מוסלמים "נחמדים" יקבלו אישור, האחרים יכולים לחכות

 

למרות שהם מהווים מיעוט מזערי מקרב הקהילה המוסלמית באוניברסיטה, אוּשר לעדה האחמדית לקיים יריד ספרים והפצת מידע במיקום בולט בבניין הראשי • זאת בזמן שקבוצות אחרות מנסות להשיג אישור לפעילות דומה כבר שנים ומסורבות • יו"ר אגודת הסטודנטים: "הטענה על אפליה מקוממת, בעבר אישרנו יריד גם לבל"ד"

 

מאת סיואר קורבי

 

למי מותר ולמי אסור לקיים פעילות דתית באוניברסיטה? זאת השאלה שעוררה בשבוע שעבר סערה כאשר בלב הבניין הראשי, לא רחוק מיריד הספרים בעברית שהתקיים ממש באותו זמן, הוקם למשך שבוע יריד ספרים ומידע מרשים בגודלו של העדה האחמדית. זאת לאחר שבמשך שנים מנסים פעילים מוסלמים אחרים בקמפוס לקיים פעילות דומה ונענים בשלילה. "איך הצלחתם לקבל אישור לפעילות כזאת?" שאל בתסכול מוחמד כטיב, פעיל תא אקראא (עמותה מוסלמית לקידום החינוך במגזר הערבי), את המארגנים. "אנחנו מנסים להשיג אישור מהדיקנאט כבר שלוש שנים, וכל פעם הם מסרבים בטענה שאסור להפיץ דתות באוניברסיטה כי זה פוגע באחרים".

יריד העדה האחמדית בבניין הראשי. "רק שיורידו את 'האסלאם'" (תצלום: סיואר קורבי)
יריד העדה האחמדית בבניין הראשי. "רק שיורידו את 'האסלאם'"

האחמדים הם פלג מוסלמי קטן שנוסד בהודו במאה ה-19 על ידי מירזא ע'ולאם אחמד, שעל שמו הם קרויים. עיקרי התורה האחמדית כוללים אמונה בשלום ואהבה לאחר במסגרת של דת מוסלמית גלובלית שיכולה לכלול גם בני דתות אחרות. בעולם כולו ישנם כיום בין 10 ל-20 מיליון אחמדים, מתוך קהילה מוסלמית רחבה הכוללת כ-1.5 מיליארד מאמינים. מרכז המשלחת האחמדית במזרח התיכון נמצא בשכונת כבביר בעיר, והקהילה המקומית מונה כ-1,500 נפשות. על אף שמדובר במיעוט קטן מאוד מקרב האוכלוסייה המוסלמית בישראל בכלל ובאוניברסיטה בפרט, כאמור,  העדה קיבלה היתר להפיץ את משנתה בקמפוס בבולטות יוצאת דופן. היריד כלל ספרי דת רבים של העדה, וכן נציגים שנכחו במקום והשיבו לשאלות הסטודנטים. עובדה זו צרמה לחלק מהסטודנטים שעברו במקום, שהרגישו שיש ניסיון להציג קהילה מזערית בגודלה כמייצגת של האסלאם כולו, מטעמים פוליטיים. "אין לי בעיה שהם פה", אמרה אחת הסטודנטיות. "רק שיורידו  את 'האסלאם' מכל השלטים והספרים ויכתבו 'העדה האחמדית' במקום".

נציגי העדה במקום הדפו את הטענות. "אנחנו פה באישור רשמי שקיבלנו דרך אגודת הסטודנטים", הסבירה אמת אלחי עודה, הסטודנטית שארגנה את היריד. "הגשתי בקשה כבר בתחילת הסמסטר, והיא אושרה בלי בעיות. אני לא חושבת שיש בעיה בהיותנו פה, אנחנו מפיצים ערכים כמו אהבה ושלום". למרות דבריה של עודה, במקום התעורר בתחילת השבוע שעבר ויכוח סוער, שהפך עד מהרה לוויכוח פוליטי שעלה לטונים רמים. יו"ר אגודת הסטודנטים, עמית שפר,  הגיע למקום ופנה לנוכחים, רובם פעילי תאים ערביים בקמפוס: "אני לא מבין בדתות, ולא הבנתי שזה יכול לפגוע בכמה סטודנטים", ציין. "אם זה פוגע, אני אעביר אותם למקום פחות מרכזי". למרות דבריו, היריד נמשך ללא הפרעה עד סוף השבוע באותו מיקום. מוחמד טאהא, פעיל חד"ש בקמפוס, הבהיר: "אנחנו לא נגד האחמדים, אנחנו נגד המדיניות של האוניברסיטה לתת לחלק מהקבוצות אישור ולמנוע מהשאר לקיים פעילות כזאת".

נציגי העדה מסבירים לעוברים ושבים (תצלום: סיואר קורבי)
נציגי העדה מסבירים לעוברים ושבים

בתגובה הרשמית שמסר בתחילת השבוע הנוכחי נשמע יו"ר האגודה החלטי יותר: "העדה האחמדית הופנתה לאגודת הסטודנטים מדיקנאט הסטודנטים. בחנו את הבקשה לעומק והחלטנו לאפשר קיום יריד ספרים כפי שבעבר התקיים יריד ספרים של תא בל"ד בשיתוף אגודת הסטודנטים. הטענה על אפליה מקוממת".

דובר האוניברסיטה, אילן יבלברג, מסר בתגובה: "אוניברסיטת חיפה היא מוסד פלורליסטי שרואה חשיבות רבה בריבוי דעות ומתן חופש ביטוי לכל הקבוצות בחברה הישראלית – קטנות כגדולות. ויכוחים ואף חוסר הסכמה, כל עוד הם נעשים בצורה נאותה ומבלי לפגוע באחר, הם מקובלים ואין שום סיבה לחשוש מהם. האירוע המדובר אורגן דרך אגודת הסטודנטים, שהיא הארגון שמייצג את כלל הסטודנטים, ואם למישהו יש טענות כאלה או אחרות, האגודה היא הכתובת לכך".