שיטת מצליח' של האוניברסיטה'

בתחילת כל שנה נדרשים הסטודנטים להסדיר "תשלומים נלווים" עבור שירותים כמו חברות באגודת הסטודנטים, שימוש בספריה, ועוד. אמנם הם נגבים בנפרד משכר הלימוד, והם וולנטריים לגמרי, אבל מעטים עוצרים לחשוב: האם זה בכלל משתלם?

 

מדי שנה, סטודנטים חדשים באוניברסיטה נדרשים לעמוד בדרישות תשלום רבות ומגוונות – החל בשכר לימוד, עבור בתשלום עבור שירותי הספרייה, וכלה בשירותי אבטחה ובחברות באגודת הסטודנטים. תשלומים אלו עלולים להצטבר למאות שקלים מידי שנה, סכומים לא מבוטלים עבור סטודנטים שבמרבית המקרים יכולת ההשתכרות שלהם קטנה, משום שאין ביכולתם לעבוד במשרה מלאה במקביל ללימודים.

התשלום נעשה באופן כמעט אוטומטי: הסטודנט מקבל לידיו את הדרישה לתשלום, לצד הערה כי עליו לשלם בהקדם על מנת להמנע ממצבים "לא נעימים" בתחילת הסמסטר. וכך עושים רבים: מסדירים את התשלום במהרה, בלי לשאול שאלות. מעטים יודעים או שמים לב לעובדה שהתשלום לאגודה באוניברסיטת חיפה הוא וולונטרי, כלומר – על הסטודנט לשלם לאגודה בנפרד וביוזמתו, ובניגוד לשירותים אחרים, כמו רווחה לדוגמא, הגבייה לא מתבצעת באופן אוטומטי. זאת בשונה מאוניברסיטאות אחרות, שבהן התשלום לאגודה נעשה גם הוא באופן אוטומטי.

סטודנטים, אשר הכנסתם מוגבלת, נוטים לכלכל את הוצאותיהם בזהירות. על החשבונות שאנו מקבלים אנחנו עוברים באדיקות, ומשתדלים לקמץ במותרות. כשמחייבים אותנו על משהו שנראה לא סביר, אנחנו לא אחת מגיבים בכעס, הופכים עולמות כדי לברר מה פשר החיוב, ובסופו של דבר משלמים רק אם השתכנענו שהוא מוצדק. כמעט לא קורה שאנחנו משלמים בלי להבין על מה. משום מה, כשמדובר בתשלומים לאוניברסיטה, הגישה הרווחת הפוכה לגמרי.

בהתאם להחלטת המועצה להשכלה גבוהה מ-2018, התשלומים הנלווים אינם מגולמים בשכר הלימוד ויש לציין באופן מפורש שהם וולנטוריים. אך עדיין, אנו הסטודנטים משלמים מאות שקלים על שירותים שאנחנו כלל לא צורכים, כמעין ברירת מחדל. כך עבור שירותי רווחה, שירותי ספריה על אף שאנחנו לא בהכרח משתמשים בהם, ובשנת הקורונה אף עבור שירותי אבטחה, למרות שכמעט לא שהינו בקמפוס.

לצד זאת, יש לציין כי תשלומי אבטחה הם חובה על פי חוק תקנות שעת חירום (אבטחת מוסדות חינוך), התשל"ד – 1974.  על כן, אין זה בסמכותה של האוניברסיטה לבטל את התשלום, גם לו רצתה. עם זאת, השנה, בשל הקורונה, נלחמה התאחדות הסטודנטים הארצית כדי לקבל החזר חלקי – והצליחה. הוחלט שכל סטודנט יזוכה בכ-250 ש"ח עבור תשפ"א. בנוסף, הוגשה תביעה ייצוגית להחזרת החלק היחסי מהתשלומים הנלווים לשנת תש"ף, וסכום התביעה עומד על כ-800 ש"ח עבור כל סטודנט.

סטודנטים אשר מבקשים להבין על מה הם משלמים, מופתעים לעיתים לגלות שכלל אין חובה לשלם על חלק מהשירותים, והדרישה לתשלום נשלחת באופן אוטומטי. רק כאשר סטודנט מודיע שאינו מעוניין לשלם, ניתנת לו האפשרות לחסוך סכומים משמעותיים – למעשה, זו מעין "שיטת מצליח" של האוניברסיטה.

אמנם לא נגבה שום סכום כנגד רצונו של איש, אך האם אין כאן אקט של ניצול? אם נפרוט את התשלומים לפרטים נגלה, לדוגמא, שאנו משלמים 150 שקלים בשנה לאגודת הסטודנטים. תשלום זה מקנה הטבות שלעיתים נשארות רק על הנייר, כמו לדוגמה ההפסקות ביום רביעי. ההפסקות הללו ארוכות במיוחד, ובהן עורכת אגודת הסטודנטים אירועים קטנים "לשיפור האווירה הסטודנטיאלית". אך כשאני עוצר וחושב על זה: מעולם לא באמת נהניתי מהשירותים הללו, שכן בשנתיים הראשונות ללימודים שלי כלל לא למדתי בימי רביעי, ובשנה השלישית לא היו אירועים כאלו, בשל משבר מגפת הקורונה. שירותים נוספים אשר מציעים מטעם אגודה הם אירועי תרבות, הרצאות, סדנאות, הופעות ועוד. גם כאן המצב זהה – סטודנטים רבים אינם מנצלים את ההטבות הללו, בין אם מבחירה או מהיעדר יכולת (אם הם גרים רחוק, למשל).

ואז חשבתי לעצמי: על מה בעצם שילמתי כ-500 שקל בשלוש השנים האחרונות? והתשובה: על כלום. גם אם האגודה מספקת שירותים מסויימים, כסטודנט, מעולם לא השתמשתי בהם. ולא טרחתי לברר מהם, אז גם לא קיבלתי הסבר. מעולם לא פנו אלי – במייל או בכל דרך אחרת – עם פירוט אודות השירותים שעליהם שילמתי.

הוא הדין גם לגבי שירותי הספריה. אם אני עוצר רגע לחשוב, אני מבין שמעולם לא ביקרתי בספריה על מנת ללמוד, כי נוח לי יותר ללמוד בבית.

בעידן הקורונה, כל הוצאה נהייתה משמעותית הרבה יותר עבור הסטודנט הממוצע, שכלל לא לא יודע שהוא משלם מידי שנה סכומים שווי ערך לכעשר שעות עבודה. וזה עבור שירותים אותם הוא אינו בהכרח מקבל. זוהי אינה גניבה, כמובן. אבל מדובר פה באקט של ניצול.

יושבת ראש אגודת הסטודנטים, סיון קורן, הדגישה בתגובה ש"אגודת הסטודנטים והסטודנטיות היא עמותה ללא מטרות רווח, המשרתת את כלל הסטודנטים בקמפוס".

כמו כן, הוסיפה, "לצד פעילויות תרבות ורווחה, חברי אגודה נהנים מביטחון אקדמי כחלק מהשירותים הקבועים שאנו מציעים: מאגרי חומרים, שחזורי מבחנים, ייעוץ עם עו"ד בחינם לחברי אגודה, סבסוד תרגומים, ייצוג בוועדות משמעת מול האוניברסיטה ועוד".