You are currently viewing מאות סטודנטים קוראים לשנות את אופן חישוב הציון בקורסי האנגלית

מאות סטודנטים קוראים לשנות את אופן חישוב הציון בקורסי האנגלית

סטודנטים באוניברסיטת חיפה מוחים על אופן לימוד קורסי החובה באנגלית וטוענים כי המבחנים אינם תואמים לרמת הלימוד בשיעורים ולכן רבים נכשלים. בעקבות זאת, יותר מ-700 סטודנטים חתמו לאחרונה על עצומה בה הם דורשים לשנות את הקריטריונים לחישוב הציון הסופי, וכן נפתחה קבוצת ווטסאפ תחת השם "נפגעי האנגלית כל הרמות", בה הסטודנטים משתפים תלונות וקשיים שיש להם בנושא. 

בכל האוניברסיטאות בארץ יש חובת לימודי אנגלית כדי להגיע לרמת פטור. מי שלא מגיע לרמה זאת באמצעות ציון הפסיכומטרי או מבחן אמי"ר נדרש לקחת קורסים באוניברסיטה כדי לסיים את התואר. למעט קורס "מתקדמים ב'", הקורס הכי נפוץ, שאינו בתשלום, קורסי האנגלית הם בתשלום נוסף לשכר הלימוד.

כיום, על מנת לקבל ציון עובר בקורס, נדרשים הסטודנטים לקבל לפחות 60 במבחן המסכם וכן לקבל יותר מ-60 בציון הכולל של יתר המבחנים בקורס. זאת, אחרי שבסמסטר ב' בשנה שעברה הוחלט להוריד את הציון הנדרש כדי לעבור את הקורס ל-55 בשל תלונות רבות וחששות שעלו. אולם השנה הוא הועלה מחדש. כעת, הסטודנטים דורשים לשנות את אופן חישוב הציון ל"ציון סכם בכל מבחני הקורס", וכן להוריד בחזרה ל-55 את הציון הנדרש כדי לעבור את הקורס.

grade1

ציונים בקורס באנגלית באחת הכיתות, בשנה שעברה. רק שלושה סטודנטים קיבלו יותר מ-60

"בקורס שלי ספציפית, מתקדמים ב', הרבה סטודנטים התלוננו על רמת הקושי של המבחן", אומרת פולינה, סטודנטית לתקשורת שנבחנה בקורס בשנה שעברה. בכיתה שלה, מתוך 26 תלמידים, רק שלושה קיבלו ציון גבוה מ-60. לדברי פולינה, גם מועד ב' לא עזר לרבים. "בערך 40%-50% מהסטודנטים לא קיבלו ציון עובר במועד ב' וניגשו למועד חריג", סיפרה. בכיתה אחרת בשנה שעברה במועד א',רק שלושה מתוך 28 תלמידים קיבלו יותר מ-60.

סטודנטים מתארים תסכול רב מהנושא. "זה (קורס האנגלית, ג"ג) קשה ומתסכל מאוד. סמסטר שלם של למידה שבו אני מתכונן לכל שיעור על סמך התבניות הנלמדות אך כמעט ללא הצלחה ניכרת במבחנים", אומר סטודנט בחוג למזרח תיכון, שלמד במגמת מצויינות באנגלית בתיכון. הוא הסביר כי אינו מאשים את המרצה שלו אלא את "אופי תוכנית הלימוד כולה. חשתי במעין חוסר אונים. הרגשתי אחרי הקורס, וזאת לאחר שקדנות רבה למבחן, שרק בנס אוכל לצלוח אותו".

לדברי הסטודנטים, הבדיקה נוקשה מאוד. "הבדיקה מחפשת תשובה מדויקת המנוסחת במילים מאוד מסוימות ומתן ניקוד מינימלי לכל החורג ממנה", אומר אותו סטודנט למזרח תיכון. סטודנט מהחוג למדעי המדינה מתאר גם הוא קושי רב עם חומר הלימוד. "במהלך הסמסטר למדתי מספר קורסים בהם היו טקסטים רבים באנגלית, הכוללים תיאוריות מורכבות. הטקסטים האקדמיים היו ברמה נמוכה יותר מהטקסים בקורס מתקדמים ב'", הוא אומר.

grade2

"הטקסטים האקדמיים היו ברמה נמוכה יותר מהטקסים בקורס", סיפר אחד הסטודנטים

ד', סטודנט נוסף בחוג למדעי המדינה, אשר חוזר בשנית על קורס האנגלית "מתקדמים ב'" מתאר בעיה נוספת הנוגעת לתשלום על הקורסים. כשרצה להשלים את הקורס במהלך הקיץ, גילה כי התשלום עבורו יעמוד על 2,300 שקלים, בעוד במהלך השנה הוא ניתן בחינם. לכן, החליט לוותר על ההרשמה. "הרבה נתקעים, מקבלים 90 בהכל והאנגלית דופק אותם. שאר הקורסים הלכו לי ממש טוב ודווקא באנגלית ראיתי חושך", תיאר.  

מדוברות אוניברסיטת חיפה נמסר בתגובה כי "לימודי האנגלית באקדמיה בכלל ובאקדמיה הישראלית בפרט, הם מהותיים להצלחה בלימודים לתואר. חוסר התקדמות בידיעת השפה מהווה פגיעה משמעותית ביכולת ובהכשרה של הסטודנט.ית כמו גם ביכולת של המרצים להעניק לו את ההדרכה וההוראה הטובה ביותר. לכן, התנאי לעמוד ברמות האנגלית הנדרשות הן תנאי אקדמי והרמה הנדרשת נקבעת אך רק על פי הצרכים האקדמיים ועל פי הדרישות של המועצה להשכלה גבוהה".

עוד נמסר כי "חשוב לציין כי אין שינוי ברמת הקושי של לימודי האנגלית בשנים האחרונות ותוכנית הלימודים תואמת את דרישות המבחנים, כפי שנקבע על ידי המועצה להשכלה גבוהה. איננו יודעים מהיכן הגיעו הנתונים שאת מציינת, אולם בפועל ועל פי הנתונים של כלל הסטודנטים, לא רק שאין ירידה באחוז העוברים בסמסטר האחרון, אלא יש דווקא עלייה קלה לעומת הסמסטר הקודם. לגבי הסכומים הנגבים בסמסטר קיץ, הנושא נמצא כעת בבדיקה".