You are currently viewing הכרמל הוא במה, ושחקניו מפוטרים

הכרמל הוא במה, ושחקניו מפוטרים

"החיפאית", להקת הבית של תיאטרון חיפה, מנסה להמציא את עצמה מחדש לאחר משבר תקציבי שכלל את פיטוריהם של שליש מחבריה, ואשר הביא לעזיבתה במחאה של הבמאית

מאת דניאל אטליס

צילום: רדי רובינשטיין

בפתיחת העשור החדש, "החיפאית", להקת הבית של תיאטרון חיפה מתחדשת. באוקטובר האחרון, במחאה על  פיטוריהם של שלושה מחברי הלהקה (מתוך תשעה) בשל קשיים תקציביים, התפטרה הבמאית רוני ברודצקי, ובמשך כחודשיים פעלה הקבוצה ללא מנהיג.  

הכרמל הוא במה צילום רדי רובינשטיין

לבסוף הוחלט לפטר את כל שחקני החיפאית ולפתוח דף חדש. בחודש ינואר יתקיימו אודישנים ל"חיפאית", כשנתיים בלבד לאחר הסבב הקודם, ולאחר שחבר הקבוצה, השחקן איתי דורון, נבחר לאייש את תפקיד הבמאי. הוסכם ששחקני החיפאית הנוכחיים ימשיכו לשחק בהצגות ששיחקו בהן עד כה, אך לא יעשו זאת כחברים מן המניין.

"החיפאית" קיימת בגלגולים שונים מזה עשר שנים. ג'רמייה אלפסי, שחקן קבוצת החיפאית החל מ-2018, מספר שלו, כשחקן בראשית דרכו, ההשתייכות לקבוצה הייתה חוויה חיובית מאוד. " כשאתה לא עובד באופן קבוע ולא סלב, זו הזדמנות מטורפת". העובדה כי מגורים בחיפה היו תנאי קסמה לו, הוא מספר. "אחת המטרות היא להוציא את האנשים מהמרכז ולהביא אותם אל הפריפריה". 

לא פחות חשובה, לדבריו, היא העובדה כי החיפאית היא קבוצה יוצרת. ההפקה הראשונה שלהם היתה "איך לקום מכיסא", שעלתה על במת התיאטרון בשנת 2018. זוהי הצגה מקורית, שחברי הקבוצה כתבו במשותף, וביימה הבמאית דאז, רוני ברודצקי. ההצגה נכתבה בהשראת סרטוני How to ביוטיוב: איך לקשור עניבה, איך למרוח אודם, איך לשטוף את הרצפה ועוד. אלפסי מספר על תהליך העבודה: " ישבנו וחיפשנו מידע, מצאנו סרטונים ותמללנו אותם בשיתוף עם הבימאית". 

מלבד העבודה האמנותית, "החיפאית" מציעה סדנאות לתלמידי תיכונים במסגרתן התלמידים צופים בהצגה ולאחר מכן מתקיימןת שיחה וסדנא אודות ההצגה. לאחר מכן, לתלמידים נערך סיור בתיאטרון.

כאשר נודע לאלפסי על הפיטורים הוא התאכזב מאוד, במיוחד משום שהם באו לו בהפתעה גמורה. חודש לפני כן, לדבריו, נאמר לחברי הקבוצה שיחדשו להם את החוזה ולפתע הוחלט לפטר אותם. גם ההודעה על התפטרותה של ברודצקי באה באופן בלתי צפוי. 

לאחר תום החוזה באמצע ינואר, ממשיך אלפסי לשחק בהצגה "איך לקום מכיסא" כפרילנסר. בעקבות השינויים, ועל אף שהבמאי החדש מכיר את שחקני "החיפאית" בהרכבה הנוכחי, הוחלט בכל זאת לערוך אודישנים לתפקיד. "זה הזוי", אומר אלפסי. "הבמאי מכיר אותנו,  אך למרות זאת הוא רוצה לפרק את הקבוצה. וההנהלה הסכימה." שחקני החיפאית הנוכחיים יכולים להיבחן מחדש, אבל מקומם אינו מובטח. "זה עניין של רצון", הוא מוסיף.  

הנהלת התיאטרון העבירה לידי "הכרמלית" מסמך בשם "קווים לדמותה של החיפאית" ובו נכתב: "הקבוצה החדשה תכלול שישה חברים, איתי דורון הוא מנהל הקבוצה. בכל עונה תהיה הצגה גדולה אחת, הפקת תיאטרון שהחזרות לקראתה יתנהלו במהלך כל השנה."  בנוגע לפיטוריהם והעסקתם מחדש של שחקני קבוצת החיפאית הנוכחיים לא נמסרה תגובה. 

מוורדית כהן, עוזרת מנכלית התיאטרון, נמסר: "באופן טבעי לבמאי יש את החופש האמנותי לליהוק ויצירה שלו מרגע שרוני ברודצקי הבמאית סיימה את תפקידה, באופן טבעי אפשרנו לבמאי החדש את החופש האמנותי שלו."