ראש מעל המים

שבועות של סגר שהוטל בשל מגיפת הקורונה פגעו בקמעונאי חיפה פגיעה אנושה. השגרה החדשה והלוחצת הביאה כמה מהם לחפש פתרונות יצירתיים

יוסף ישראל

צילום: צבי רוגר מתוך ויקיפדיה, תחת הרישיון (Creative Commons

 

מעבר להשפעות נגיף הקורונה על בריאות הציבור, המגיפה גרמה למשבר כלכלי חסר תקדים בתולדות המדינה. לפי הנתונים של ביטוח לאומי יש בישראל קרוב למיליון מובטלים, רובם הגדול איבדו את עבודתם מאז תחילת המגיפה בחודש מרס. השכירים אשר הוצאו לחל"ת זכאים לדמי אבטלה, אך מלבדם יש עצמאים רבים, שלא זכאים לדמי אבטלה, וההגבלות על התנועה והמסחר פגעו בהם קשות.

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בעיר חיפה מועסקים כ- 176,600 איש, ופועלים כ- 22,000 עסקים בעיר. רובם ככולם נפגעו מהמשבר, לאחר שהתעוררו בוקר אחד לעולם אחר לגמרי, ועתה הם צריכים להתרגל לשגרת חיים שונה ממה שהכירו עד כה.

עם פרוץ המגיפה, אסרה הממשלה על התקהלויות ועל פתיחה של קניונים ושל מרכזי מסחר אחרים, דבר שהוביל את רוב העסקים בעיר לסגור את שעריהם ולעצור את פעילותם למשך כמעט חודשיים. הירידה התלולה במחזור וההפסדים הגדולים שחוו הביאו את בעלי העסקים לחשוב גם על מקורות הכנסה חלופיים במקרה הטוב, ועל צמצום נזקים במקרה הרע.

נדב טוויטו, שמחזיק בזיכיון שלושה סניפים של רשת הדוכנים rebar  בעיר, סיפר ל"כרמלית" על השגרה החדשה בזמן הסגר: "אנחנו מחזיקים בשלושה סניפים של rebar בחיפה ועוד סניף אחד בקריון, כולם ככולם הפסיקו לפעול החל מאמצע מרס וכמאה עובדים נשלחו לחל"ת, ומאז אנחנו מושבתים. זה נפל עלינו בתקופה של השיא שלנו, חופשת הפסח ותחילתו של הקיץ, מה שהופך את ההפסדים שלנו לגדולים יותר". בזמן הסגר עסקי מזון היו סגורים, אבל הותר לבצע משלוחים. אצל טוויטו הדבר כלל אינו אפשרי: "אנחנו לא בנויים ולא ערוכים לבצע משלוחים, כך שזה לא רלוונטי בכלל". במקום זאת הוא החליט לעשות מהלימון לימונדה, להשתמש בסחורה הקיימת ולתרום את חלקו לאלה שמתמודדים יום יום במאבק הזה, "אספנו את כל מנהלי הסניפים שלנו, ומהסחורה שנשארה לנו וגם ככה הייתה הולכת לפח, הכנו כ-400 משקאות שאותם חילקנו למחלקות קורונה בבתי החולים "רמב"ם", "כרמל" ו"בני ציון" בעיר. זה המעט שיכלנו לעשות בשביל הצוותים הרפואיים."

לעומתו, רשת מסעדות ההמבורגר "Black" מצליחה לשמור על פעילות חלקית אודות למערך המשלוחים שהחלה להפעיל עוד לפני תחילתו של המשבר. "יש לנו שני סניפים בחיפה, אחד בגרנד קניון, ואחד נוסף בקניון הסינמול, שניהם ממוקמים בקניונים ובנויים בעיקר על לקוחות הקניון, כך שהפגיעה היא עדיין משמעותית", אמר עידן רוזן, מנהל הסניפים. "למזלנו כבר לפני שנה הקמנו את מערך המשלוחים שלנו. את הסניף בגרנד קניון סגרנו לגמרי, ואת המשלוחים אנחנו מוציאים מסניף אחד בקניון הסינמול לכל איזור חיפה והקריות". לבסוף, הוסיף, "אמנם המשלוחים עוזרים לנו להישאר מעט עם הראש מעל המים, אבל הם זה לא מכפר על ההפסדים הגדולים שאנחנו סופגים מהמשבר הזה".

אם עסקי המזון שמפעילים מערך שליחויות מצליחים לשמור את הראש מעל המים, גם אם בקושי, מה לגבי קמעונאים שלא מתחום המזון? "כמו את כולם גם אותנו המשבר הזה תפס לא מוכנים", אמר נתנאל חצרוני, זכיין של רשת העיצוב והמתנות "Held" בקניון עזריאלי חיפה. "זה לא פשוט לסגור יום אחד את דלתות החנות לא מרצון, מבלי לדעת מתי תחזור לפעילות". בהתחלה החנות של נתנאל הייתה סגורה לגמרי, אבל לאחר כמה זמן הוא הבין שצריך למצוא פיתרון. "אני כל יום כל היום בחנות, ופתאום אין זה, ואין הכנסה, ואנחנו לא מקבלים דמי אבטלה ויש הוצאות שוטפות של מפסיקות, אז היינו צריכים לעשות משהו. לקראת פסח הבנו שכל המדינה תהיה בהסגר, ויהיה עניין במתנות למשפחה, קרובים וחברים, אז החלטנו לפתוח בשירותי משלוחים. אנחנו מלקטים הזמנות של לקוחות, פעמיים בשבוע אנחנו הולכים לחנות, מכינים את כל ההזמנות ומוציאים אותם למשלוחים, אחי עושה את השליחויות בחיפה, ואני אחראי על השליחויות באיזור הקריות".

רק בתחילת חודש יולי הכריז שר האוצר ישראל כ"ץ על חבילת סיוע לעצמאים. התכנית, שטרם גובשה סופית, "תיתן מענה של תשלום דמי אבטלה משופרים לשנה הקרובה לכל השכירים הבלתי מועסקים וכמו כן מלגת מחיה חודשית קבועה למשך תקופה זו לעצמאים שעסקיהם יפגעו בצורה משמעותית," כתב כ"ץ בפייסבוק. "בנוסף, יינתן סיוע לעסקים עצמם, בהתאם להיקף העסק ומידת הפגיעה."

נפגעים עיקריים של משבר הקורונה הם עסקים שפועלים בתחום הספרות והקוסמטיקה, שהעיסוק שלהם מחייב מגע וקרבה ללקוח. ספר חיפאי שביקש להישאר בעילום שם סיפר ש"אחרי שבוע-שבועיים של הפסקת פעילות הבנתי שאין לי כבר יותר מידי ברירה, החלטתי להרים טלפון ללקוחות הקבועות שלי, ואמרתי להם שאם הן רוצות אני מוכן שיבואו. המספרה שלי נמצאת במרכז מסחרי, אז קבעתי עם כל אחת בשעה אחרת, הכנסתי אותן מכניסה אחורית, וטיפלתי בהם מבלי למשוך יותר מידי תשומת לב. כמובן שעבדתי עם כל אמצעי ההגנה הדרושים, כפפות, מסיכה לפנים והכל". על השאלה אם הסיכון שווה את זה הוא ענה: "אתה מגיע לשלב שאין ברירה, יש לי הוצאות קבועות, יש לי משפחה, אני מפרנס יחיד, אז כן במצב שכזה זה שווה את זה".

מי שלא יכלו לבצע משלוחים, ולא יכולים להבריח לקוחות מכניסה נסתרת הם עסקים בעולם חיי הלילה והפנאי, שכנראה יושבת כמעט כליל לתקופה ארוכה. מתן מימון, מושיקו כהן, גל מיארה ולוטן נחמני הם ארבעה חברים צעירים של חייהם התעסקו בחיי הלילה ורק לפני מספר חודשים הם רכשו את פאב ה"פיל או סוף" בקריית חיים בנוסף לפאב ה"אלפנט" שכבר נמצא בבעלותם. "הגיעה הקורונה ועצרה את כל מה שבנינו ותכננו. עצרה לנו אירועים והפקות שהיו אמורים לקרות ממש עכשיו" סיפרו לכרמלית. הארבעה החליטו שאין להם ברירה והחליטו לנצל את הרשתות כדי לפנות לקהל הלקוחות שלהם והגו פתרון יצירתי. "מעולם לא חשבנו שנצטרך להגיע למצב של גיוס כספים אבל כשהמקומות שלנו סגורים ולא בגללנו אז החלטנו לצרף את הלקוחות שלנו לפרויקט שיהיה משותף לכולנו וכשכל זה ייגמר נוכל להיפגש שוב ולצחוק על כל הדבר ההזוי הזה", אמר מימון. הם פתחו פרויקט למימון המונים שנקרא "לא מפילים את הפיל", ובו הם מציעים עבור כל תרומה תשורה מסוימת. כך, בעבור תרומה של 120 שקל ייקרא על שמכם קוקטייל, הטבה שתוכלו לממש במשך חצי שנה. "חשוב מאוד לזכור שהרעיון הוא לתמוך בעסקים קטנים בתקופה הקשה הזאת וכמובן לקבל תשורות שוות למימוש באחד מהמקומות שלנו כשכל זה יעבור", הם מסכמים.