You are currently viewing כשטבע ואורבניות נפגשים: פינות נסתרות ויפות בחיפה

כשטבע ואורבניות נפגשים: פינות נסתרות ויפות בחיפה

חוץ מהמושבה הגרמנית והגנים הבהאיים המפורסמים, יש בחיפה עוד מקומות תיירותיים, פחות מוכרים ואף נסתרים, ששווה לבקר בהם: המלצות למעיין סודי ולנקודת תצפית מרהיבה, ממש ליד הבית

צילום: עדן קליימן

עין אחוזה (או בשמו הנוסף – מעיין חורב)
בלב העיר חיפה מתפתל ערוץ נחל מוצל ויפה, שנקרא נחל אחוזה. בין העצים שבתוך הערוץ מסתתרת בריכת המעיין עין אחוזה. המים בבריכה הקטנה קרירים, ומהנה לטבול בהם כל ימות השנה. בגל השריפות האחרון לפני מספר שנים המקום נפגע, אך עם חלוף הזמן הטבע שיקם את עצמו, והמקום עדיין ירוק ומזמין לביקור. בזמן שלושת הסגרים האחרונים עקב מגפת הקורונה, תושבים רבים מהסביבה מגיעים כדי לחוות קצת ניחוחות של טבע בנוף האורבני.

2.jpg

מעיין האחוזה (צילום: עדן קליימן)

"שמעתי על הנחל הזה מחברים חיפאים וראיתי תמונות שהם צילמו שם וזה ממש גרם לי לרצות לבוא לבקר" משתפת רוני, סטודנטית שטיילה במקום. "העובדה שמקום כמו זה, נמצא ממש בלב העיר, ושצריך לדעת בדיוק איפה לפנות ולרדת אליו מרגישה כמו סוד קטן מה שמוסיף לכיף של כל העניין".

על מנת להגיע לאותו מעיין "נסתר" יש לחנות את הרכב בתחילת רחוב ויתקין, לרדת במדרגות שבסמוך לטרמפיאדה ולהמשיך עד ההגעה לבריכה המוצלת. הבילוי בה מרגיש כמו גיחה לאתר תיירות אורבני שבכל זאת נמצא בחיק הטבע. מדריך הטיולים החיפאי רן רותם, שניצל את תקופת הקורונה והציע סיורים בחיפה והסביבה, מספר: "בעקבות הקורונה אין ספק שתחום התיירות ספג פגיעה, אבל אני מקווה שאנשים יחזרו לטייל אם לא בסביבה עירונית אז בסביבה יותר טבעית שניתן למצוא גם בחיפה".

נקודת התצפית בסטלה מאריס: "הספסל הלבן"

משמעות השם "סטלה מאריס" היא "כוכב הים" בלטינית. אזור זה של הכרמל משקיף על אחד הנופים היפים בחיפה ובעל היסטוריה עשירה. במאה ה-16 הגיע למקום האב פרוספר והקים את מנזרו מצפון לארמון פאשה, כיום מוצב חיל הים של צה"ל.

נקודת התצפית נמצאת מול אותו מנזר וליד מוצב חיל הים. כדי להגיע לנקודת התצפית הולכים בדרך עפר המוקפת בירוק כמספר צעדים, עד שמגיעים לספסל לבן בודד היושב על צוק המשקיף לאחד הנופים היפים בחיפה: ים, הרים ירוקים ושקיעה עוצרת נשימה.

נקודת התצפית "הספסל הלבן" בסטלה מאריס (צילום: עדן קליימן)

"הייתי מופתעת שזה בכלל מקום בחיפה, למרות שעברתי לחיפה לא מזמן אז אני מניחה שזה לא ממש מפתיע", מספרת מיטל שהגיעה כמו רבים אחרים לצפות בשקיעה בספסל הלבן. "הספסל הלבן בדרך כלל תפוס, אבל לא חסרים מקומות לשבת באזור ולהנות מהנוף באותה מידה, בעיקר עכשיו הקורונה כשאנשים יוצאים יותר ונהנים מהטבע".

רותם מוסיף: "חוץ מהתצפית המרשימה יש למקום עוד הרבה מה להציע. למושל עכו היו כמה בתים כאשר המפואר בהם היה בסטלה מאריס ושימש כארמון הקיץ של המושל המקומי שישב בעכו, עבדאללה פשה. הנזירים הכרמליתיים השתלטו על המבנה הזה והפכו אותו לבית הארחה שנותן שירותים בסיסיים בתיירות: הארחה ולינה, ובתחילת המנדט הבריטים השתלטו על המקום".

ניתן למצוא באזור גם מסלול הליכה קצר המתאים גם למשפחות עם ילדים. המסלול יורד עד מערת אליהו, הנמצאת במורדות הכרמל מתחת לסטלה מאריס. רותם מספר שלפי המסורת, אליהו הנביא שהה במערה זו בדרכו למלחמה בנביאי הבעל בהר הכרמל. "אני מקווה שיותר ויותר אנשים יכירו את הקסם של חיפה, ושהתיירות תלך ותגדל כי לעיר הזאת יש הרבה מה להציע מבחינת תיירות: תיירות אורבנית, היסטורית וגם פינות חמד של טבע", מסכם רותם.