תלמדו מניסיון של אחרים: מה כדאי לדעת כשבוחרים התמחות במהלך התואר

תכנית הפרקטיקום של החוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה מספקת הצצה לשוק התעסוקה, ומעניקה לסטודנטים כלים שישמשו אותם לאחר התואר. אך כל זה לא מספיק: יש להתאים גם את תכנית הלימודים לעולם התעסוקה העכשווי.

 

שוק העבודה של היום הוא תחרותי ודינמי גם עבור מי שצבר ניסיון רב. רבים מהסטודנטים ומהסטודנטיות עובדים במהלך הלימודים בעבודות מזדמנות או בעבודות סטודנטיאליות שאינן בהכרח קשורות לתחום הלימודים שבחרו ללמוד. כתוצאה מכך, פעמים רבות כשהם מגיעים מצוידים בתואר הנכסף אל שוק העבודה התובעני, הם נתקלים ב'קיר' הידוע: דרישת מקומות תעסוקה לניסיון מעשי.

במסגרת תכנית הפרקטיקום של החוג לתקשורת, שקיימת משנת 2001, יכולים הסטודנטים והסטודנטיות לבחור מקום התמחות. תכנית ההתמחות פתוחה לכלל הסטודנטים של שנה ג' ומזכה בארבע נקודות זכות. ההתמחות הינה בת 120 שעות וכוללת חניכה מקצועית ואישית במקום ההתמחות.

 "עשיתי את ההתמחות ברדיו שאמס, רדיו מסחרי מקומי, והראשון בחברה הערבית. התחלתי לכתוב תוכן לאינסטגרם ואז בהפקת תוכניות שונות. הייתי עונה למאזינים ומעבירה אותם לשידור, יוצרת קשר עם אורחי התכנית ובודקת שהם עומדים להשתתף כדי שהכל יהיה מסודר", מספרת יארא חאג' יחיא, סטודנטית שנה ג' לתקשורת והתפתחות האדם באוניברסיטת חיפה, שלאחרונה הפכה את מקום ההתמחות למקום העבודה שלה.

במסגרת הפרקטיקום עוברים הסטודנטים גם סדנאות קריירה מטעם המרכז לפיתוח קריירה בדיקנאט הסטודנטים, אותן מעבירה אלין אבו סינה שהיא פסיכולוגית ויועצת קריירה. מטרת הסדנאות היא להעניק לסטודנטים כלים ומיומנויות שיסייעו להם להשתלב בעולם התעסוקה. "הסדנאות נתנו לי כלים איך להתמודד בראיון עבודה, איך לנסות למצוא את מה שאנחנו רוצים, איך להתמודד עם קונפליקטים במקום העבודה ולהתמודד מול מעסיקים", מספרת טל וייס, סטודנטית שנה ג' לתקשורת ומשאבי אנוש, ובוגרת תכנית הפרקטיקום.

מצד אחד, ההתמחות היא העבודה הרצינית הראשונה של סטודנטים רבים. החוויה הראשונית של לשלוח קורות חיים, לעבור ראיון עבודה ולהתקבל או להידחות, חדשה עבור רבים מהם. "התהליך הזה הוא מאוד משמעותי", אומר פרופ' אורן מאיירס, ראש החוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה וראש תכנית הפרקטיקום. "הם רוכשים ניסיון בעבודה שעושים, לומדים לכתוב, לערוך, לעמוד בדדליין, בצוות, לקבל ביקורת. הרבה פעמים הם יוצאים גם עם עבודות שהכינו כמו כתבות, סרטונים שערכו, אירועים שהפיקו".

אך למרות כל הידע, הכלים והניסיון התעסוקתי שמעניקה תכנית הפרקטיקום, זוהי רק הצצה קטנה לעולם התעסוקה שבחוץ, אחרי התואר. שירן עזטי מגבעתיים סיימה את התואר בתקשורת באוניברסיטת חיפה בשנת 2015, עשתה את ההתמחות בקואליציה לבריאות הציבור וכיום מגייסת כוח אדם באינטל, מספרת: "אני חושבת שאם הייתה עוד שנה שהיא מעשית בלבד, להיות בכמה מקומות בו זמנית ולראות מה מתאים לי, זה היה עוזר לי משמעותית. התבאסתי שהפרקטיקום היה כזה קצר".

חאג' יחיא חושבת שיש להקנות ידע מעשי במהלך התואר, והופתעה שהמנהל שלה ברדיו אמר כי תואר או התמחות אינם מדד לאיכות בעולם התעסוקה. "אני די מסכימה איתו ואני מקווה שיעשו רפורמות יותר מעשיות כמו עריכת וידאו, פודקאסט ופוטושופ. אולי אחר כך שנלך למקומות עבודה נוכל להתקבל. היום זה עולם שכולו דיגיטל והדברים האלה חשובים".

אם השתכנעתם ואתם מתלבטים היכן להתמחות חשוב שתקראו את הטיפים של פרופ' מאיירס. "דבר ראשון, החוג שלנו מעולה והוא לא תמיד שם דגש על הכשרה מעשית, אבל כשיש הזדמנות לזה, אז חייב. שתיים, תעשו את ההתמחות במקום קטן ופחות זוהר, כי הוא יותר מוצלח. פעם סטודנטים עשו בחדשות 2, כשעוד היה ערוץ 2 והם ליוו צוותי צילום ולא למדו כלום סמסטר שלם, רק החזיקו בומר. הדבר השלישי, אם אתם מרגישים שאתם לא מקבלים את הכלים בפרקטיקום, לא להגיד 'מה אכפת לי זה 100 שעות קלות, אני לא אעשה כלום'. זו טעות חמורה ועדיף לנצל את השעות ולעבוד קשה", מסכם פרופ' מאיירס.