מסירים מגבלות

תכנית "תעסוקה שווה", שהחלה לאחרונה לפעול באוניברסיטת חיפה, שמה לה למטרה לסייע לבעלי מוגבלויות להשתלב בשוק העבודה, דבר שרבים מהם מתקשים לעשות. כך, היא מסייעת למתקשים וגם תורמת לחברה שוויונית וצודקת יותר.

צילום : תעסוקה שווה

"תעסוקה שווה" הינה תוכנית ייחודית המציעה ליווי והכוונה להשתלבות במקומות תעסוקה  המיועדת לאנשים עם מוגבלות בעלי 20% נכות ומעלה. החל מנובמבר 2020 היא פעילה גם בקמפוס אוניברסיטת חיפה, ובתחילת החודש נערכה הסדנה הראשונה בקמפוס.

התוכנית, המתקיימת בחסות משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, כוללת מגוון הכשרות הכנה לעולם התעסוקה ופיתוח כישורי עבודה, הכוונה ומיקוד תעסוקתי, ועוד. הסדנאות מוצעות לכלל הסטודנטים של האוניברסיטה, אולם הן מוכוונות במיוחד לסיוע לבעלי מוגבלויות.

"בהתחלה חשבנו לעשות אותן רק לסודנטים שהם עם מוגבלות, אבל החלטנו לפתוח אותן לכלל הסטודנטים באוניברסיטה," אומרת הייא חמזה, רכזת התוכנית בחיפה ובצפון. "כל אחד יכול להצטרף לסדנא. [אבל] אם סטודנטים עם מוגבלות יהיו מעוניינים להמשיך את הליווי התעסוקתי אז אני ממשיכה איתם באופן אישי".

"מה שטוב אצלנו הוא שהתוכנית היא בחינם ומציעה ליווי אישי, אומרת חמזה, 27, בעצמה סטודנטית באוניברסיטת חיפה ובוגרת תואר ראשון בחינוך מיוחד. "אנו הרכזים התמקצענו בעבודה עם משתתפים עם מוגבלות, אז אנחנו יכולים לתת מענה אידיאלי, למי שגם מקבל קצבאות וגם מי שלא מקבל קצבאות, מי שמקבל מימון מביטוח לאומי לשכר לימוד, וגם מי שלא." לדבריה, התוכנית כוללת ליווי פרטני על ידי הרכז, מרגע כניסתם של המשתתפים אליה, ועד כשנה לאחר השתלבות במקום העבודה.

הליווי מתחיל במיפוי של ציפיותיהם של המשתתפים ומציאת ההכשרה האפשרית המתאימה להם. משתתפי התוכנית לוקחים חלק בסדנאות מגוונות המכינות לעולם התעסוקה, כגון כתיבת קורות חיים, ראיונות עבודה, אנגלית עסקית, ועוד, וכולן בהנחיית אנשי מקצוע מומחים. כל משתתף מציין את התחום התעסוקתי המעניין אותו, ובתמורה הצוות יסייע לו להשתלב במקום עבודה רלוונטי דרך פורטל מעסיקים הזמין להם, ובו מצוי מספר רב של משרות אקטואליות. לאחר ההשתלבות במקום העבודה, אותו מלווה אישי ימשיך לייעץ למשתתף בעניין מיצוי זכויות, כגון קבלת מענק התמדה וביצוע התאמות והנגשות במקום העבודה במידת הצורך.

חמזה מספרת על סטודנטית עם מוגבלות מאוניברסיטת חיפה שמצאה בזכות התכנית עבודה: "עשינו תוכנית עבודה מלאה, כלומר ביררנו מה הצורך שלה מבחינת הכנה לעולם העבודה: כתיבת קורות חיים, האם היא צריכה הכנה לראיון, האם ואיך לחשוף את המוגבלות למעסיק, וכו'. היא עבדה באוניברסיטה כמה שנים וחיפשה מקומות עבודה בחוץ ולא הצליחה ממש למצוא. אחרי כל התהליך שעברנו היא מצאה עבודה בחברת חשמל במחלקת משאבי אנוש, היא כבר חודש שם. איתה אנחנו עדיין במעקב התחלתי אחרי השמה".

על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נכון לשנת 2019, יש כ-784,500 בעלי מוגבלות בישראל בגילאי העבודה (18-64), כשכמעט מחציתם – 47 אחוזים – אינם מועסקים. בנוסף, באותו טווח גילאים, כושר ההשתכרות של בעלי מוגבלויות נמוך בהרבה: כ-31 אחוזים מבעלי המוגבלויות מרוויחים פחות מ-5000 ₪ ברוטו לחודש, לעומת 25 אחוזים בציבור הכללי. בקרב העובדים המרוויחים יותר מ-7500 ₪ ברוטו לחודש, 41 אחוזים הם עובדים עם מוגבלות, לעומת 49 אחוזים מהציבור הכללי. בהתחשב בכך שרבים מאוכלוסיית האנשים עם מוגבלויות אינם מועסקים כלל, רמת החיים שלהם נמוכה משמעותית מהממוצע.

"תעסוקה שווה" היא, אם כן, תוכנית חיונית עבור אנשים מסוימים. היא עוזרת לבעלי מוגבלויות למצוא הזדמנויות שאחרת היו מוחמצות, ותורמת על הדרך לחברה שוויונית וצודקת יותר.