משטרת ישראל: שלך ובשבילך

משטרת ישראל סובלת מתדמית גרועה, הרבה שלא בצדק.

דניאל אטליס

משטרת ישראל לא יכולה לנצח: אם היא מתרשלת בעבודה היא זוכה לקיתונות של ביקורת מצד האזרחים, אבל האבסורד הוא שגם אם היא עושה את עבודתה כהלכה האזרחים לא מפסיקים להתלונן. לא פעם נחשפתי לפוסטים ברשתות החברתיות שבהם אזרחים לא לוקחים אחריות ומתלוננים על שמשטרת התנועה נתנה להם דו"ח, בלתי מוצדק לטענתם. באחד מהם, שפורסם בקבוצה חיפאית בפייסבוק, נכתב שברחוב הנטקה בעיר עומד שוטר במטרה לתפוס נהגים מבצעים עבירות תנועה ולחלק להם דו"חות תנועה. "כל שלושה אנשים, בום טראח מקבלים דו"ח" התלוננה כותבת הפוסט, וסיימה בטון עוקצני: "בבקשה לעצור ולא לממן את משטרת ישראל. בהצלחה!". כאילו שהקנסות מעשירים את קופת המשטרה.

משטרת ישראל היא הגוף האמון על שמירת הסדר הציבורי ואף הביטחוני במדינה, אך למרות זאת זוכה לתדמית שלילית מאוד בקרב האזרחים. למרות שמטרתה להיטיב עם הציבור, רבים חושבים שהמשטרה עסוקה רק בחלוקת דו"חות לאזרחים והיטפלות אליהם ללא שום סיבה.

 מאז ומתמיד היה לשוטרי משטרת ישראל סטריאוטיפ שלילי, והם נתפשו כאנשים פשוטים וחסרי השכלה. סטריאוטיפ זה קיים במידה מסוימת עד היום, והוא לא לגמרי בלתי מוצדק, שכן על מנת להתגייס למשטרה לא נדרשות יכולות קוגניטיביות גבוהות או השכלה יוצאת דופן. אמנם תנאי הקבלה גבוהים משהיו, ובכדי להתגייס למשטרה על המתמודד לעמוד במבחנים, קורסים והכשרות שונות, אך עדיין הסטריאוטיפ נשאר כשהיה.

זאת אולי משום שאנשים מכירים רק חלק קטן מעבודת המשטרה, זו שדרכה הם באים במגע עם השוטרים (כמו קבלת דו"ח למשל). עם זאת, יש תחומים רבים שבהם המשטרה ומטפלת אך האזרח לא מודע אליהם. כאשר המשטרה שולחת לאזרח מכתב ובו כתוב שהמשטרה סגרה את התיק מחוסר ראיות, למשל, נוצרת ההרגשה שהשוטרים לא לא טיפלו בעניין ברצינות הראויה. אך על אף זאת, האזרחים שוכחים שכדי שהמשטרה תוכל להמשיך בחקירה עליה להכין תיק מסודר ובו כל התחקירים והראיות בהתאם להוראות בית המשפט. אזרחים רבים ככל הנראה כלל לא מודעים לכך שההחלטה הסופית אינה בידי המשטרה, אלא בידי בית המשפט.

החוקרים והשוטרים המשרתים באגף החקירות או בזיהוי הפלילי, לדוגמה, מתייחסים ברצינות ובכובד ראש לכל תלונה שמגיעה אליהם מהאזרחים. אני יודעת זאת כי שירתי במשטרת ישראל במסגרת שירות החובה שלי. הוצבתי במחוז חוף, בתור מש"קית כוח אדם לשוטרי הקבע והקצינים של תחנת חיפה ומש"קית ת"ש לחיילי החובה במשטרת ישראל. במהלך שירותי נחשפתי לעומס העבודה המוטל על השוטרים בכל התחומים, בין אם באגף החקירות, במשטרת התנועה , במפלג המודיעין ועוד.

גם במהלך השירות וגם לאחריו שמעתי לא מעט תלונות וביקורת על תפקוד המשטרה, או יותר נכון על אי-תפקוד המשטרה. ראיתי את העבודה הקשה שהם עושים, איך הם עובדים עם כח אדם "שילדי" שמאלץ אותם לעבוד משמרות של יותר מ-12 שעות בגלל אילוצים שונים. ראיתי איך שוטרים עובדים מסביב לשעון ויוצאים לתגבורים הרחק מחוץ לעיר, גם בסופי שבוע, לפעמים עם היעדרות של שבוע ויותר. כדי שאנו האזרחים נרגיש ביטחון, השוטרים מוותרים לעתים על ארוחות שישי עם המשפחה שלהם ועובדים גם בלילות ובחגים מכיוון שהם עסוקים בשמירה על ביטחון האזרחים – וזה ראוי לכל הערכה.

עצוב לי לראות ולשמוע את הזלזול במשטרת ישראל, במיוחד משום שהם אזרחים כמונו ועסוקים בלשמור עלינו בכל שעות היום, בכבישים, מפני מפרי חוק וכדומה. ברור לי שגם השוטרים כמו כל בני האדם עושים טעויות אך חבל שזה הדבר הבולט ביותר ביותר שאזרחים חושבים על המשטרה.

אני ממליצה לכל אזרח שיש לו ספקות לגבי המשטרה, לנסות להתנדב במשטרה או לפחות לדבר עם שוטר. אני בטוחה שהדעות שלו ישתנו לטובה.