You are currently viewing בתא הגאה בטכניון מתארים פגיעה בתחושת הביטחון בשל פעילות תא חדש

בתא הגאה בטכניון מתארים פגיעה בתחושת הביטחון בשל פעילות תא חדש

האחווה הסטודנטיאלית הגאה שבטכניון היא, לפי העומד בראשה, התא הגאה הגדול ביותר בישראל. במסגרת פעילות התא, נערכים מפגשים חברתיים לסטודנטים מהקהילה הגאה, אליהם מגיעים בין 30 ל-40 סטודנטים וסטודנטיות מדי שבוע. אולם בחודשים האחרונים מרגישים חברים וחברות בתא שהמקום הבטוח שלהם בקמפוס מתערער, בעקבות תא חדש בשם "בוחרים במשפחה". התא מורכב מסטודנטים, שלדבריהם פועלים לקידום ערכים יהודיים בקמפוס, אך חלק ניכר מפעילותם הוא נגד להט"בים וכולל מחאות כלפי פעילות התא הגאה. בטכניון אמרו כי הציעו אבטחה לסטודנטים החשים מאוימים, אך לא היו פניות בנושא.

בסוף חודש אפריל הופצה בקבוצת ה-whatsapp של בית הכנסת בטכניון הזמנה לקבוצה באותה אפליקציה בשם "שומרים על המשפחה". לפי ההזמנה, הקבוצה הוקמה במטרה "לקדם ערכי משפחה יהודית, כנגד הניסיון (ולצערנו גם ההצלחה) של התא הגאה ללהט"ביזציה של הטכניון". זאת, בעקבות האשמה כוזבת לפיה חברי התא הגאה ערכו מסיבה בערב יום השואה. רב בית הכנסת בטכניון, ד"ר אלעד דוקוב, בירך את משתתפי הקבוצה על היוזמה החדשה, וכתב בין היתר כי המסיבה שאורגנה היא "גסות ובוטות" וכי התא הגאה נוקט "באלימות רבה, מה שגרם להשתקת כל ביקורת עניינית".

לאחר האירועים הללו, הפיצה הנהלת הטכניון מייל מהרב דוקוב בקרב הסטודנטים, תחת הכותרת "מכתב הבהרה". הרב כתב שהוא מתנצל שדבריו פורשו לא נכון, אך לא התנצל באופן ישיר על הדברים שכתב בקבוצה של בית הכנסת. "אני חוזר ומדגיש כי אני מתנגד לחלוטין ומגנה כל סוג של אלימות פיזית, מילולית, שיימינג וכדו', ומוקיע את אלו הפונים לאלימות כזו", כתב דוקוב.

pic2tech.JPG

 

 

pic3.jpg

המכתב שנשלח לסטודנטים צילום מסך: נתנאל סיגלר

במקביל לכך, הוקם בחודש אפריל תא בטכניון בשם "בוחרים במשפחה", מטעם מקימי קבוצת ה-whatsapp "שומרים על המשפחה". המחלוקת בין התא "בוחרים במשפחה" לבין התא הגאה הגיעה לשיאה ב-15 ליוני. כחלק מאירועי חודש הגאווה, האחווה הגאה בטכניון ערכו אירוע בקמפוס, שכלל דוכנים והופעה של הדראג-קווין, סוזי בום. התא "בוחרים במשפחה" קיבל אישור מהטכניון לערוך הפגנה נגד האירוע, מטרים ספורים מהמקום בו נערך, אך לאחר שהנהלת המוסד גילתה כי תקשורת מגיעה לסקר את האירוע, המפגינים התבקשו להעביר את ההפגנה אל מחוץ לשערי הקמפוס. על השלטים שהמפגינים החזיקו נכתב בין היתר, "משפחה יש רק אחת", "לא רוצה לגדול בלי אמא", "אין גאווה בהרס המשפחה" ועוד.

לפני תחילת ההופעה, נשא דברים נשיא הטכניון, פרופ' אורי סיון: "באתי להגיד לכם שאנחנו נמשיך לדאוג לזה שכולם ירגישו שיש להם מקום, שכולם ירגישו שהם רצויים, שאף אחד לא ירגיש מאוים, שאף אחד לא ירגיש שמגבילים את המרחב שלו. דרך אגב, יש עוד קבוצות בקמפוס. זהו, תהנו, אני לא תחליף לסוזי". לפני כן, יצאו הנשיא והמשנה לנשיא אל מחוץ לקמפוס לדבר גם עם המפגינים מטעם "בוחרים במשפחה", דבר שלפי פעילים בתא הגאה, הוא בעייתי. "זה מעשה של לתת להם לגיטימציה, זה מעשה של להכיר בהם כתא רשמי בטכניון בעצם. זה פשוט לא יעלה על הדעת", אמר אחד מהפעילים בתא הגאה. 

נתנאל סיגלר (27), אחד משני הרכזים של האחווה הגאה בטכניון וסטודנט להנדסת תחבורה, מספר כי "ברגע שהאירוע התפוצץ, תחושת הביטחון באמת נפגעה, אנשים ממש חששו להגיע למפגשים הבאים שלנו ושואלים אם אפשר להתחבר בזום, אפילו מישהו הציע לעשות שיעורי קרב מגע לכולם כדי שידעו להגן על עצמם, באמת ברמה הזאת". לדבריו, כרזות של האחווה הגאה שהיו תלויות ברחבי הקמפוס, נתלשו והושחתו. "אז במקום לתלות רק אחת, תליתי כמה. לא משנה כמה תליתי, תלשו. תליתי שבע – תלשו שבע".

Pict4.jpg

"לא משנה כמה (כרזות) תליתי, תלשו" צילום: נתנאל סיגלר

מקסים (19), פעיל באחווה הגאה, מספר כי מאז התפתחות האירועים, מלווים חברי התא אחד את השנייה עד לרכב שלהם או עד למחוז חפצם בסוף המפגשים, משום שחלק מהם אינם מרגישים בטוחים ללכת לבד ברחבי הקמפוס. לדבריו, "עדיין יש את השיח הזה ועדיין יש את הלחץ הזה ואת הפחד שמשהו יקרה".  עם זאת, סיגלר אומר: "באופן אישי קשה לי ממש לחשוב שתהיה פגיעה פיזית במישהו, כי עדיין אני רוצה להאמין שאנחנו סטודנטים בטכניון והכל, אבל אם תולשים כרזות ואם עושים הפגנה אז זה יכול להתדרדר".  

לדברי מקסים, התרחשו מקרים בטכניון בהם חברי קהילת הלהט"ב היו מושא ללעג, בעת שנמצאו בקמפוס. "מלא גיחוכים. זה קצת עצוב לי שזה קורה בקמפוס של אנשים שהם מתקדמים, שהם אנשים חכמים שהתקבלו לכאן", הוא אומר ומוסיף: "אנחנו מקבלים את עצמנו כמו שאנחנו וזה יוצר קושי כשיוצרים סביבה לא בטוחה בסביבה שהיתה בטוחה עד עכשיו, בסביבה שאנשים כמונו היו יכולים להסתובב בלי לדאוג".

"אנחנו נטו קבוצה חברתית ורוצים את המקום הבטוח שלנו בקמפוס", אומר סיגלר ומספר על פועלה של האחווה הגאה. "אנחנו רצינו להראות שאנחנו לא נסתרים, שאנחנו קיימים בקמפוס והדבר העיקרי מבחינתנו הוא התקופה הזאת של הסטודנטים, שבה אנשים הכי מכירים את עצמם והכי מרשים לעצמם להיפתח, יוצאים מהארון ומגבשים את הזהות שלהם".

"בראש סדר העדיפויות להבטיח סביבה סובלנית ומכילה"

בתא "בוחרים במשפחה" סירבו להגיב.

מהטכניון נמסר בתגובה כי הוא "דוגל בשוויון ובקבלה של כל אדם ללא קשר לזהותו החברתית, הלאומית, הדתית והמגדרית. בראש סדר העדיפויות שלנו ניצבת המשימה להבטיח סביבה סובלנית בטוחה ומכילה לכלל באי הקמפוס על דעותיהם השונות. הנהלת הטכניון נמצאת בקשר רציף עם האחווה הגאה בטכניון ועוקבת אחר השיח ברשתות החברתיות. נדגיש כי אם עולה חשד, ולו הקל שבקלים, לאלימות מפורשת או מרומזת, אנחנו מטפלים בכך במלוא תשומת הלב. הטכניון הציע אבטחה לכל סטודנט וסטודנטית שחשים מאוימים, אך עד כה לא הייתה כל פנייה כזו. בנוסף מפעיל הטכניון מעגלים רבים ומגוונים של תמיכה – גורמים הערים לצורכי הציבור המגוון בקמפוס, קשובים לו ונכונים להשיט עזרה. מעגלי תמיכה נוספים הם צוותים של דיקנאט הסטודנטים, יחידות הסיוע של הדיקנאט וצוות המעונות והצוותים המשלימים של אגודת הסטודנטים".

עוד נמסר: "כעדות לקמפוס בטוח נזכיר כי בסוף מאי התקיים בטכניון פסטיבל הסטודנט שעבר בסדר מופתי וללא רבב בבטיחות ובביטחון בהשתתפות כ-15,000 סטודנטים וסטודנטיות. גם אירועי הגאוה התקיימו בקמפוס ללא כל הפרעה. אוכלוסיית הקמפוס מגוונת ומכילה קבוצות שונות. לזכות כל אחת מהקבוצות עומד חופש הביטוי גם בעת מחלוקת. נמשיך לעשות ככל שביכולתנו לשמור על הקמפוס בטוח ופעיל".