You are currently viewing שירותי תיקתק: לא תמיד מתקתקים

שירותי תיקתק: לא תמיד מתקתקים

צילום: פולינה וורונקובה

עם תחילת התפשטותה של מגפת הקורונה בכל הארץ, מטרתם של רוב התושבים היתה לשמור על מרחק עקב הפחד להידבק בווירוס החדש. בזמן שלא התאפשר להיות במרחק סביר במרחבי התקהלות ובאוטובוסים, האפשרות נכנסה לפעולה בתחום התחבורה הציבורית. בתחילת מרץ 2020 בחיפה, וחצי שנה לאחר מכן בירושלים, אגד החלה להפעיל הסעות פרטיות בשם ״תיקתק״. תחילה השירות סופק באופן מהיר, אך עם הביקוש ההולך וגובר בקרב תושבי חיפה, החברה לא מצליחה לעמוד בהבטחותיה ל״מסלולי נסיעה קצרים ונוחים בהתאם למוצא וליעד״.

תהליך ההזמנה של תיקתק הוא לא מסובך: פותחים אפליקציות כגון מוביט או אגד, לוחצים על כפתור ה״תיקתק״, בוחרים יעד, משלמים באמצעות כרטיס אשראי וממתינים להגעתו של נהג לתחנה הקרובה לביתכם. מחיר של נסיעה אחת הוא גבוה פי שניים ממחירה של נסיעה באוטובוס – בין 10 ל-15 שקלים. ההסעות פועלות בכל העיר חיפה מהשעה 06:00 ועד לשעה 21:00 ,בימים א'-ה' בלבד, ומיועדות לעד 10 נוסעים במיניבוס אחד. נקודות הקצה של השירות הן צ'ק פוסט, אצטדיון ״סמי עופר״ וחוצות המפרץ, אך הנסיעות מוגבלות, כך שלא ניתן למשל להזמין תיקתק ליישובים סמוכים כמו נשר, טירת כרמל והקריות.

למקרה של בעיות או שאלות תלוי בכל רכב מספרו של שירות הלקוחות. ככל שהתחבורה החדשה תפסה תאוצה בעיר, כך גם נחשפו הליקויים והבעיות והצורך בשירות הלקוחות גבר. בין הין היתר, נוסעים מתלוננים על אי עמידה בזמני הגעה, על איסוף נוסעים לא במסלול, על המחירים ועוד .

5

רכב תיקתק. "בחצי מהמקרים נסיעה היתה פי שניים ארוכה ממה שהובטח" (צילום: פולינה וורונקובה)

״בהתחלה השירות שלהם היה מהיר ועמד בהבטחות החברה", אומרת יאנה וורונקובה, סטודנטית במרכז האקדמי ויצו, שמשתמשת בשירותי תיקתק פעם-פעמיים בשבוע מאז מרץ בשנה שעברה. אך, לדבריה עם הזמן החלו הבעיות. "לאחר מספר שבועות פרצו בעיות של זמני המתנה ארוכים יותר ממה שנתנו בעת ההזמנה. בחצי מהמקרים נסיעה היתה פי שניים ארוכה ממה שהובטח. כמה פעמים נהג לא הגיע לאסוף אותי״, היא אומרת. לדבריה, היא פנתה למוקד כמה פעמים אך לא הצליחה לקבל מענה לתלונותיה.
חלק מהנוסעים חשים שפעמים רבות מסלולי הנסיעה כלל לא הגיוניים. ״היו מקרים שבהם הייתי היחידה על התיקתק. באמצע הדרך הצטרף נוסע שהזמין את התיקתק אחריי, והיעד שלו היה במקום מרוחק יותר, אבל בכל זאת המסלול השתנה והנוסע החדש ירד לפניי״, מספרת רוני עזוז, סטודנטית באוניברסיטת חיפה. לפי המידע שהתקבל מהנהגים, הם לא מחליטים היכן ומתי לאסוף נוסע, אלא המוקד מעדכן אותם על כך.

אולם בחברה אומרים כי האלגוריתם באפליקציות קובע את המסלולים כך שיהיו היעילים והמהירים ביותר. "תיקתק עובדת באמצעות אפליקציות מאוד מתוחכמות של חברת Via ומוביט", אומר עמיחי זבולוני, יועץ התקשורת של אגד מטעם חברה משעל-ורניק MVPR. ״זה חברות תחבורה ציבורית בינלאומיות מאוד מובילות. הן פיתחו אלגוריתם מתקדם שיודע איך לבצע איסוף של אותו אדם ולייצר מסלול הכי מהיר תוך כדי שהוא אוסף עוד אנשים. המוקדים נותנים את השירות, האפליקציה קובעת את המסלול״.

בעיה נוספת שעולה נוגעת לתעריפים והנחות. הורים לילדים לא מקבלים הנחות עבור נסיעות של ילדים, שכן התשלום מלא לכל גיל. זאת, בזמן שבאוטובוסים של חברת אגד ניתן להעלות ילד אחד עד גיל 5 ללא תשלום. ״עבור ילד מתחת לגיל 3 נדרש תשלום מלא. לא מאפשרים לילד לשבת בכיסא, לא מספקים בוסטרים", אומרת חני מזרחי, תושבת חיפה ואם לילד בן 3. "האמא צריכה להתענות ולשלם מחיר מלא עבור שני נוסעים״. לדברי זבולוני, ״תעריפים עבור הנוסעים וגילאים – זה לא קשור לאגד, זה משרד התחבורה. אגד היא מבצעת שירותי הסעות ומפעילה את ההנחיות של משרד התחבורה״.

מדי פעם ניתן לקבל מהחברה הודעות על נסיעות בחינם ועדכונים נוספים. למשל, בתקופות של חגים או תחילת סמסטר שירות הלקוחות של אגד מחלק נסיעות חינם. לוטם שפר, תושבת חיפה ואם לילד עם אוטיזם, שקיבלה כמה נסיעות חינם בתקופות חגים, אומרת כי אינה מתכוונת להשתמש בשירות אחרי שתסיים את הנסיעות שקיבלה. זאת, לדבריה בשל קשיים שחווה בנה כמה פעמים מול הנהגים וכן בשל זמני הנסיעה. ״קרה פעמיים שנהג צעק על אי-עטיית מסכה לבן שלי עם צרכים מיוחדים שיש לו פטור לפי חוק״, אמרה שפר, אך ביקשה להדגיש: ״באותה מידה חייבת לציין שמרבית הנהגים היו מאוד אדיבים וסבלניים. גם הם היו חסרי אונים בנוגע
למסלולים הזויים ואריכות הזמנים מעבר לכל הגיון״.

6

שלט של "תיקתק" באוניברסיטת חיפה. "זה מציל חיים כשמפספסים אוטובוס" (צילום: פולינה וורונקובה)

לצד זאת, ישנם גם סטודנטים שמרוצים מהשירות ומתכוונים להמשיך להשתמש בו. כך, שקד ערן, סטודנטית באוניברסיטת חיפה, הכירה את תיקתק לפני שנה וחודשיים דרך חברה חיפאית, כאשר עברה לעיר. לדברי שקד, בשל השימוש הרב שהיא עושה בשירות, הנהגים כבר מזהים אותה. ״חד משמעית אמשיך לנסוע בתיקתק! זה מציל כשמפספסים אוטובוס, זה נוח, זה מהיר, זה אישי, בהקשר לקורונה זה יותר בטוח", היא אומרת. "כן, המחיר לא זול, אבל זה חד משמעית שווה את השקט הנפשי שלי״.

״כמובן שאני מכיר את כל הבעיות הקיימות. צריך להבין שתיקתק הוא מוצר חדש. לא פשוט להתכונן. אנחנו מפעילים את התחבורה הציבורית ונצמדים להנחיות של משרד התחבורה. גם המערכת לומדת ומשתפרת כל הזמן״, מוסיף זבולוני. לדבריו, ״המטרה העיקרית של אגד היא ליצור אלטרנטיבה לנסיעה ברכב. מעבר לזה המטרה היא כמובן להרחיב את השירות ואת כמות המקומות בישראל בהם תפעל תיקתק. כשמסתכלים על התקלות הקטנות בתמונה הכללית, תיקתק הוא שירות סופר יעיל ונוח״.