You are currently viewing חוזרים להורים ועובדים יותר: סטודנטים מספרים איך מתמודדים עם יוקר המחיה

חוזרים להורים ועובדים יותר: סטודנטים מספרים איך מתמודדים עם יוקר המחיה

העלייה הנמשכת ביוקר המחיה משפיעה גם על הסטודנטים שמנסים לתמרן בין עבודה ללימודים. סטודנטים באוניברסיטת חיפה מתארים בשיחות עם "הכרמלית" את הוויתורים והשינויים שעשו השנה באורח חייהם על מנת לעמוד בהוצאות – כמו לחזור לבית ההורים, להוסיף שעות עבודה או לשנות את הרגלי הצריכה.  

אבראר בדר, בת 20 ממועצת טורעאן, היא סטודנטית לתואר ראשון דו-חוגי, שגרה עד לאחרונה במעונות. אולם השנה היא נאלצה לחזור לגור עם הוריה במועצה המרוחקת כ-45 ק"מ, בשל עליית המחירים. "לפני זה הסתמכתי על הכסף שהוריי נותנים לי והייתי קונה כל מה שאני רוצה, אבל אחרי שנה הוריי התחילו להתלונן. זה לא שאני קונה יותר אלא שהמחירים עלו, אז אני צריכה יותר כסף לדלק, לאוכל, לביגוד וללימודים", היא אומרת. בנוסף לחזרה לבית ההורים, בדר מספרת כי גם ויתרה על המכונית ועברה לתחבורה ציבורית. "המנוי השנתי לאוטובוס עולה 1,350 שקלים, וזה הכסף שהייתי משלמת לגור במעונות רק לחודש אז חזרתי לגור עם ההורים ואני נוסעת באוטובוס ומנסה לנצל את הזמן שלוקח לי בדרך כדי ללמוד ולהתכונן לשיעורים".

יוקר1.jpg

בדר, באוקטובר צילום: זינב עתאמנה

שארה, בת 23, היא סטודנטית לתואר דו-חוגי והזמן היחיד הפנוי לשיחה היה אצלה בעבודה בקפה ג'ו. ״אני עמוסה לא נושמת, אבל אין מה לעשות אני סטודנטית שמשלמת את שכר הלימוד לבד", היא אומרת ומתארת כי נאלצת לוותר על זמן עם המשפחה. "אני קונה את כל המוצרים לבד וגם משלמת לדירה לבד, מנסה הרבה להשקיע בלימודים ולהיות במצב טוב מבחינה כלכלית אבל זה מאוד 'על חפה' (מצב גרוע, ז"ע) ובטח אני לא רואה את המשפחה כמו שצריך לפעמים, אנחנו חייבים לוותר על דברים בשביל דברים אחרים״.

יוקר_2.jpg

שארה, בקפה ג'ו בחודש שעבר צילום: זינב עתאמנה

נועה, בת 25 ועומר, בן 26, הם זוג מאורס שלומד באוניברסיטת חיפה. גם הם מתארים כיצד הם מתנהלים על מנת לצמצם את ההוצאות, בין היתר לקראת החתונה. ״אני מבשלת לפעמים, ואנחנו לא קונים באוניברסיטה אלא רק מחנות שבה המחירים סבירים ועדיף בתקופות המבצעים״, אמרה נועה. לדברי עומר, גם בנסיעות הם משתדלים לחסוך בהוצאות. ״מנסים לנסוע ביחד כדי לחסוך מבחינת דלק. מנסים לסדר דברים רבים כדי לעמוד מבחינת הלימודים, הכספים והזמן".

יוקר_3.jpg

נועה ועמר, באוניברסיטה בחודש שעבר. "קוראים לנו הזוג החסכוני", אומרת נועה צילום: זינב עתאמנה

"גם מבחינת לבוש קונים – במבצעים עם נקודות, זה טיפה עוזר. הרבה אנשים קוראים לנו 'הזוג החסכוני' כי בכל מקום יש לנו ידע על איפה הכי זול וכך", הוסיפה נועה. "גם כי אנחנו מתכוננים לחתונה, אז אנחנו חייבים לשלוט במצב ולא לוותר ולעשות הפסקת לימודים, אבל זה קשה".