מתח גבוה בקמפוס

פעילי "אם תרצו" איימו לשבש את הקרנתו של סרט על הכיבוש על ידי תא חד"ש • לאחר שנבלמו על ידי מאבטחים בכניסה, התלוננו שמדובר בסתימת פיות • חד"ש: "לא הגיוני לתת להם להיכנס, הם פועלים באופן גזעני ומסית נגד הסטודנטים הערבים"

 

מאת סג'א אבו פני

 

עימות בין פעילי שמאל וימין באוניברסיטה נמנע ברגע האחרון ביום רביעי השבוע, אך המחיש שוב את האווירה המתוחה השוררת בקמפוס בימים אלה והוביל לטענות קשות בדבר אפליה, פיקוח-יתר וסתימת פיות. במוקד המתיחות הפעם עמדה הקרנת סרט על הכיבוש שארגן תא הסטודנטים של חד"ש ביום רביעי, 4 בנובמבר, בבניין הרב-תכליתי. להקרנה אמור היה להגיע חבר הכנסת ויו"ר חד"ש לשעבר מחמד ברכה, שנבחר לאחרונה ליו"ר ועדת המעקב העליונה לענייני ערבים בישראל, והדבר עורר תגובות סוערות מהצד הימני של הקשת הפוליטית בקמפוס ובעיקר מתנועת "אם תרצו". בסופו של דבר ברכה לא הגיע מסיבות אישיות, ההקרנה עברה ללא אירועים מיוחדים, וכניסתם של פעילי "אם תרצו" שניסו לשבש את האירוע נמנעה על ידי כוחות האבטחה של האוניברסיטה.

ההקרנה עברה בשלום. "חובתנו להתנהג בסולידריות כלפי עמנו"

ההקרנה עברה בשלום. "חובתנו להתנהג בסולידריות כלפי עמנו" (תצלומים: סג'א אבו פני)

בימים שקדמו להקרנה התנהלו ויכוחים חריפים בקבוצות פייסבוק שונות ובדפים של התאים הפעילים, דיונים שטיפסו לעתים לטונים גבוהים. לטענת גורמים בחד"ש, פעילי "אם תרצו" עשו ככל יכולתם על מנת למנוע את הפעילות. "הותקפנו וקיבלנו איומים בימים האחרונים מפעילים ימנים קיצוניים של 'אם תרצו'", מספר חוסין מירסאת, סטודנט בחוג למדעי המדינה ומזכיר תא חד"ש באוניברסיטה. "הם שלחו איומים לא ישירים שהם יגיעו לאירוע כדי לעשות בעיות ואי סדר ולקלקל את הפעילות. היו גם פניות לשר החינוך ולנשיא האוניברסיטה בקריאה למנוע את הקרנת הסרט, למרות שהאוניברסיטה נתנה לנו אישור מלא לפעילות". לדבריו של מירסאת, מטרת ההקרנה הייתה לחשוף את הקהל למציאות החיים היומיומית של העם הפלסטיני: "הסרט מציג כיצד האדם הפלסטיני מנסה לשרוד תחת הכיבוש, עם התייחסות להיבטים שונים של חייו. ברצוננו להעביר מסר לסטודנטים כיצד בני עמנו סובלים תחת הכיבוש ומהו תפקידנו כסטודנטים וכחברים בעם הערבי-פלסטיני בגבולות הקו הירוק. חובתנו להתנהג בסולידריות כלפי עמנו ומאבקו". בסופו של דבר, כאמור, ההקרנה עברה בשקט וצפו בה כמה עשרות סטודנטים, רובם ערבים.

בתגובה לטענות כלפי התנועה מסר אלון מאליק, דובר "אם תרצו" באוניברסיטה, כי התנועה לא רצתה לשבש את ההקרנה אלא למחות על אופי האירוע. "קיבלנו במהלך השבוע הזמנות ופלאיירים שחד"ש חילקה ורצינו לבוא ולראות מה זה אירוע נגד הכיבוש והגזענות", הוא מסביר. "ראינו שהוזמן לכאן מחמד ברכה, שידוע בהתבטאויות מאוד פרובוקטיביות, אז ניסינו לפנות דרך הדקנאט ונשיא האוניברסיטה כדי לקבל הבהרות מה מהות האירוע. את הקרנת הסרט לא ניסינו למנוע, כי גם אחרי חיפוש מעמיק לא מצאנו עליו שום פרטים. הבעיה שלנו לא הייתה עם הסרט עצמו ולא עם האירוע, אלא עם הנאום של ברכה". מאליק הפנה האשמות חמורות כלפי כוחות האבטחה במקום, שלדבריו הפעילו כלפי פעילי "אם תרצו" אגרסיביות רבה. "המאבטחים הפכו לי את התיק ובדקו אותו כאילו שאני עבריין", הוא מתלונן. "כשלא נותנים לסטודנטים באוניברסיטה להיכנס לאירוע פוליטי אך ורק כי הם לא בצד הפוליטי הנכון, לי באופן אישי זה נראה כמו השתקה מאוד מסיבית. אני חושב שזה ביזיון שסטודנטים באוניברסיטה נבדקים בצורה כזאת מתנכלת".

מימין: טארק ח'טיב, יו"ר חד"ש באוניברסיטה. משמאל: אלון מאליק, דובר "אם תרצו" באוניברסיטה

מימין: טארק יאסין, חבר תא חד"ש באוניברסיטה. משמאל: אלון מאליק, דובר "אם תרצו" באוניברסיטה

בתגובה לטענות על השתקה מסר טארק יאסין, חבר תא חד"ש: "חופש הביטוי אינו מוחלט. מדובר כאן על תנועה שפועלת באופן עקבי, גזעני ומסית נגד הסטודנטים הערבים, ולכן לא היה עניין או היגיון לאפשר להם להיכנס כדי להפריע. זה לא בגלל שהם יהודים שהם לא נכנסו. יש סטודנטים יהודים שהשתתפו והתקבלו בברכה, וגם דאגנו שהסרט יהיה מתורגם לעברית כדי לאפשר להם לצפות. אנחנו רוצים שהפעילות תצליח ותשיג את יעדה בהצגת הסבל של העם הפלסטיני תחת הכיבוש".