על משרד התחבורה".