You are currently viewing שמחת זקנתי

שמחת זקנתי

"אמץ סבא" הוא פרויקט נפלא שמחבר בין סטודנטים לבין אנשים מבוגרים, וכך עוזר להם להפיג את בדידותם. דניאל אטליס התאכזבה לגלות שבאוניברסיטת חיפה הפרויקט לא מתקיים השנה מטעמי מחסור בתקציב

מאת דניאל אטליס

צילום: דניאל אטליס

אמץ סבא דניאל אטליס כותבת הטור ואילנה הסבתא שאימצה

מאז ומתמיד הייתה לי חיבה לא מוסברת לגיל השלישי, ורצון עז להכיר את העבר ולשמוע עליו. עוד בימי בית הספר התנדבתי בבית האבות "דור כרמל" בחיפה, שם ישבתי עם אנשים מבוגרים, עזרתי להם בקריאת מסמכים ובכתיבתם, לימדתי אותם כיצד להשתמש במחשב, איך הפייסבוק עובד, ועוד. אך בעיקר הייתי להם אוזן קשבת. 

בשנה שעברה, למדתי על קיומה של תכנית בשם "אמץ סבא". הפרוייקט מתקיים בכל רחבי הארץ, ומופעל על ידי עמותה שמתקיימת מתרומות ומעזרה מאוניברסיטאות וממכללות – כשבאוניברסיטת חיפה הפרויקט מומן על ידי אגודת הסטודנטים. לדעתי, פרויקט זה הוא אחד החשובים והמועילים לגיל השלישי. במטרה להפיג את בדידותם של המבוגרים, הסטודנטים מבלים איתם זמן, שעה-שעתיים בכל פעם, משחקים איתם, מטיילים איתם, שומעים את סיפור חייהם ומארחים להם לחברה. 

הפרויקט בנוי כך שההשתתפות תהיה כמה שיותר נוחה עבור המתנדבים והקשישים: השעות גמישות, במיוחד במהלך שנת הלימודים. לכל מתנדב דואגים למצוא אדם מבוגר הגר בקרבתו, כדי להקל עליו כמה שיותר. לי הכירו אישה מקסימה בשם אילנה, בת 88. היא גרה במרחק כמה דקות מביתי, דבר שהקל עלי מאוד. בפגישותינו, אילנה סיפרה לי על ילדותה בקיבוץ יגור, על אביה, על משפחתה, על ימיה כמורה בבית הספר "רוממה" בחיפה, ועל הקשיים שהיא חווה בהתמודדותה עם מופעים חוזרים של מחלת הסרטן. אני, מצדי, סיפרתי לה על הלימודים שלי, על העבודה שלי, על השאיפות שלי בחיים ואף התייעצתי איתה במגוון נושאים. אפשר לומר שהרווחתי עוד סבתא. 

להפתעתי, נודע לי כי השנה הפרוייקט לא ממשיך. דנה ריבקינד, רכזת הגיל השלישי בפרויקט "אמץ סבא" מסרה: "הפרויקט מתקיים מתרומות בלבד ולצערנו השנה קיום הפרוייקט באוניברסיטת חיפה לא הסתדר בשל מגבלות תקציביות. במוסדות אקדמיים אחרים התוכנית ממשיכה להתקיים". עוד הוסיפה ריבקינד כי מנהלי העמותה מאוד ישמחו לפתוח בשנה הבאה את הפרוייקט שוב באוניברסיטת חיפה, במיוחד משום שבניגוד למוסדות אחרים השתתפו בו גם אוכלוסיות לא יהודיות. 

מאוד הצטערתי לשמוע שהפרויקט לא ממשיך בחיפה. אני חושבת שהוא תורם למבוגר ולסטודנט כאחד. המבוגר מצפה בקוצר רוח למפגשים כאלו, שבהם ניתנת להם הזדמנות להפיג את הבדידות: לדבר, לשמוע ולשנות אווירה. אפילו שעה אחת בשבוע תרומם את מצב רוחם, במיוחד של אלה החיים לבד או הרחק ממשפחתם. 

אנחנו חיים היום בעידן שבו אנחנו במרדף בלתי פוסק. אנחנו מתעניינים בעיקר בעצמנו, בהתפתחות שלנו כיחידים. אבל לא יזיק לנו להסתכל רגע לצדדים, להסתכל על האנשים המבוגרים שעברו הרבה בחיים – בין אם זה את השואה, או התנסויות אחרות שנוכל ללמוד מהן. המבוגרים האלה היו רופאים, עורכי דין, מורים ועוד. לכן, ביטול הפרוייקט השנה באוניברסיטה הוא אובדן גדול.

מאגודת הסטודנטים באוניברסיטת חיפה, שתקצבה בעבר את הפרויקט, נמסר: "בתחילת השנה האגודה יזמה מגעים עם פרויקט "אמץ סבא" וגילתה כי הקושי שלהם לקיום הפרויקט הינו תקציב חסר. מדי שנה ניתנת הזדמנות לפרויקטים שונים לקבל תקציב ותמיכה מאגודת הסטודנטים. האגודה בונה את התקציב השנתי שלה מבעוד מועד ולכן השנה לא תוכל לתמוך כלכלית בפרויקט בשל פרויקטים אחרים. עם זאת, האגודה תשמח לסייע בפרסום הפעילויות והשתתפות באירועים של העמותה. אגודת הסטודנטים תומכת מאוד בפרויקט ובחשיבות שלו ובהחלט לא שוללת שיתוף פעולה וסיוע כלכלי אופציונלי בשנת הלימודים הבאה".

עד שהפרויקט יחזור, בתקווה בשנה הבאה, אני מציעה לכולם לנסות למצוא מסגרת אחרת להתנדבות עם קשישים, בין אם דרך עמותות אחרות או באופן עצמאי, אם אתם מכירים אדם מבוגר. אני בטוחה שגם הם וגם אתם תפיקו מכך תועלת.