כשאין פתרון לחזירים, כמה תושבי חיפה החליטו להחזיר את השקט

בשנים האחרונות תושבי חיפה נאלצו להתרגל לחברתם של חזירי הבר. מספרם של החזירים הלך וגדל לממדים שטרם נראו בעיר. קבוצת "ת'חזירו ת'שקט" רוצה למגר את התופעה ולהחזיר לחיפאים את החיים שהיו לפני פרוץ "מגפת החזירים"

צילום: גלעד מדרר

חזירי הבר הגיעו לרחובות חיפה לאחר עבודות שביצעו במנהרות הכרמל בין השנים 2008-2006. מאז, חזירי הבר חיים בשטח העירוני של העיר. לצערם של התושבים, שטוענים שהחיים לצד חזירי הבר בלתי נסבלים, בעיית החזירים רק הולכת וגדלה. חיפאים פעילים למען שינוי הקימו את קבוצת "ת'חזירו ת'שקט", הפועלת למען מיגור תופעת ההשתלטות החזירים בעיר.

"זו קבוצה שמטרתה להשיג את הסדר החברתי שהיה בעבר", אמר חנן ירון, בן 60 מחיפה. ירון עסק בעבר ביעוץ וניהול משברים וסיכונים. הוא מדגיש כי בעיה זו נוצרה כתוצאה מאוזלת יד מתמשכת במתן פתרונות להימצאותם של חזירי הבר בשטחים הציבורים של העיר. ירון מוסיף כי מטרתה של הקבוצה אינה לפגוע בחזירי הבר, אלא לוודא שהעירייה תפעל למיגור התופעה.

יש כמה דרכים לעצור את קצב הגדילה של חזירי הבר. "ראשית, באמצעות אכיפה קשה לכל מי שמאכיל בעלי חיים מחוץ לביתם. שנית, גידור וחבילת פתרונות שנערכו במקומות אחרים בארץ ובעולם ולצד זה הקמת מערך הסברה שמטרתו להסביר את הנזקים של האכלת בעלי החיים. במידה ויבצעו צעדים אלו, התושבים יוכלו לחזור לנהל את חייהם מבלי לסבול נזקים של ונדליזם ובלי הפחד מפני המפגש הבלתי צפוי עם חזירי הבר שעלול להסתיים רע מאוד", אמר ירון.

גלעד מדרר, בן 26 מתל אביב, התגורר בעבר בחיפה. הוא מספר: "בגל הראשון של הקורונה חזרתי אל העיר לתקופה קצרה ולהפתעתי ראיתי שבכל האזורים יש חזירים, סיטואציה זו מלחיצה אותי מאוד מפני שסבתי מתגוררת בשכונת כרמיאלה ואני מפחד שהחזירים יתקיפו אותה". מדרר לומד תקשורת וקולנוע. הוא לקח על עצמו את ניהול הקריאייטיב של הקבוצה ואת הפצת הרעיון בקרב תושבי חיפה. "לצערי, אני רואה תופעות בהן החזירים תוקפים אנשים הרבה יותר מבעבר. דבר זה לבדו מטריד אותי, אך לאחרונה התברר שהחזירים לא רק תוקפים, הם עלולים להיות נגועים בכלבת ובעוד מחלות מזיקות. כך, הנזק יוכל להיות כפול ומכופל", אומר מדרר.

הדס בשן, בת 25, הגיעה לעיר ממש לאחרונה: "הרגשתי שאני צריכה שינוי בחיי". הדס הוסיפה שכל חייה חלמה לנסות לגור בצפון ועקב הקורונה דבר זה התאפשר לה. אך חזירי הבר גורמים לה לחוש מאוימת: "ידעתי שישנם חזירים בחיפה אך לא העליתי בדעתי שהם ינועו כך בחופשיות. אני מאוד מפחדת מהם ואני שוקלת לעזוב את חיפה, המגורים כאן לא כפי שציפיתי". צר היה לי לשמוע את דבריה, והצעתי לה להכיר את קבוצת "ת'חזירו ת'שקט". בשן אמרה שמבחינתה להצטרף לקבוצה זאת, היא פעולה מבורכת למען הסביבה.

ובנימה אישית, אני מקווה שהשינוי המיוחל יגיע מקבוצת "ת'חזירו ת'שקט". אולי הם יצליחו לעורר מתרדמתם את הגופים הרשמיים שאמורים למגר את התופעה. יחד עם זאת, להבנתי קיים חוסר מודעות מצד התושבים; לצערי, רובם כבר הרימו ידיים ולצערם, הם השלימו עם המצב. אני שואף לקדם את המודעות לבעיה הזו כדי שלא נשמע בחדשות על ילד שהותקף על ידי חזיר או על אישה שמאושפזת עקב נשיכת חזיר.