You are currently viewing עיריית חיפה החלה לפעול נגד כניסת חזירי הבר בעקבות המחאה

עיריית חיפה החלה לפעול נגד כניסת חזירי הבר בעקבות המחאה

צילום: יוני בטשא

תופעת חזירי הבר מטרידה את מנוחתם של תושבי חיפה קרוב לשני עשורים. ראשת העיר עינת קליש-רותם הורתה מרגע כניסתה לתפקיד להפסיק את דילולם. אך לאחר מחאה, גם היא הבינה כי צריך לטפל בתופעה שהחריפה, ולפני כמה חודשים החליטה העירייה להתחיל לגדר את חלק משכונות העיר. עם זאת, טרם ברור אם פתרון זה מספיק יעיל. ״כרגע מדובר בשלב ניסיוני, ולכן לא ניתן למדוד את ההצלחה כעת, אלא רק בעוד מספר חודשים״, אמר ל"הכרמלית" מנהל אגף השירות לציבור בעירייה, יוסי כהן.

בראשית שנת 2006 זוהתה כניסת חזירי בר למרחב העירוני, מה שהוביל לנזקים ואף לתלונות של תושבים בדבר סכנת חיים. יש הסבורים כי מה שיצר את חוסר האיזון הוא בניית מנהרות הכרמל באותן שנים, אך מומחים סבורים כי האכלת חזירים בידי אדם, זמינות אשפה ביתית וגידולים חקלאיים הם אלו הגורמים לבואם. ראש העיר הקודם יונה יהב, בתמיכת מועצת העיר, הוביל לדילול מסיבי שהפחית את גידול אוכלוסיית החזירים באזור, אך לא מנע אותו. לדברי יונה, הוא החליט על שיטה זו בהתאם לעמדת גורמי המקצוע. "בתקופתי בראשות העירייה, כשזיהינו שהמצב חמור ורחוק מהמצב כיום, פנינו לגורמי המקצוע – הווטרינר העירוני ורשות הטבע והגנים, והחלטנו לדלל כי אין אלטרנטיבה אחרת בעיר כה גדולה״, אמר.

ראשת העיר קליש-רותם הסבירה בראיון לחדשות 12 בשנת 2018, זמן קצר לאחר שנבחרה לתפקיד, כי הדילול הוא "רצח חיות בר", ולכן החליטה להפסיקו. במקום הדילול, החלה העירייה לפעול בשורת צעדי אזהרה לתושבים. בין היתר, הוצבו תמרורים המתריעים על אזור ריבוי חזירים, וכן בוצעו פעולות לקיבוע פחי אשפה האמורים להקשות על השגת מזון, ואף ניסיונות להעברתם. אך פעולות אלה לא הצליחו להתמודד עם התופעה שהחריפה בין היתר בשל משבר הקורונה. בזמן הסגרים, הרחובות נותרו ריקים מאדם והתאפשר לחזירים לנוע ללא חשש. כך, בזמן זה על פי נתונים שהועברו לבקשת חבר מועצת העיר יצחק בלס, מספר חזירי הבר באזור גדל ומוערך כיום ב-550.

2

חזירי בר בחיפה. בזמן הסגרים התאפשר לחזירים לנוע ללא חשש    צילום: באדיבות גיא רותם, מרכז חורב חיפה

בינתיים, תושבי העיר המשיכו לסבול מהתופעה שאף הובילה לעתים לסיכון חיי אדם. ״חזירי הבר הפכו לסכנה של ממש, הן בכבישים העירוניים בשעות הערב כסכנה לתאונת דרכים והן במפגש מקרי שעלול להיגמר בחבלה", אומר יוני בטשא, תושב השכונה דניה. במהלך השנה האחרונה התרחשו כמה תאונות דרכים בעיר, שבהן היו מעורבים גם חזירי בר. כך, בחודש יוני הקודם נהרגו ארבעה חזירי בר מפגיעת רכב, והנהג נפצע באורח קל. לא רק על הכביש קיימת הסכנה – בחודש אוקטובר נפצע תושב חיפה בן 69 באורח בינוני מתקיפת חזיר בר, כאשר האחרון פגע לו בראש ובגפיו.

לאחר מחאות בלתי פוסקות מצד תושבים, שהתבטאו אף בקריאות כלפי קליש-רותם במהלך הצגה בתיאטרון העירוני באומרם: ״תסלקי את החזירים״, ואחרי שהדבר הפך למשבר פוליטי של ממש, היא החליטה לפעול. באמצע נובמבר זימנה קליש-רותם ישיבה מיוחדת בנושא, שבה הוחלט על גידור שכונות בחיפה החופפות ביער הכרמל ובאזורים בהם יש ריכוז גבוה של חזירי בר, וכן על השתתפות בהקמת גדרות של מבני מגורים פרטיים. זאת, כדי למנוע מעבר של חזירי הבר לאזורי המגורים. שמעון רופא, תושב שכונת דניה שסבל מהתופעה, אמר ל"הכרמלית" כי הוא שמח על החלטת העירייה. ״לאחר שבוקר אחד קמתי וראיתי חזיר בר אצלי בגינה, החלטתי שאין מנוס מהקמת גדר שתמנע את כניסתם ושמחתי שהעירייה השתתפה בכ-50% מהעלות ואני שמח לראות גדרות שבונה מטעמה״.

3

גידור נגד חזירי בר בשכונת דניה. ״שמח לראות את הצבת הגדרות מטעם העירייה״. צילום: באדיבות יוני בטשא

עם זאת, יש גם חסרונות לאמצעי שנבחר. לפי אקולוג מחוז צפון עמית דולב, שדבריו צוטטו במחקר שנערך בטכניון בהנחיית פרופסור דניאל אורנשטיין, ״רעיון הגידור מסביב ליישובים נוסה במתת ואמירים, אך ישנה בעיית ישימות ועלויות גבוהות״. מנתונים של אתר עיריית חיפה נראה שעלות פעילות הגידור עד כה עומדת על 600 אלף שקלים.  אקולוגית עיריית חיפה יעל אולק אמרה בדיון בוועדת הביטחון העירונית, בטרם יצא המהלך לדרך, כי ״גידור השכונות מראה יעילות ואני לא רואה את אותה יעילות בדילול״. דוד לוריא, לשעבר ראש מחלקת התפעול בעירייה, סבור כי ״הבעיה רק תלך ותחריף ללא טיפול מתאים, ולצערי אף עלולה להוביל לאובדן בחיי אדם״.

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "העירייה פועלת בכל האמצעים המוכחים להרחקתם של חזירי הבר משכונות המגורים. הפעילות אותה מובילים האקולוגית העירונית והממונה על חיות הבר בעירייה מתמקדת במניעת מקורות מזון ומים המהווים את גורמי המשיכה העיקריים של חזירי הבר לשכונות". עוד נמסר מהעירייה כי "ירי בחזירי בר או כל חיה אחרת אסור על פי חוק מסוכן ונמצא כבלתי יעיל. עם זאת, רשות הטבע והגנים נענתה לאחרונה לבקשת העירייה ואישרה את בקשתה ללכוד חזירי בר המאיימים על התושבים. בעקבות קבלת ההיתר החלה העירייה להציב כלובים ללכידה והרדמת חזירי בר במקומות בהם דווח על מפגש בין חזירי בר לתושבים. הפעילות מתבצעת בהתאם להיתר והנחיות רשות הטבע והגנים״.