You are currently viewing המעבר לקמפוס החדש בעיר התחתית מקשה על הסטודנטים

המעבר לקמפוס החדש בעיר התחתית מקשה על הסטודנטים

קמפוס העיר של אוניברסיטת חיפה שבעיר התחתית נפתח השנה. הסטודנטים ציפו למעבר למתחם החדש, אולם עם תחילת השנה התגלו גם הקשיים – חלק מהסטודנטים נאלצים לתמרן בין הלימודים בקמפוס הכרמל לעיר התחתית, שבמרחק כ-10 ק"מ, והם מוצאים את עצמם זמן ממושך בדרכים. "יש נסיעה של שעה לפחות בין שני הקמפוסים", מתארת אחת הסטודנטיות שלומדת בשני המתחמים. כמו כן, תלמידים בקמפוס העיר מתארים כיתות קטנות מאוד ביחס למספר הלומדים והיעדר מקומות ללמידה משותפת ולרכישת מזון ושתייה. 

בקמפוס העיר, שמכונה גם קמפוס הנמל, התחילו ללמוד השנה סטודנטים מהחוג למדעי המחשב ומהחוג למערכות מידע. לפי האוניברסיטה, המטרה העיקרית של המעבר הינה לחשוף את הסטודנטים של החוגים האלה לעולם ההייטק והעבודה בתחום זה, ואפילו לסייע להם להשתלב בחברות בתחום במהלך הלימודים. אבל מעבר זה לא קל. סטודנטים שלומדים במסלול דו-חוגי עם שיעורים בהר הכרמל מתקשים בשל המעבר המורכב בין שני המתחמים. זאת, בית היתר משום שלא בכל הקורסים ניתן להשתתף בזום או להשלים אותם באמצעות הקלטות.

נמל_2.jpg

כיתת לימוד בקמפוס העיר, החודש. אין פינות ישיבה ללמידה משותפת

סטודנטית שלומדת במסלול דו-חוגי במערכות המידע וסטטיסטיקה בשני הקמפוסים מספרת שלפני המעבר לקח לה 12 דקות נסיעה באוטובוס מהדירה שלה לקמפוס הר הכרמל, אך עכשיו היא נאלצת לבלות זמן ממושך בדרכים. "זה קשה מאוד, כי יש נסיעה של שעה לפחות בין שני הקמפוסים, לא כולל פקקים או פספוס אוטובוס", היא אומרת. בנוסף, היא מתארת שבימים שבהם יש לה חלון זמנים בין ההרצאות בקמפוס שבנמל, היא לא יכולה לשבת שם וללמוד כי אין מקום, אך גם אין לה מספיק זמן להגיע לספריה בהר הכרמל או לדירתה.

גם סטודנטים הלומדים תואר חד-חוגי בנמל, אך נדרשים להשלמת קורסים בעברית או באנגלית, נמצאים במצב דומה. "זה קשה שיהיו לך לימודים ביותר ממקום אחד, זה לוקח הרבה זמן בנסיעות", אומר פיראס, סטודנט שנה ראשונה לתואר מערכות מידע שצריך להשלים קורסים. כמו כן, פיראס מתאר כי נאלץ לעבור דירה על מנת להתקרב לקמפוס בעיר התחתית והוא משלם 800 שקלים יותר על שכירות כעת. "יש תחבורה ציבורית אבל זה לוקח הרבה זמן, ומי שיש לו לימודים בקמפוס הנמל יותר מקמפוס הכרמל בדרך כלל משכיר דירה שיותר קרובה לקמפוס הנמל, ומחיר הדירות באזור העיר תחתית יקר מהמחירים באזור קמפוס הכרמל (עוספיה ונשר, ס"מ)", אומר פיראס. הוא מוסיף כי אווירת הלימודים שם לא כפי שקיווה שתהיה, שכן אין בתי קפה או אפילו פינות ישיבה שבהן הסטודנטים יכולים לשבת עם חברים וללמוד. 

נמל_3.jpg

קמפוס הנמל, החודש. "זה היה לוקח לי 50 דקות, זה לא היה שווה בפקקים", מתארת סטודנטית שלומדת במסלול דו-חוגי

סטודנטית נוספת שלומדת במסלול דו-חוגי מספרת כי נאלצה להוסיף עוד סמסטר לתואר בגלל המעבר. את הקושי היא חווה בכל יום בנסיעות לקמפוס בעיר התחתית. "ניסיתי גם לבוא (לקמפוס העיר, ס"מ) באוטובוס ישיר, וזה היה לוקח לי 50 דקות, שזה לא היה שווה בפקקים", היא מספרת ומוסיפה כי גם הדרך החלופית לא כל כך נעימה. כדיירת במעונות קמפוס הר הכרמל היא צריכה כל יום לקחת אוטובוס מהמעונות לתחנת הרכבל, ואז נסיעה של כ-20 דקות ברכבל, מטרונית ואז הליכה של כ-5 דקות עד לקמפוס.

"קשובים לקשיים"

מאוניברסיטת חיפה נמסר בתגובה כי קמפוס העיר הטכנולוגי ע"ש לורי לוקי שנחנך השנה, "מקושר היטב באמצעות תחבורה ציבורית לכל רחבי העיר, ובזכות הקרבה לקווי המטרונית ולרכבת – לישראל כולה". עוד נמסר כי האוניברסיטה שוכרת כיתות נוספות במבנים הסמוכים לקמפוס עד להשלמת העבודות כדי למנוע פגיעה בסטודנטים.

כמו כן, נמסר: "אנחנו קשובים לקשיים של הסטודנטים והסטודנטיות שלנו והצענו מגוון פתרונות לסטודנטים/ות בתוכניות הדו חוגיות שמתניידים/ות בין קמפוס העיר וקמפוס הר הכרמל, כמו למשל מימון כרטיסי רב-קו, הבטחת חנייה בקמפוס הר הכרמל ועוד. במידה ויש סטודנטים וסטודנטיות עם בעיות פרטניות, אנו מבקשים מהם לפנות למזכירויות החוגים ואנו נעשה הכל כדי לסייע להם באופן פרטני. בנוסף, חשוב לציין כי אנו מאפשרים לתלמידים לקבל את מירב השירותים האקדמיים והמנהליים בקמפוס העיר מבלי להידרש להגיע לקמפוס הכרמל, ובכלל זה שירותי דיקנאט, מינהל תלמידים, והשאלת ספרים מהספרים".