You are currently viewing החג של החגים מושך תיירים, אך תושבים באזור מתארים כאוס וסבל

החג של החגים מושך תיירים, אך תושבים באזור מתארים כאוס וסבל

העיר חיפה חוגגת מדי שנה את היותה סמל לדו-קיום ב"חג של החגים" בחודש דצמבר, בו לרוב  חלים חג החנוכה וחג המולד  – ולעיתים אף העיד אל-פיטר. במסגרת החגיגות מקושט ציר בן גוריון במושבה הגרמנית בקישוטים רבים של חג המולד, וחנוכיה מוצבת בכיכר העיר לצד עץ אשוח נוצרי וירח מוסלמי. החגיגות הללו מושכות לעיר תיירים רבים, אבל עבור חלק מתושבי האזור ריבוי התיירים, הרעש והעומס בכבישים והמחסור במקומות חניה הופכים את התקופה למורכבת וקשה. בעיריית חיפה מסרו כי צמצום כניסת כלי הרכב בחלק מהזמן לאזור הועיל להפחתה בסבל התושבים.

השנה ציינה חיפה את חג החגים החל מ-8 בדצמבר, ותושבים מהאזור הביעו דאגה בפוסטים בפייסבוק עוד טרם תחילת הפסטיבל. "יש את החג של החגים, וואלה יופי, אבל אנחנו התושבים של הרחובות הסמוכים כל שנה סובלים מזה, פשוט ערימות של אנשים חונים בכל צורה ודרך ברחובות שלנו, ומשאירים אותנו בלי חניה", כתב  כתב אחד התושבים בפייסבוק. הוא הוסיף ופנה לעירייה: "חשבתם אולי בזמן הזה לתת אישורי חניה רק לתושבי הרחוב? חשבתם על המון מבוגרים שנאלצים לחנות רחוק מהבית ולעשות מסע כומתה?".

תמונה_חג2.jpg

המושבה הגרמנית, החודש. עיריית חיפה: "ניהול התנועה שיפר במידת מה את שמירת דרכי הגישה והמילוט" צילום: מוריה סטופל

התגובות לפוסט זה ולפוסטים אחרים המפרסמים את החגיגות הראו שהכותב לא לבד. מגיבים רבים הציעו ליצור שירות הסעות חינם מהכניסות לעיר, אחרים הציעו להציב משטרה במקומות מרכזיים כדי לווסת את התנועה, ולתגבר רכבות עקב סמיכות החגיגות לתחנת רכבת. עיריית חיפה, מצדה, הפעילה שירות הסעות לסופי השבוע חרף לחצים מצד חברי קואליציה חרדים, שראשת העירייה עינת קליש רותם תלויה בהם.  

שיר לוין, סטודנטית המתגוררת באזור, תיארה בשיחה עם "הכרמלית" את התקופה הזו כחוויה כללית של "כאוס". "יש עומס – משטרות, כאוס, לכלוך, כמו יום העצמאות", היא אמרה. עוד הוסיפה כי "יש צורך בוויסות לפיצוץ הזה שקורה". בכל הנוגע לתחבורה היא סיפרה כי מצוקת החניה מתגברת בתקופת החגיגות. תושב נוסף הציג מצב דומה בשיחה עם "הכרמלית". "היום ההורים שלי, בני שבעים פלוס, היו צריכים לחנות במרחק של קילומטר מהבית וללכת", הוא תיאר. לגבי תחבורה ציבורית אמרה לוין כי "סגרו את המטרונית בתחנה של בן-גוריון",  אולם סייגה כי שאר תחנות המטרונית פועלות כרגיל. באוטובוסים המצב קצת אחר. "הולכים לבטל את התחנה שאמורה להיות במעלה המושבה", אמרה לפני האירוע.

תמונהחג3.jpg

מוכרים ממתקים במושבה הגרמנית, החודש. "זו יכולה להיות הפקה מרשימה, יפה ומושכרת של תרבות ואמנים", אומרת לוין צילום: מוריה סטופל

לצד זאת, לוין הדגישה כי מבחינתה זו תקופה עם אווירה חגיגית. "חבל שלא עושים יריד יותר מושקע", אמרה. "זו יכולה להיות הפקה מרשימה, יפה ומושכת של תרבות ואומנים". בנוסף, מי שכן מרוויחים מהחגיגות הם בעלי מסעדות ועסקים באזור, שהגעת התיירים לעיר מספקת להם גידול משמעותי בהיקף העבודה. חלק מבעלי העסקים אף הביעו צער על כך שבעוד שבשנה שעברה החגיגות החלו לקראת סוף נובמבר, השנה הן התחילו רק בשבוע השני של דצמבר.

מעיריית חיפה נמסר בתגובה כי "לאור ההצלחה בצמצום מספר כלי הרכב שנכנסו לעיר בשבת האחרונה, במקביל לחסימת צירי תנועה מרכזיים – נראה כי ניהול התנועה שיפר במידת מה את שמירת דרכי הגישה והמילוט פתוחים למקרי חירום, והועיל אף להפחתה בסבל התושבים. מפקד תחנת משטרת חיפה והצוות המקצועי הביעו את שביעות רצונם מניהול האירוע בשבת האחרונה, וביקשו להמשיך את סידורי התחבורה הציבורית והשאטלים שהסדירו את כניסת עשרות אלפי המבקרים לעיר. בבסיס הבדיקות עומדים צרכי הבטיחות, הביטחון ושמירה על חיי אדם, מתוך מטרה למנוע אסונות אפשריים ככל הניתן".