You are currently viewing ממשלת שינוי מקומית: קבוצת תושבי עכו חוללה מהפך בשכונה

ממשלת שינוי מקומית: קבוצת תושבי עכו חוללה מהפך בשכונה

העיר העתיקה בעכו מושכת תיירים רבים, והנמל מספק פרנסה לבני העיר. אך מי שלא גר בעכו עשוי לפספס כי למרות זאת, העיר העתיקה סובלת במשך זמן רב מהזנחה של הרשויות. קבוצת 5000 מנסה לשפר את פני העיר העתיקה במקום בו גופי השלטון נשארים מחוץ לתמונה

צילום: חוסין מרעי

"הכל התחיל מילדים קטנים שמשחקים במגרש שפנו אליי, הם ביקשו ממני לעזור להם לשפץ את המגרש ולסדר אותו על מנת שיוכלו לשחק בבטיחות",  ככה החל אחד ממייסדי קבוצת 5000 העכואית,  אשרף עאמר, לספר איך התחילה עשייתם במגרש, ולמה דווקא בח'אן אלשונה, אחד המקומות העתיקים והמוזנחים ביותר בעכו, שכונה היסטורית וחשובה בעיר. הח'אן לא משומר בצורה נאותה וישנו חוסר גדול בבטיחות, ניקיון, ומרכזים לקהילה. בח'אן יש מגרש גדול, שהוא המפלט היחידי לילדי השכונה, שם הם מבלים ומשחקים, אך השכונה, גם הוא מוזנח, מלוכלך ולא בטיחותי. במגרש אבנים רבות מפורקות ושרידים של הח'אן הלא משומר, המסכנים את חייהם של הילדים.

קבוצת 5000 הינה קבוצה התנדבותית שאיננה רווחית המורכבת מנערים ונערות עכואים הפועלים למען החברה הערבית בעכו. העיר עכו קיימת כ-500 שנים בקירוב, ומכאן מקור השם. "האמנו בעצמנו שאנחנו יכולים לשנות את המצב המוזנח של עכו ויצאנו לדרך. זה לא הפרויקט היחיד שקבוצת 5000 עשתה בעיר אך הוא אחד הפרויקטים שדרשו מאיתנו המון השקעה על מנת שיצא לדרך" סיפר אשרף.

קבוצת 5000 עכו ביום ההתנדבות, 12.12.2020 (צילום: חוסין מרעי)

"הייתי בקשר עם אדריכלים שאני מכירה ולאחר מכן הצגתי את פרויקט המגרש לעירייה בעכו", מספרת הזאר בדין על הצעדים הראשונים של העשייה בשכונה. בדין היא מהנדסת, סטודנטית לתואר שני בפיתוח חברתי ואחת ממייסדי קבוצת 5000. "זה עוד היה בתחילת תקופת הקורונה העירייה לא ממש התייחסה לבקשתי והבנתי שאנחנו צריכים לעשות את זה לבד".

הקבוצה החלה בגיוס אנשים, מתנדבים ומשאבים על מנת להפוך את המגרש למקום יותר בטיחותי ונאה עבור הילדים ובני השכונה. קבוצת 5000 יצאו בקמפיין ברשתות החברתיות – "מבלשין בשונה" שמשמעותו בעברית "מתחילים בשונה". מטרת הקמפיין היתה לגייס את הקהל העכואי מהחברה הערבית לעזרתם של חברי קבוצת 5000 בשינוי הנדרש במגרש ובשכונה. עולא בדין, מנהלת המדיה הדיגיטלית של הקבוצה סיפרה על הקמפיין: "ישנה חשיבות רבה שהאנשים יקחו חלק בעשייה. בסופו של דבר, הם אלה שגרים בשכונה, החזון שלנו כקבוצה הוא שאם אנשים יקחו חלק בעשיית השינוי, הם אלה שישמרו עליו בטווח הארוך והם אלו שיבינו עד כמה חשוב שכולם יהיו חלק ביצירת השינוי, וכאן באה החשיבות של המדיה והקמפיין שעשינו, יצירת דו שיח אצל האנשים על המצב האומלל הקיים, על הרשלנות של האחראים, ועל השינוי שצריך להתקיים". הקמפיין כלל סדרה של סרטונים ועצומה דיגיטלית שליוותה אותם כדי להעלות את המודעות אצל הציבור, ולהפעיל לחץ על הגופים שבאחריותם לדאוג למצבה של השכונה.

לפני כמה חודשים, קיימה הקבוצה יום התנדבות שכלל השתתפות של עשרות עכואים ועשרות ילדים. במהלך היום ניקו ושיפצו את המגרש ונערכו פעילויות יצירה. הילדים הקטנים לקחו חלק בניקוי המגרש שלהם ובעיצובו. "את השמחה ראינו בעיניהם של הילדים מה שגרם לי להרגיש שהצלחנו. גם אם בדברים קטנים, הצלחנו לעשות שינוי אצל הילדים", הזאר סיפרה.

 

Pic2

 

עקב השקעתה בפרויקט זה ובשיקום המגרש, קבוצת 5000 הצליחה להפעיל לחץ על הרשויות, שהבטיחו לקיים את השיפוץ הנדרש מטעם מהנדסי העירייה, על מנת להפוך את המקום לבטיחותי יותר. "לא היה קל להגיע לאלפי צופים, לא היה קל לקבל את הקולות שלהם, בעיקר כי היה קשה לשכנע אותם ששינוי הוא דבר אפשרי. לא היה קל לשכנע את הרשויות להתעורר ולהתחיל לקדם פרויקט שאמור להיות אחד הפרויקטים הבסיסיים לפיתוח העיר העתיקה כראוי, למען האנשים, ולא רק להשקיע בפיתוח העיר לסיבות אסטרטגיות תיירותיות. אני חושבת שזה שקיבלנו הבטחה רשמית מהרשויות לקדם את הפרויקט זו הצלחה, אך זו רק תחילת הדרך ואנחנו עדיין צריכים לוודא שהבטחות הרשויות אכן יתקיימו" מסכמת עולא.