קום והתהלך בארץ

הם הופתעו מכמה שהמערכת קטנה • שמעו את העורך מסביר למה עיתונות דומה לכדורגל • ולמדו על הסודות שמאחורי עבודת העיתונאי • רשמים מביקור הסטודנטים בחוג לתקשורת במערכת "הארץ"

מאת: ורד פינקלשטיין

בימים שבהם אנו שומעים בעיקר על כתבים שבורחים מהעיתונות הכתובה, עשתה קבוצת סטודנטים את הכיוון ההפוך, וביקרה באחד המעוזים האחרונים של עיתונות מהסוג הישן והטוב, עיתון "הארץ". לסיור הצטרפו מרצים מהחוג לתקשורת, סטודנטים לתארים מתקדמים ובוגרי החוג. הסטודנטים צפו בעבודה העיתונאית בפועל וקיבלו טיפים להמשך הדרך, כאשר ברקע עומדת כל העת השאלה כיצד העיתון מצליח, לפחות חלקית, לשמור על אופיו הייחודי בנוף התקשורת הישראלית. "זה כמו חומה בכדורגל", הסביר העורך הראשי, אלוף בן, שפגש את הסטודנטים. "תמיד יש את המקום שכל התקשורת עומדת בו ומספרת את אותו סיפור, אז תזוז הצידה. תנסה להסתכל הצידה, בדרך כלל זה עובד". עם זאת, לא ניתן היה לפספס את התדהמה בפניו של בן כאשר שתי אצבעות בלבד הורמו בתגובה לשאלתו מי מבין כל הסטודנטים בחדר רוצה להיות עיתונאי.

נעה לנדאו והסטודנטים בחוג לתקשורת במערכת "הארץ"
ראש מערכת החדשות של "הארץ", נעה לנדאו (מימין), מסבירה לסטודנטים על העבודה העיתונאית (תצלום: יאיר גיל)

בהמשך סיפר בן על דרכו המקצועית ככתב מדיני וציין את היתרונות השונים במקצוע. כך למשל, שבזמן שרוב חבריו כבר היו במשרד, הוא עצמו יכול היה לשחות בבריכה עם כל אלה שלא צריכים לעבוד, ולהגיש את הכתבה אחר הצהריים. לשאלתה של סטודנטית, מה הדרך להפוך לעיתונאי מצליח, השיב בן: "תכתבי על מה שיעשה לך את הברק בעיניים, שם יש את הסיפורים הכי טובים".

בן ועורכת דסק החדשות בעיתון, נעה לנדאו, סיפרו על האתגרים שאיתם מתמודד העיתון בעידן הדיגיטלי, על הקוראים שביטלו את המנוי בעקבות מאמרו של גדעון לוי, "הרעים לטיס" (שבו תקף את טייסי צה"ל על נכונותם להפציץ בעזה בלי לשאול שאלות), על המצב הכלכלי של ענף העיתונות באופן כללי ועל החרמת כתבים של העיתון על ידי גורמים שונים. הסטודנטים הסקרנים שאלו שאלות במגוון נושאים, כגון האתגרים העומדים בפני כתבים צבאיים, אילו תכונות נדרשות כדי להיות עיתונאי טוב, איך קולעים לטעמו של הקהל, ועוד. לאחר השיחה, הסטודנטים ערכו סיור במחלקות העיתון השונות, ביניהן מחלקת החדשות, המוסף השבועי ו"גלריה".

"היה מעניין להקשיב למה שהעורכים אמרו על מצבו הכלכלי של 'הארץ' ועל השיקולים שמניעים את העיתון", סיכם איליה פולנרוב, בוגר החוג לתקשורת. "גם הסיור במערכת היה מעניין וקצת הפתיע אותי, כי משום מה בראש שלי תיארתי את המקום כגדול יותר".

בביקור נכחו 20 נציגים מהחוג לתקשורת, ביניהם סטודנטים מהקורס "בין הדפוס לדיגיטל" המועבר על ידי ד"ר אורן מאיירס (שליווה את הסטודנטים), ד"ר רועי דודזון, יאיר גיל המלמד צילום עיתונאי, סטודנטים לתארים מתקדמים ובוגרי החוג.