You are currently viewing "זה לא יושב בול": הפתרון למוצרים החדשים שנותרים ללא שימוש – מבלי לצאת לבית

"זה לא יושב בול": הפתרון למוצרים החדשים שנותרים ללא שימוש – מבלי לצאת לבית

רכישת בגדים דרך האינטרנט היא תופעה ידועה ומוכרת, שהחלה לתפוס תאוצה בעיקר בשנים האחרונות בעקבות הנוחות שבלחיצת כפתור בלבד והגעת המוצרים עד לבית. במקביל לקניות ברשת, עלתה המודעות לתרבות הצריכה המופרזת בעולם המערבי, שבעקבותיה ישנם גם בזבוז גדול של משאבים וייצור רב של זבל. השילוב בין השניים, כאשר לא פעם המוצרים החדשים נותרים ללא שימוש בארון או במחסן, הובילו להקמת קבוצת פייסבוק בישראל שמגדירה מחדש את הקנייה והמכירה של פריטים חדשים דרך האינטרנט – באופן ידידותי יותר לסביבה וזול יותר לכיס.

הקבוצה "זה לא יושב בול", שמונה כיום כ-44 אלף חברות, נועדה לנשים שרכשו פריטי לבוש, פריטי עיצוב בית, תכשירי קוסמטיקה ועוד, אך הבינו שאינן מעוניינות בהם כשהגיעו לביתם. חברות הקבוצה מפרסמות תמונות ומידע על המוצר החדש, בנוסף למחיר ולמקום האיסוף שלו ומעבירות את הרכישות שלהן הלאה למעוניינות, במחיר שהוא לרוב נמוך יותר מזה שבו הן קנו. עם זאת, הקבוצה לא נשארה רק בתחום המכירות, וכיום ניתן להסתייע בה לחיפוש עבודה ואף ל"אהבה שיושבת בול".

 

j1
צילום מסך מתוך קבוצת הפייסבוק. ברוב ימות השבוע מותר לפרסם פריטים חדשים בלבד

הקבוצה הוקמה בסוף שנת 2020 על ידי דותן הס הרשקוביץ (34), תושבת תל אביב, נשואה עם שני ילדים ובמקצועה מנהלת קהילות ושיווק. לפי סקר של הלמ"ס, בשנת 2020 – השנה הראשונה לקורונה – 45% מבני 20 ומעלה השתמשו באינטרנט לצורך קניות, וזאת לעומת 22% בשנת 2010 ו-38% בשנת 2015. "לא תכננתי לפתוח את 'זה לא יושב בול'" אומרת הרשקוביץ. "זה התחיל מזה שהיו לי כמה בגדים שפשוט היו יחסית חדשים לגמרי עם טיקט ואמרתי לעצמי שזה לא הגיוני שאני פשוט אמסור אותם הלאה, זה לא הגיוני שאני אמכור אותם בחצי מחיר כי הפלטפורמות היחידות הן יד שנייה".  לדבריה, לפני פתיחת הקבוצה היא חיפשה בפייסבוק קבוצות קיימות שעונות על הצורך שלה, אך לא הצליחה לאתר. "לא מצאתי אפילו אחת. אז אמרתי 'טוב, בואו נפתח, יכול להיות שאני אגלה משהו אחר'. ומשם הכל היסטוריה", היא מספרת.

בתכנון המקורי שלה, הקבוצה היתה אמורה להיות קהילה קטנה של 200 נשים, בה הן יהיו יכולות לפרסם רכישות ולהחליף בגדים ביניהן, אך נראה כי הצורך היה גדול מזה. "בפוסט אחד היו לי מעל 900 בקשות הצטרפות לקהילה, אז אמרתי 'טוב, אוקיי, אז לא 200 וזה לא יהיה קטן וכנראה באמת יש צורך'". הקבוצה תפסה תאוצה במהרה, וכיום מתפרסמים בה כ-100 פוסטים חדשים מידי יום ומצטרפות כ-700 חברות חדשות מידי שבוע.

לפי כללי הקבוצה, ברוב ימות השבוע מותר לפרסם פריטים חדשים בלבד, שלא נעשה בהם שימוש, כך שלא מדובר על קבוצה בה מוכרים מוצרי יד שנייה. אולם בימי שני מותר לפרסם גם פריטים שנעשה בהם שימוש קל, כמו למשל בגד שנלבש פעם או פעמיים, כך שעדיין יהיה מדובר במוצרים במצב כמו חדש.

 

צילום מסך מתוך קבוצת הפייסבוק

הרשקוביץ מוסיפה כי "דווקא בתוך העולם הזה של תרבות השפע, ושהכל כל כך זמין ובלחיצת כפתור, יש משהו מאוד מפתה בלקנות ואז יש המון עצלות בלהחזיר". כתוצאה מכך, היא מספרת שאפשר להגיע למצב שבו במקום לעשות את הדבר המשתלם יותר, הצרכנים לרוב יבחרו לזרוק או למסור את המוצרים שלא מעוניינים בהם. "ולא תמיד הבחירה היא הבחירה הירוקה, הנכונה או החסכונית. היתה פה פירצה שלא היה לה פתרון מספק ושם נראה לי שהקבוצה נכנסה היטב למקום הזה ותפסה מקום של כבוד".

 

"נשים בחופשת לידה חיפשו חברות"

הקבוצה מיועדת לנשים בלבד, והרשקוביץ מסבירה כי ההחלטה התקבלה בעקבות סקר שערכה בנושא. לדבריה, הנשים בקהילה העלו הסתייגות ו"המון אמרו שהן ירגישו לא בנוח לפרסם שם את המידות שלהן, בגדי ים ולהעלות תמונות שלהן עם דברים שלא יושבים עליהן בול אם יהיו גברים בקהילה".  

עמית לוי (36), חברה בקבוצה, מתרשמת לחיוב ומספרת כי הצליחה למכור המון בגדים באמצעות הקבוצה. "החלטתי שאני עושה סדר בארון ומנקה את כל הדברים שקניתי כי חשבתי שמתישהו אני אלבש אותם והבנתי שזה לא קורה". אך לוי מתארת גם חסרונות. "יש אנשים שאת קובעת איתם והם לא באים. קבעתי עם מישהי יום ושעה וסידרתי את הדברים ואז באותו יום היא פשוט לא הגיבה בפייסבוק". לוי מוסיפה כי גם המגוון הרחב של הפריטים שאפשר למצוא בקבוצה מקשה לעתים. "יש שם הרבה מאוד דברים וזה נראה לי כבר מקום שצריך לעבוד בו", היא אומרת ומוסיפה: "אם אני מחפשת לקנות משהו אז אני צריכה לחפש בין כל הפוסטים את הדברים שאני מחפשת, זה דורש עבודה".

j2

לדברי הרשקוביץ, כל פוסט בקבוצה מאושר ידנית. "אני עוברת פוסט-פוסט ומדובר במאות פוסטים ביום. ביום שני, שישי ושבת יש אלפים, זאת כמות לא נורמלית של תוכן", היא מספרת ומוסיפה: "דווקא בגלל שאני מאשרת את הפוסטים ורואה את כולם, אני יכולה להבין מה מתפרסם, מה הן צריכות, מה הן רוצות. אני מתאימה את התוכן, את השרשורים ואת הדברים לפי מה שצריך, לא לפי מה שאני רוצה". לדבריה, בשלב זה היא אינה מרוויחה כסף מהפעלת הקבוצה, אולם ייתכן שבהמשך תערוך אירועים ותייצר שיתופי פעולה.

עם הזמן, כאמור, הקבוצה הפכה למקום בו ניתן למצוא דברים מעבר לפריטים חדשים. "אם יש פה כבר 40,000 נשים אמינות, איכותיות, שאכפת להן, אז למה לא לעשות מזה קצת משהו טוב, למה לא לחבר את זה לקהילה?", אומרת הרשקוביץ, שבין היתר מתארת פוסטים על "אהבה שתשב לי בול", או נשים שמחפשות להרחיב את מעגל החברות שלהן. "זה היה פוסט מדהים ומקסים שנשים פשוט כתבו שהן מחפשות נשים לצאת איתן, לשבת איתן לבירה, ללכת איתן לשופינג, לעשות קבוצת למידה, נשים בחופשת לידה שחיפשו חברות לדבר איתן. היו שרשורים של חיפוש עבודה, יש פה 40,000 נשים, זה אומר 40,000 נשים שעובדות איפשהו. מספיק שלכל אחת מהן תהיה משרה אחת בחברה שלה ואפשר לסגור פה פינות לכל כך הרבה נשים".