You are currently viewing הישג מפוקפק: שדרות ההסתדרות בחיפה, אחד מהרחובות המסוכנים בארץ

הישג מפוקפק: שדרות ההסתדרות בחיפה, אחד מהרחובות המסוכנים בארץ

חיפה היא עיר שידועה בזכות הרבה דברים: דו קיום, הגנים הבהאיים, חג החגים ועוד. בעוד שהיא נמצאת בראש הרשימה הארצית בהישגיה בחינוך, היא נמצאת גם ברשימה קצת יותר מפוקפקת – עשרת הרחובות המסוכנים ביותר בארץ. שדרות ההסתדרות בחיפה נחשב לחלק מכביש 4, מחבר בין חיפה לקריות ובעל התואר הרחוב הארוך ביותר בישראל, שמתפרס על כ-22 קילומטרים. מדובר ברחוב שמאפשר גישה להרבה נקודות עניין, כגון לב המפרץ וחוצות המפרץ, קיימים באזור מוסכים, מסעדות, תחנות דלק ומפעלים.

תמונה4.png

שדרות ההסתדרות (צילום מסך מתוך גוגל)

הנוסעים בו מתארים אותו כ"מלא בורות ומזעזע", כך מספרת ליאל לוי (24), תושבת חיפה. על פי הנתונים של עמותת "אור ירוק", בשנים 2020 ו-2021 אירעו בשדרות ההסתדרות 57 תאונות דרכים בהן נפגעו 96 בני אדם, מהם שלושה נהרגו ושישה נפצעו באורח קשה. בשנת 2016 מספר תאונות הדרכים באותו רחוב הגיע ל-116. על סמך מדד "אור ירוק", רחוב ההסתדרות נחשב לרחוב השני המסוכן ביותר בחיפה וכן לרחוב העשירי המסוכן ביותר בכל הרחובות העירוניים בארץ. הנתונים הללו נמסרו לפני כשנה גם לראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם, על ידי ארז קיטה, מנכ"ל עמותת "אור ירוק".

אייל סלומון (23) עובד כשליח בחיפה ורוכב על אופנוע כשבע שנים, מספר כי לא מדובר על בעיה שהתעוררה רק לאחרונה. "זה ידוע, הכביש הזה שנים במצב הזה. כל הנתיב הימני מלא בבורות או במהמורות שאי אפשר לנסוע עליהן והנתיב השמאלי גם לא כזה חלק. כל מי שנוסע שם פשוט נוסע בשמאלי כי אי אפשר לנסוע בימני". לדבריו, זה נושא הרבה יותר חמור מאשר העובדה שלא נעים לנסוע על כביש לא תקין. "אם הכביש משובש אז זה יכול להזיק לרכב. מעבר לסדיקת גלגל או לפנצ'ר צמיג, זה יכול לפגוע במערכת. במקרים קיצוניים, אני מניח שזה יכול לעקם גם חלק מהשלדה". "אור ירוק" אמרו לאתר הקונטיינר: "לתשתית הדרך חלק חשוב ומהותי בבטיחות שלה ובמקומות בהם ישנה בעיית תשתית, הסיכון לתאונות עולה".

תמונה2.jpg

הכביש בשדרות ההסתדרות (צילום: רוני כרמל)

לדברי לוי, הפנייה לעיריית חיפה בנוגע לתיקון הכביש לא תביא לתוצאות. "הם לא עושים כלום. הם לא מקשיבים. זה כמו פנייה למשטרה לפנות רכב שחוסם – לא באמת קורה משהו". לוי מספרת שאבא שלה ניסה במשך שנה לפנות כמה וכמה פעמים לעירייה בנוגע לתיקון של כביש ברחוב אחר בחיפה, שמוביל לבית שלו, אך נתקל בתירוצים פעם אחר פעם. "הם טוענים שחברת המים או שחברת חשמל צריכה לעשות איזה תיקונים כלשהם, שזה יהרוס והם לא רוצים לתקן לפני זה. אבל זה כבר שנה".

 

תמונה3

הכביש בשדרות ההסתדרות (צילום: רוני כרמל)

כך גם סלומון איבד תקווה בפנייה לעירייה לגבי אותו הנושא. "עם הניסיון שלי עם גורמים בכלל פה בארץ, אם יש עם מי לדבר אז זה יהיה חודשים אם לא שנים (עד לקבלת תגובה)". יתרה מכך, הוא מוסיף שבכל הקשור לתחזוקת הכבישים קיימת פחות התחשבות באופנוענים: "לנו יש עוד סיכונים הרבה יותר גדולים, סיכונים כמו השיבושים של הכבישים, הצבעים של הסימונים בכביש הם מחליקים, זה מסוכן גם למכוניות אבל עוד יותר לאופנועים. אנחנו המדינה היחידה בעולם שמשתמשת בצבע על בסיס שמן וזה סיוט. ברור כשיש גשם זה נורא מחליק אבל גם כשאין גשם זה מחליק די בקלות".

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "שיקום החלקים הפגועים של הכביש נמצא בתכנית העבודה של אגף שפ"ע. ביצוע התכנית מותנה באישור תקציב העירייה על ידי מועצת העיר".