You are currently viewing לצום וללמוד יחד – האם זה אפשרי?

לצום וללמוד יחד – האם זה אפשרי?

צום הרמדאן חל השנה בזמן הסמסטר, בחודש שעבר, ולאחר שנתיים שבהן הלימודים התקיימו מרחוק הפעם הסטודנטים הצמים גם נאלצו להגיע לקמפוס. השילוב בין הלימודים לצום מעורר קשיים הנוגעים לריכוז בשיעורים ולהתאמת לוח הזמנים שמשתנה בחודש זה. באוניברסיטת חיפה לא הוציאו הנחיות מיוחדות לחודש זה, אולם סטודנטים מתארים התחשבות מצד מרצים בחוגים השונים.  

רמדאן הוא החודש התשיעי בלוח השנה ההיג'רי. בחודש זה, לפי הקוראן, על המוסלמים לצום מאוכל ומשתייה משעות הבוקר המוקדמות ועד שעות הערב. עם תחילת הערב, נערכת ארוחה לשבירת הצום, הנקראת "אפטאר". חלק מהמוסלמים, השמרנים יותר, הולכים אחרי כן גם להתפלל במסגד, לתפילת "תראוויח" – תפילה המתקיימת בלילות הרמדאן. בחודש זה המוסלמים צריכים להתפלל יותר, לקרוא כמה שיותר בספר הקוראן וחשוב מכל – להתרחק מכל מעשה רע.

הלימודים תוך כדי הצום אינם דבר פשוט. לפי נתוני המועצה להשכלה גבוהה, שיעור הסטודנטים הערבים עמד בשנה שעברה על 17%. לפי הערכות אוניברסיטת חיפה, השיעור במוסד זה גבוה יותר ועומד על 20%-25%. מספר זה כולל מוסלמים, דרוזים ונוצרים. לאוניברסיטה אין כאמור אין הנחיות רשמיות למרצים בכל הנוגע לרמדאן, ורק בתום הרמדאן מקבלים הסטודנטים יום חופש על מנת לחגוג את עיד אל-פטר. אולם בדוברות מסרו כי לא הגיעו תלונות או דיווחים על חוסר התחשבות כלפי הצמים.

 WhatsApp_Image_2022-05-22_at_9.58.50_AM.jpeg

אוניברסיטת חיפה, בשבוע שעבר. "זו תקופה שצריך הרבה סבלנות ואתה מאוד תלוי בלוח זמנים מסוים", אומר עאבד

"הצום אינו קל, המערכת היום-יומית נפגעת ברמדאן ויש הרבה קשיים ואתגרים", אומר סיד דחלה, סטודנט בחוג למתמטיקה. גם נור עאבד, סטודנט בחוג למדעי המחשב מכפר כנא מתאר את השינויים שחלים בתקופה זו, וזאת על אף שגר בקרבת האוניברסיטה. "אף אחד לא יכול להתעלם מהקשיים של הצום", הוא מסביר. "זו תקופה שצריך הרבה סבלנות ואתה מאוד תלוי בלוח זמנים מסוים. בימים שמחוץ לרמדאן אני חוזר למעון, נח קצת, מבין שיש לי את החופשיות מתי לאכול ולשתות. ברמדאן לפעמים אני חוזר מהלימודים מאוחר ועייף ואני מחויב להכין אוכל כי שעת האיפטאר התקרבה".

עבור סטודנטים שמגיעים ממקומות רחוקים לאוניברסיטה החודש הזה קשה אף יותר. רביע מסאלחה, סטודנט בפקולטה למשפטים מכפר אבו סנאן, מספר: "אין תקופה יותר קשה מתקופת חודש רמדאן. אני כל יום נוסע לאוניברסיטה בתחבורה הציבורית בשעות הבוקר המוקדמות וחוזר הביתה בשעות הערב. לפעמים כשמסתיים הצום אני נאלץ לשבור את הצום בקצת מים או חתיכת תמרים עד שאגיע הביתה, ולמרות זאת חודש הרמדאן חודש אהוב עלי. אני שמח כשהוא מתחיל ויהיה קשה עלי להפרד ממנו". לדברי פאדי אבו אלהיג'ה, סטודנט בחוג לפסיכולוגיה, ישנה התחשבות מצד המרצים. "אצלנו בחוג מתחשבים בסטודנטים הצמים, הם מנסים לא להקפיד יותר מדי ולפחות הם מבינים מה זה שאדם בצום".

חרף הקשיים, הסטודנטים הצמים מדגישים כי עבורם רמדאן זה החודש הטוב בשנה, והם מצפים לו. "למרות הסבל והקושי, חודש הרמדאן זו תקופה שאני מחכה לה כל השנה", אומר אבו אלהיג'ה. "חודש רמדאן הוא החודש הטוב ביותר בשנה כי אנחנו מרגישים את טעם האוכל ומרגישים בערך של הדברים שעושים בשאר השנה", מוסיף דחלה.