ספרייה בתחזוקה

 

מאז צמצום שעות הפעילות בשנה שעברה, ספריית אוניברסיטת חיפה פתוחה פחות שעות כמעט מכל הספריות האוניברסיטאיות בארץ • הספרייה בחיפה גם מאריכה את שעות הפעילות בתקופת המבחנים פחות מכל האוניברסיטאות • ואפילו בהשוואה למכללות המצב עגום • הנהלת הספרייה: "כל האוניברסיטה נדרשה לצמצם"

 

מהדי מריח

"קהל נכבד שלום, שירותי הספרייה יסתיימו בעוד רבע שעה" – למשמע ההודעה, כמה וכמה סטודנטים מביטים בשעוניהם נדהמים. השעה רק 17:45, וכבר הספרייה עומדת להיסגר.

בשנה שעברה החליטה אוניברסיטת חיפה לצמצם את שעות הפעילות של ספריית יונס וסוראיה נזריאן, הספרייה המרכזית והיחידה בקמפוס. במשך יומיים בשבוע, ביום ראשון וביום חמישי, הספרייה נסגרת עתה כבר ב-18:00. שירותי הספרייה נסגרים בפועל רבע שעה קודם לכן. במשך שלושה ימים בשבוע הספרייה נסגרת בשעה 20:00. חשוב להדגיש: אין עוד אף ספרייה אוניברסיטאית מרכזית בארץ הנסגרת בשעה 18:00 באף אחד מימות השבוע. בחיפה יש יומיים כאלה.

קשה שלא לתמוה על צמצום שעות הפעילות. אוניברסיטת חיפה מבקשת שיראו בה את אחת האוניברסיטאות המובילות בישראל. אולם בכל הנוגע לאחד השירותים הבסיסיים ביותר הניתנים לסטודנטים ולחברי הסגל – ספרייה המאפשרת לקרוא ולהשאיל ספרים וכתבי עת, וגם ללמוד בסביבה נוחה, שקטה וממוזגת – חיפה מפגרת מאחורי כל שאר האוניברסיטאות בישראל. בדיקת "הכרמלית" מראה שרק לספרייה המרכזית באוניברסיטת בר אילן יש שעות פתיחה מועטות יותר מבספרייה בחיפה בימים א'-ה'. אבל המצב בבר אילן שונה מהותית, מפני שמדובר ברשת של ספריות שחלקן פתוחות גם מאוחר בהרבה מבחיפה. כאשר לוקחים בחשבון גם את יום שישי, המצב בחיפה מעט טוב יותר, אבל גם אז חיפה משתרכת מאחורי רוב האוניברסיטאות. ואפילו אם משווים את המצב למה שמתרחש במכללות, התמונה בחיפה עגומה מאוד.

סטודנטים עוזבים את הספרייה הנסגרת. "המקום היחיד שאפשר ללמוד בו"

סטודנטים עוזבים את הספרייה הנסגרת. "המקום היחיד שאפשר ללמוד בו"

 

פיגור משמעותי בשעות הערב

אפשר להתרשם מהתמונה הזו בטבלה המצורפת לכתבה זו. הספרייה בחיפה פתוחה בסך הכול 56 שעות בימים א'-ה', ו-61 שעות אם לוקחים בחשבון גם את יום שישי. זאת בהשוואה ל-63:45 שעות בטכניון, 57:30 שעות בימים א'-ה' (ו-61:30 שעות סך הכול) בתל אביב, 61 שעות באוניברסיטה העברית (כולן בימים א'-ה'), ו-56:15 שעות בימים א'-ה' (ו-60:30 כולל יום ו') באוניברסיטת בן גוריון. הספרייה המרכזית בבר אילן אמנם פתוחה רק 53:45 שעות בשבוע, אבל חלק גדול מהספריות בקמפוס פתוחות יותר (ספריית משפטים 69 שעות, ספריית מדעי היהדות 66:45, ספריית הנדסה 60 שעות וכדומה) – מה שאומר שבפועל לסטודנטים יש לא מעט אופציות איפה ללמוד גם בשעות מאוחרות.

ההפרשים בין הספריות אולי נראים קטנים, אבל כדאי לקחת בחשבון שסטודנטים רבים זקוקים לספרייה באופן מיוחד בשעות אחר הצהריים והערב – השעות שבהן הספרייה בחיפה נמצאת בפיגור משמעותי אחרי כל האוניברסיטאות.

זאת ועוד: אם בכל האוניברסיטאות מוארכות שעות הפעילות של הספרייה באופן משמעותי במהלך תקופת הבחינות, על מנת לאפשר לסטודנטים לעבוד עד שעות מאוחרות יותר, בחיפה השינוי מזערי, ובפועל התוספת היחידה היא ששעות הפעילות בימים ראשון וחמישי מוארכות עד 20:00, בדומה למצב שהיה קיים לפני הצמצום. במהלך תקופת הבחינות הסטודנטים בטכניון מקבלים 74:45 שעות ספרייה בשבוע, הסטודנטים באוניברסיטת תל אביב מקבלים 71:30 שעות, הסטודנטים בבן-גוריון מקבלים 70:30 שעות, והסטודנטים באוניברסיטה העברית מקבלים 67:30 שעות. הסטודנטים בחיפה מקבלים בינתיים רק 65:00 שעות. התמונה בבר אילן שוב מסובכת יותר, אבל לפחות בחלק מהספריות אפשר ללמוד עד מאוחר ממש: ספריית מדעי היהדות פתוחה עד 23:00, ספריית מדעי החברה עד 22:00, וכדומה. גם בחלק מהאוניברסיטאות האחרות המצב בפועל טוב משמשתקף מנתוני הספרייה המרכזית: בתל אביב, למשל, ספריית מדעי החברה פתוחה 24 שעות ביממה במהלך תקופת הבחינות. דבר אחד ברור: מבין כל האוניברסיטאות המאריכות את שעות הפעילות של הספריות בתקופת הבחינות, התוספת בחיפה היא הקטנה ביותר.

מצב העניינים בחיפה מדכא גם בהשוואה למכללות. דגמנו מספר מכללות באופן אקראי, והתמונה בכולן טובה מבחיפה. במכללה למינהל, לדוגמה, הספרייה פתוחה 62:30 שעות בימים א'-ה', ו-66:30 שעות בתוספת יום ו'. (בתקופת הבחינות הסטודנטים יכולים ללמוד בספרייה עד חצות בימים א'-ה', סך כולל של 77:30 שעות.) במכללת תל חי הספרייה פתוחה 60 שעות בימים א'-ה' ו-65 בתוספת יום ו'. במכללת צפת: 57:45 שעות בימים א'-ה', ו-61:30 שעות כולל יום ו'. ובמכללת אורט בראודה: 70 שעות בימים א'-ה', 74:30 שעות בתוספת יום ו'.

שעות

"שירות בסיסי שצריך להיות זמין לכל הסטודנטים"

הסיבה העיקרית לצמצום שעות הפעילות של הספרייה בחיפה היא עלויות התחזוקה. באוניברסיטה טוענים שאין סטודנטים רבים שנשארים במקום בשעות הערב, ועל כן תפעול הספרייה בשעות אלה – המחייב תשלום לספרנים, לאנשי יעץ, לשומרים, לאנשי ניקיון ועוד, כמו גם הוצאות שוטפות עבור חשמל, מים וכדומה – אינו משתלם כלכלית. הצמצום החל בסמסטר הקיץ בשנה שעברה ונמשך אל תוך שנת הלימודים. התוכנית המקורית הייתה להפעיל את הספריה עד 17:45 בכל ימות השבוע, אולם בעקבות מחאה ומאבק שהובל על ידי אגודת הסטודנטים, ובעקבות בדיקה במהלך תקופת ניסיון שבה נמצא כי ימי שני ורביעי הם העמוסים ביותר בשעות הערב, הוחלט להאריך את שעות הפעילות עד 20:00 בימים אלה. בשנת הלימודים הנוכחית הוארכו שעות הפעילות עד 20:00 גם ביום ג', והספרייה גם נפתחת כעת מעט מוקדם יותר בבוקר.

את הסטודנטים השיפור הקטן הזה לא מאוד מרשים. "בשביל מה אני משלם שכר לימוד?" שואל בתסכול מחמוד עיאשי, סטודנט שנה ג' לחשבונאות. "הם הרי לא עושים לי טובה בכך שיש ספרייה". אחמד חטיב, סטודנט שנה ב' למתמטיקה, מוסיף: "זאת לא הבעיה שלי אם אין הרבה סטודנטים בין השעות שש לשמונה. אני אישית לא יכול ללמוד בבית. אין שקט והספרייה זה המקום היחיד שאפשר ללמוד בו אחרי השיעורים".

סופיה חייטין, סטודנטית שנה ג' לתקשורת ומדעי המדינה, סבורה גם היא שהמצב הנוכחי אינו תקין. "השירות שהספרייה נותנת הוא שירות בסיסי שצריך להיות זמין לכל הסטודנטים והחוקרים", היא מסבירה. "לכן אין מקום לצמצם את שעות הפעילות. הרי רוב הסטודנטים מגיעים לספרייה לא בשביל להשאיל ספרים, אלא כדי שיהיה להם מקום לשבת ולעבוד, לבד או עם אחרים, ובאוניברסיטה שלנו לצערי אין מספיק מקומות כאלה".

הספרייה במבט מלמעלה. "חיסכון של מאות אלפי שקלים בשנה" (תצלום: דקל טנצר)

הספרייה במבט מלמעלה. "חיסכון של מאות אלפי שקלים בשנה" (תצלום: דקל טנצר)

 

"יש אוכלוסיות שהפגיעה בהן אבסורדית"

באגודת הסטודנטים מציינים שגם הם שותפים לתסכול מהמצב. "אגודת הסטודנטים קיבלה את החלטת האוניברסיטה בתדהמה", מספר סגן יו"ר אגודת הסטודנטים, כפיר רוזנברג. "לרבים מהסטודנטים אין מרחבי למידה שקטים בביתם, לחלקם האחר אין גישה חופשית לאינטרנט, ולאחרים גם אין מחשבים. כל אלה ניתנים ללא כל עלות בעת השימוש בספרייה. בנוסף, צמצום שעות הפעילות פוגע ביכולת של הסטודנטים להצליח מבחינה אקדמית, משום שרוב המקורות האקדמיים אינם מצולמים ונגישים רק בעת הגישה הפיזית לספרייה.

"יש מספר אוכלוסיות שהפגיעה בהן אבסורדית, כגון סטודנטים בתארים מתקדמים, שלרוב לומדים ביום מרוכז עד שעות מאוחרות ולכן אינם יכולים לגשת לספרייה, ואין להם אפשרות להגיע בימים אחרים משום שרובם עובדים ומחזיקים משפחות. אוכלוסייה נוספת שהפגיעה בה משמעותית היא הסטודנטים בעלי הלקויות, שכן הספרייה מונגשת ואף מכילה חדר ייחודי שמאובזר בציוד מתקדם לסטודנטים כבדי ראייה. צמצום שעות הפעילות של הספרייה פגע באופן משמעותי ביכולת של הסטודנטים ככלל, ושל האוכלוסיות הללו בפרט. אגודת הסטודנטים ממשיכה להפעיל לחץ על האוניברסיטה על מנת שתרחיב את שעות הפעילות של הספרייה בהמשך".

מהנהלת הספרייה נמסר בתגובה: "בשנה שעברה כל יחידות האוניברסיטה נדרשו לצמצם כי האוניברסיטה הייתה במצב כספי קשה מאוד. היו כל מיני חלופות, וזו החלופה הטובה ביותר שהייתה, כי הקיצוץ זה משהו הפיך. מבחינת החיסכון בשעתיים האלה, מדובר במאות אלפי שקלים בשנה. בחודש הראשון ליישום הקיצוץ היו חבר'ה מאגודת הסטודנטים שעשו ספירות וסטטיסטיקות, וראינו שהתפוסה בשעות האלו מזערית. קיווינו שהפעילות תחזור לסדרה כבר השנה, ובסופו של דבר הוספנו עוד יום שבו הספרייה פתוחה עד שמונה. לגבי תקופת המבחנים: בעבר פתחנו חלקים מסוימים של הספרייה עד השעה עשר בערב, והיו עשרות בודדות של סטודנטים. מדובר בעלויות של אלפי שקלים בשעה".