העתיקה שהתחפשה: מלון בוטיק בחאן ההיסטורי?

היהלום שבכתר של אתר המורשת העולמית עכו העתיקה, חאן אל-עומדאן, הופרט ועתיד להפוך למלון בוטיק. העבודות באתר כבר החלו, אך יש מי שמתנגדים למהלך

צילום: כפר הנוער מנוף (מתוך האוסף הדיגיטלי של אוניברסיטת חיפה), דן יושקביץ'

מדי שנה פוקדים עשרות אלפי תיירים מרחבי הארץ והעולם את העיר העתיקה של עכו – עיר מוקפת חומות האוצרת בתוכה אלפי שנים של היסטוריה של המזרח התיכון. שלטו בה  ההלניסטים, הרומים, הצלבנים, העות'מאניים, וכל אימפריה השאירה חותם אדריכלי. חאן אל-עומדאן הוקם ב-1784 – ימי האימפריה העות'מאנית, ומאז לא נגעה בו יד אדם. ואולם, בשנה האחרונה הופרט החאן לידי קבוצת האחים נקש. הם מתכננים להקים מלון בוטיק על שפת הנמל ההיסטורי של חצי האי. תושבים, ארכיאולוגים ובעלי עניין אחרים מתנגדים נחרצות למהלך.

"חאן אל-עומדאן הוא מונומנט היסטורי ממדרגה ראשונה, אחד המבנים החשובים בעיר", אומרת ד"ר שלי פלג, מנכ"לית המרכז הבינלאומי לשימור עתיקות על שם רומה בעכו העתיקה בשנים 2017-2005. עכו העתיקה שבין החומות היא מתחם עירוני בעל ערך היסטורי, תרבותי ותיירותי, שבו כנסיות, מסגדים, בתי כנסת ומבנים היסטוריים נוספים רבים מהתקופות השונות בתולדות העיר. 

החאן הוא בעל ערך אדריכלי חשוב: החאן היחידי השלם בעכו. בעברו היה החאן הכי יקר ומוערך בישראל. חוק העתיקות בישראל מגדיר כי מבנים שהוקמו לפני השנה 1700 מוגדרים כ"עתיקה" ומוגנים בחוק. על אף חוק זה, חאן אל-עומדאן הוגדר כעתיקה, בגלל שלמותו והערך הרב שהוא מקנה להיסטוריה של העיר. 

"הציבור מוותר על נכס לטובת האליטה", אומרת ד"ר פלג על ההשלכות הכרוכות בהפרטת השטח של החאן. לדבריה, כשהמקום יהפוך לבית מלון, הוא יוגדר כשטח פרטי. לא ברור האם תושבי עכו ומבקרים אחרים יוכלו להיכנס לחאן ולהתפאר מיופיו מבלי לשלם מחיר גבוה על חדר במלון. פלג מתוודה כי "מה שיקרה פה מפחיד אותי"; היא חוששת שהמקום יסגור את שעריו לקהל הרחב וישנה את פניו לחלוטין.

לדבריה של ד"ר פלג, לאחר הסכמי אוסלו בשנות ה-90, הפכה העיר עכו בעיני הממשלה לסמל של הדו-קיום והרב-תרבותיות בישראל. משרדי ממשלה שונים החלו לדון בקידום העיר העתיקה של עכו, שיקומה והפיכתה למוקד תיירותי שייצג את מדיניות השלום של אותה תקופה. טרם הסכמי אוסלו, ואולי גם אחרי, כלכלת עכו היתה רדומה ותושביה היו ברובם במעמד סוציו-אקונומי נמוך. בכדי להפוך את העיר העתיקה על פניה ולמשוך תיירים למקום, היה צורך בתכנית מתאר מוסדרת. תכנית המתאר החדשה קבעה שחאן אל-עומדאן יהפוך למלון חמישה כוכבים, והמשקיע יהיה יזם פרטי ולא המדינה. המדינה ראתה בו עסק כלכלי.

ישנם מתנגדים רבים להפיכת החאן לבית מלון. אחד ממתנגדי התכנית היה הוואקף של עכו. חאן אל-עומדאן הוחכר מידי הוואקף לידי רשות העתיקות במאה הקודמת, לתקופה של בין 150 ל-200 שנים. כאמור, בתום תקופה זו החאן חוזר לחזקת הוואקף. אנשי הוואקף חוששים כי המבנה שהם השאילו למדינה לא יהיה המבנה שהם יקבלו חזרה. ככל הנראה, תאבד האותנטיות של המבנה.  

לטענת ארכאולוגים ואדריכלים שונים, תכנית החאן כוללת הקמת בריכת ענק בגג המבנה שתשקיף לנמל. בריכה זו לא קשורה לתפקיד העבר של המבנה, ועשויה להרוס את מורשתו ההיסטורית.

משיחות עם תושבים הגרים בסמיכות לחאן, עולה כי גם בעבר וגם בהווה ישנם תושבים שלא מעוניינים בהקמת מלון בשטחו. לטענתם, העבודות במלון מזיקות לתושבים מבחינת רעשים ואבק, ופוגעות בנופיה של העיר. 

חאן אל-עומדאן כיום. צילום: דן יושקביץ'