You are currently viewing מחזיקים את הראש מעל הבירה: איך ברים הסתגלו לעולם לא יציב?

מחזיקים את הראש מעל הבירה: איך ברים הסתגלו לעולם לא יציב?

סיור בין הפאבים והברים בחיפה בתקופת פוסט-קורונה מראה סימנים חיוביים. בעלי עסקים שמנסים להתאים את עצמם לשגרה החדשה ואינם מוותרים: "האם השינוי הזה חיובי ומשתלם? כלכלית לא, אך נפשית השינוי שווה את המאמץ״

צילום: ודים צ'באק

בעת מגפת הקורונה משרד הבריאות הוציא לפועל הנחיות רבות שהגבילו ושינו בצורה משמעותית אופן פעילותם של ברים ופאבים בחיפה. רוב מקומות הבילוי וההסעדה היו סגורים חודשים ארוכים; חלק מהמקומות עברו למשלוחים ואיסוף עצמי, חלקם נסגרו לגמרי. למרות המצב הלא פשוט, לא מעט מקומות בחיפה נשארו פתוחים או שינו את הקונספט שלהם כדי לשרוד. האנשים שמנהלים את העסקים הללו נאלצו ללמוד לעבוד ולתת שירות באופנים חדשים, שלמדו עקב תקופת הקורונה.

 יש כמה מקומות הסעדה שנפתחו עם פרוץ המגפה. אחד מהם הוא הפודטראק (משאית אוכל ניידת) בשם ״אויסטר״ ברחוב העצמאות בעיר התחתית בחיפה. למרות כל הבעיות בהן נתקל, בעל המקום ​מחמוד אבו סגייר לא ויתר וניסה להעניק חיים לדוכן האוכל המיוחד. לדבריו, המקום הפך למפורסם דווקא בזכות הקורונה. "אנחנו כישראלים אוהבים מקומות בילוי ואוכל. הרעיון של הפודטראק הוא רעיון מבורך ומוצלח. הפתרון הנכון בפתיחת עסק הוא להתחיל ממשהו קטן ומשם ללמוד מה זה עסק. התקופה החדשה הזאת לימדה אותנו הרבה דברים חדשים מבחינת ניהול עסקים״.

המקומות הפתוחים סובלים, לרוב מתנועה דלה מסיבות שונות, ביניהן הרצון של הישראלים לחסוך כסף. על פי התורים ליד ״אויסטר״ ניתן להניח כי המצב שם הפוך. מחמוד אבו סגייר גאה בהצלחתו: ״אנשים יוצאים החוצה כדי לא להיות בבית. הם מגיעים לכאן ממקומות שונים בארץ״.

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

עבור בעלי בר ״דוברין 7״ בעיר התחתית, להישאר פתוח זה עניין של בריאות נפש. זהו אחד המקומות המפורסמים בחיפה, שאירח קהל רחב מהעיר והסביבה. כיום בעל המקום שינה את אופן פעילותו של הבר ועבר לאיסוף עצמי – ״יש תנועה ומשלוחים – לא טירוף, אבל אומרים תודה על מה שיש. האם השינוי הזה חיובי ומשתלם? כלכלית לא, אך נפשית השינוי שווה את המאמץ״. מגפת הקורונה פגעה באופן הפעילות של הבר, אך המנהל שלו לא מוותר: ״אני מחכה שנוכל לארח אנשים באופן רגיל, עם ישיבה במקום. כחלק מההתפתחות העסקית חייבים להתאים את עצמכם למצבים שקורים, אך זו לא דרך שבה אנחנו רגילים ואוהבים לתת שירות ולארח אנשים״.

3

מצב דומה מתרחש בשכונת הדר בחיפה. הפאב הקטן בשם ״פאזל״ ברחוב מסדה פועל משנת 1977 ותמיד היה גיי-פרנדלי. גם שם, מתקשים להרוויח. בעל העסק השישי שלו, תדהר טויכר, הגיע מרקע של פעילות קהילתית גאה בחיפה. הוא פרסם את הסיפור של ״פאזל״ בעיתונות וכך יותר ויותר אנשים נחשפו לפאב והכירו את ההיסטוריה שלו.

4

״הקהל השתנה עקב התקופה. 'בזכות' הקורונה, כאשר כל הפאבים ברחוב סגורים, התחילו להגיע לקוחות לא רק ממסדה. פתאום חזרנו לראות מי פה השכנים שגרים לידנו ולהכיר אותם. כאשר הכל היה פתוח השכנים המקומיים היו מתפזרים בשאר המקומות״, מציין טויכר.

5

 

כמו ברוב המקומות בחיפה, תדירות התנועה בפאזל גם השתנתה בתקופת הקורונה. ״העסק פתוח, אך זה לא אומר שיש עבודה. כל פעם שמדברים על סגר הרחוב מתרוקן – יום כיפור. זה גרף של עליות וקריסות. פתאום יש ימים שהכל מת ואז לקראת הלילה מודיעה איזו חבורה שהם באים לקחת טייק אוואי. מבחינת התמודדות אישית – עושים כל מיני פשרות", משתף טויכר.

הפאב עבר שינוי משמעותי ופועל בהתאם להנחיות משרד הבריאות ולכללי העבודה הבסיסיים הרלוונטיים. לדבריו של טויכר, ״לא ניתן להושיב את הקהל ולפגוש את האנשים בצורה נחמדה. שמירת מרחק, מסכות, שטיפת ידיים מטורפת,  אלכוג'לים – מה שדורש משרד הבריאות. אחרי שהבנו את הכללים הבסיסיים, למדנו איך להתנהל מול הלקוחות שאוהבים לבוא, לשבת, לדבר – איך פתאום צריך להתרחק מאנשים. כמובן הנושא של המוצרים והתפריט – מה להציע לאנשים בתקופה המאתגרת הזאת. הכנסנו כל מני מבצעים שמתאימים לאיסוף עצמי״.

 

6