You are currently viewing נציגי אגודת הסטודנטים נבחרו ללא בחירות

נציגי אגודת הסטודנטים נבחרו ללא בחירות

סטודנטים באוניברסיטת חיפה הופתעו לגלות שנבחרו נציגי אגודה חדשים בשנת הלימודים הנוכחית. בהודעה שפורסמה על לוח מודעות בבניין הראשי באוניברסיטה, אגודת הסטודנטים הכריזה בחגיגיות על נציגי החוגים השונים שנבחרו. עיקר ההפתעה נבע מכך שלא היו בחירות וסטודנטים רבים גם לא ידעו שניתן להגיש מועמדות או כיצד ניתן לעשות זאת.

אגודת הסטודנטים חיפה היא עמותה ראשומה שמטרתה לקדם את האינטרסים של הסטודנטים ולתת שרותי פנאי לסטודנטים (הפסקות פעילות, הופעות, יום הסטודנט ועוד). לכל חוג יש מושב אחד או יותר, תלוי בגודל החוג וכלל נציגי החוג בוחרים את יו"ר האגודה. בנוסף, נציגי החוג במליאה מצביעים על תקציב ונושאים חשובים אחרים שנוגעים לסטודנטים. ניתן להצטרף לאגודה ולשלם דמי חבר, ודמי החבר מתחדשים באופן אוטומטי יחד עם שכר הלימוד. יובל שליסל, נציג לשעבר בחוג להיסטוריה וחבר בהנהלה של עומדים ביחד, אמר ל"הכרמלית" ש"אגודת הסטודנטים היא גוף גדול וחשוב עם משאבים כספיים רבים ויכולת לשנות לטובה את איכות החיים של הסטודנטים בקמפוס ובעיר חיפה".

אגודה2.jpg

ההודעה על לוח המודעות, קול קורא להגשת מועמדות לוועד המנהל צילום: סרגיי צ'רמיסינוב

על פי תקנון אגודת הסטודנטים, האגודה מחוייבת לפרסם בלוחות המודעות שלה את מועד הבחירות, מועדי ההרשמה לבחירות, רשימת המועמדים ואת הנציגים הנבחרים. אגודת הסטודנטים לקחת את התקנה הזו באופן מילולי ופרסמה את המודעה בפונט 12 על דף A3 לבן שנבלע בקלות בין המודעות והפרסומות האחרות. בנוסף, אין כל אזכור לבחירות לאגודה בדף הפייסבוק הפופולארי או באתר האינטרנט החדש. בהנהלת התא "עומדים ביחד" סיפרו: "חיפשנו מדי יום בלוחות המודעות ובעמודי הסושיאל של האגודה ולא מצאנו שום פרסום לבחירות. את ההודעה על הנציגים החדשים ראינו פחות מ 24 שעות עד שתקופת הערעורים נגמרת". 

בתא "עומדים ביחד" סיפרו כי תכננו להריץ כ-20 מועמדים מטעמם בחוגים השונים. אם היו יודעים על קיומן בזמן. "בחירות זה פסטיבל של מעורבות חברתית, זו הזדמנות למי שרוצה לקחת אחריות על הסביבה שלו להגשים את האמונה לגבי איך הקמפוס צריך להתנהל", אמר שליסל. קשת זמיר, סטודנטית בחוג לתקשורת, אמרה שמבחינתה בחירות זו הזדמנות נהדרת לדבר על הדברים שחשובים לציבור הסטודנטים בקמפוס. "הייתי מתמודדת אם היו מפרסמים את הבחירות", אמרה זמיר והוסיפה בכנות: "אני לא חושבת שהייתי נבחרת, אבל הייתי עושה קמפיין כי זו הזדמנות לנהל שיח על הדברים שחשובים לנו כסטודנטים כמו יוקר המחיה, מודעות סביבתית וגזענות בקמפוס – נושאים שהאגודה אומרת שהיא מטפלת בהם אך בפועל לא עושה כלום. תפקיד האגודה הוא לא רק להגיש לנו בירה בהפסקה".

מנגד נשמעו קולות שתמכו בביטול הבחירות, בקבוצת הפייסבוק "ווידויים אוניברסיטת חיפה" פורסם ווידוי אנונימי שטוען כי האגודה מבצעת את תפקידה בצורה טובה ואי קיום בחירות עדיף על עליית תאי סטודנטים מהשמאל הקיצוני שיציינו נכבה בכל שני וחמישי. פרסום זה זכה לביקורת רבה ובתגובה שזכתה לפופולריות גבוהה יותר מהפוסט נכתב "נסיון יפה נציג של אגודת הסטודנטים".

בשנה שעברה בוצעו בחירות ממוחשבות לאגודה ופרסום אודות הגשת מועמדות נעשה בדף הפייסבוק של אגודת הסטודנטים, שכן בעקבות הקורונה והלימודים מהבית לא ניתן היה לפרסם בקמפוס. גם על הבחירות האלה נשמעה ביקורת רבה לאחר שהתוצאות פורסמו מאוחר מאוד ממועד קיומן. בשנת 2019 נפסלו שני מועמדים באזור הבחירה של משפטים וקרימינולוגיה בעקבות פסילה של 60 מעטפות לא מזוהות. המעטפות נפסלו כי לא נרשמו בפרוטוקול הספירה כמתבקש בתקנון אגודת הסטודנטים.

מאגודת הסטודנטים לא נמסרה תגובה.