You are currently viewing סטודנטים באונ' חיפה מלינים על מצוקת חניה ובעיות בטיחות

סטודנטים באונ' חיפה מלינים על מצוקת חניה ובעיות בטיחות

עם תחילת הסמסטר הנוכחי מאות סטודנטים הבוחרים להגיע עם רכב לאוניברסיטת חיפה גילו כי מצוקת החניה באזור החריפה. זאת, בין היתר, לאחר שהגבלות הקורונה בוטלו והשיעורים חזרו להתקיים בקמפוס, וכן לאחר צמצום קווי האוטובוס בשל הפעלת הרכבלית. סטודנטים מעידים כי מציאת חניה אחרי השעה 9 בבוקר נהייתה כמעט בלתי אפשרית – וחניה בשולי הכביש, חסימת רכבים אחרים וחניה באדום לבן ועל המדרכה, הפכו לתופעה שכיחה במיוחד. כתוצאה מכך, הם מספרים גם על בעיות בטיחות נרחבות.

באוניברסיטת חיפה לומדים כ-18 אלף סטודנטים, מתוכם עשרות בודדים זוכים בתו חניה, ומורשים להיכנס עם רכבם לתוך האוניברסיטה. יתר התלמידים, נאלצים להגיע לאוניברסיטה ברכבם, באוטובוסים ולאחרונה גם ברכבל. אך נראה כי המבחר הגדול יחסית של דרכי התחבורה, לא מצליח להוריד את מסת הענק של הסטודנטים הבוחרים להגיע עם הרכב לקמפוס הכרמל, דבר המוביל לכאוס בחניות הסמוכות לה. סטודנטים מסבירים, בין היתר, כי הם מעדיפים את הרכב הפרטי משום שהתחבורה הציבורית באזור הקריות ובאזורים מחוץ לחיפה אינה יעילה עבורם. כתוצאה מכך, הם נדרשים להחליף שניים ואף שלושה אוטובוסים והנסיעה נמשכת יותר משעה ורבע, בעוד נסיעה ברכב פרטית נמשכת כחצי שעה.

לינוי, תלמידה בפקולטה למשפטים, מספרת כי היא מתקשה עם הגעתה לאוניברסיטה מידי בוקר ומודה שחונה לעתים במקומות אסורים. ״מלבד הקושי העצום למצוא חניה אחרי השעה 9, הדרך מהרכב לכניסת האוניברסיטה היא בלתי נסבלת, לפעמים מדובר ברבע שעה הליכה בגשמים ובשולי הכביש, מרחק נגיעה ממכוניות שנוסעות במהירות מטורפת. להגיע לאוניברסיטה נהייה מפחיד, כל יום שעובר מבלי שתלמיד נדרס זה נס״, היא אומרת. ״הדבר הזה לא יכול להימשך, מוסד מאורגן וגדול כמו אוניברסיטת חיפה חייב לדאוג לסטודנטים שלו״.

Picture12.jpg

החניה לצד האוניברסיטה, בחודש שעבר. "הדרך מהחניה לקמפוס בלתי נסבל", אומרת לינוי  צילום: רון עמר

מלבד הקושי במציאת החניה, אירועים חריגים שהתרחשו בתקופה האחרונה מעידים על הסכנות המלוות את הסטודנטים המגיעים ברכבם. שריפה שהשתוללה בתחילת 2022, ביער הסמוך לאוניברסיטה המשמש גם כמקום חניה לתלמידים הרבים, הובילה לשריפתן של מכוניות רבות  של סטודנטים. לאחרונה גם יותר ויותר סטודנטים מעידים כי חפצים יקרי ערך נגנבו מרכבם. ביניהם צליל אשר סיפרה כי ביום בו חנתה את רכבה ביער הסמוך לאוניברסיטה, נדהמה לגלות עם שובה לרכבה כי נגב לה הממיר הקטליטי מהרכב, דבר שהוביל לעלויות כספיות רבות שנאלצה לעמוד בהן.

לי, תלמידה בשנה השנייה ללימודיה, סיפרה גם היא על תקרית חריגה שחוותה כאשר הייתה בדרכה מן רכבה שחנה בחניון שוויצריה הקטנה הסמוך לאוניברסיטה לבין השער. ״אני תמיד חונה בחניון הזה, ונאלצת ללכת בשולי הכביש הצפופים ממכוניות כדי להגיע לאוניברסיטה", היא אמרה. ״בוקר אחד מכונית בלטה מהשוליים, אז זזתי קצת לכביש ומכונית שדהרה במהירות כמעט העיפה אותי, ממש מרחק של סנטימטרים בודדים ממני״.

על מנת לחנות בתוך האוניברסיטה נדרש תו חניה, אך סטודנטים מעידים כי הוא אינו מספיק. בהתאם לתקנון המוסד האקדמי, ישנן מספר דרכים בהן ניתן ליהנות מכניסה לאוניברסיטה עם רכב. בין היתר, עוזרי הוראה או מחקר, או מי שסובלים מלקות רפואית מקבלים תו. אחרים יכולים לנסות את מזלם בהגרלה שנערכת מדי שנה באתר פורטל הסטודנטים שבוחר מבין אלפי הפונים, עשרות בלבד. עבור תו החניה הזוכים בהגרלה נדרשים לשלם כ-600 שקלים, אך גם במקרה זה חלקם מתארים קשיים.

WhatsApp_Image_2023-01-01_at_23.31.56.jpeg

אוניברסיטת חיפה, בחודש שעבר. "גם למצוא חניה בתוך הקמפסו זה ממש קשה"

שירז, תלמידה בפקולטה למשפטים שקיבלה לאחרונה תו בעקבות לקות רפואית המקשה עליה ללכת ארוכות, מספרת כי מציאת חניה בשטח הקמפוס היא משימה לא פשוטה. ״גם למצוא חניה בתוך האוניברסיטה זה ממש קשה", היא אומרת. "רוב החניונים העצומים שמורים לסגל, ככה שאפשר למצוא חניה רק אחרי הבניין התכליתי, וגם זה אחרי חיפוש ארוך. וההליכה בין הרכב לבנייני הכיתות היא ארוכה ממש ועם העליות שיש בתוך האוניברסיטה, זה פשוט לא עוזר לכל מי שעם לקות״.

 מאוניברסיטת חיפה נמסר בתגובה כי ״אוניברסיטת חיפה משקיעה משאבים רבים כדי להתמודד עד כמה שאפשר עם סוגיית החנייה בקמפוס. ראשית נציין כי בתור אוניברסיטה המחוייבת לקיימות ובתור קמפוס ירוק, אנו מעודדים הגעה בנסיעה משותפת ובעיקר לאחר פתיחת הרכבלית – הגעה בתחבורה ציבורית. שימוש בפתרונות ירוקים גם יתרום לסביבה וגם יקל להתמודד עם סוגיית החנייה. במידה ויש קוויי תחבורה ציבורית שנסגרו או צומצמו – אנו מבקשים מהסטודנטים/ות שנפגעו לפנות לדיקנט הסטודנטים ואנו ננסה לפנות במרוכז למפעילי הקווים".

עוד נמסר מהאוניברסיטה: "לגבי החנייה עצמה – האוניברסיטה היא זו שמשלמת בכל שנה לרשות הטבע והגנים עבור השימוש בחניונים בפארק הכרמל, מה שמאפשר לסטודנטים/ות לחנות שם ללא עלות. סיור של האוניברסיטה מסייר בחניונים, כחלק מהפעילות השוטפת של הסיורים, אולם בדומה לכל חנייה ציבורית אחרת – אין לנו יכולת להבטיח הגנה מוחלטת במקום. בכל מקרה של גניבות, הכתובת לכך היא משטרת ישראל. לגבי נושא הבטיחות, אנו מדגישים באופן שאינו משתמע לשני פנים – החנייה מותרת רק בהתאם לחוק – כמו בכל מקום אחר במדינת ישראל – וכל חנייה שאינה בהתאם לחוק היא אסורה ומסוכנת ובאחריות מי שחנה כך. האוניברסיטה הקימה, כבר לפני מספר שנים, גשר בצד המזרחי של הקמפוס שיאפשר חצייה בטוחה מעל לכביש וגשר נוסף, שיתחבר לרכבלית כבר הוקם ויחנך בקרוב, ואנחנו מבקשים מכל הסטודנטים והסטודנטיות לחצות רק בגשרים".