חיי ערבים נחשבים

 

מאות חיפאים, יהודים וערבים, יצאו לרחובות להפגין נגד שרשרת מקרים של הריגת צעירים ערבים בידי כוחות הביטחון, ביניהם איאד אלחלאק, צעיר אוטיסט ממזרח ירושלים.

 

עלי רידא

קרדיט צילום: סמאא מח'ול

בפעם השניה בחודש האחרון יצאו לרחובות חיפה מאות מפגינים ערבים, לצד עשרות יהודים, במחאה על הריגתם של ערבים חפים מפשע בידי כוחות הביטחון הישראליים.

 

 ההפגנה אורגנה בתגובה להריגתו איאד אלחלאק, צעיר פלסטיני בעל מוגבלות, ב-30 במאי במזרח ירושלים. הוא נורה בידי שוטרים בעיר העתיקה לאחר שחשדו בו כמחבל, על אף שלא היווה איום. ההפגנה הקודמת אורגנה כמה שבועות קודם לכן, במחאה על ירי קטלני שביצעו מאבטחי בית החולים תל השומר לעבר מוסטפה יונס, גם הוא צעיר פגוע נפש, לאחר שניסה לפגוע באחד מהם. 

 

 

במחאה שאורגנה בשבוע שעבר על ידי הסניף החיפאי של התנועה הפמיניסטית "טאלעאת" ("יוצאות") השתתפו מאות אנשים. הם התאספו בכיכר "האסיר" ברחוב בן גוריון, כאשר בהפגנה בשבוע שלפני כן צעדו ברחובות העיר לכיוון ואדי ניסנאס. הם הניפו את דגלי פלסטין ושלטי מחאה, בהם "כולנו איאד חלאק", "אנחנו רוצים צדק", "חיי הפלסטינים חשובים", "לא המשטרה שלנו". הם גינו בקריאות את פשעי כוחות הביטחון הישראליים, לדבריהם, אף שאלה הקיפו את הפגנת המחאה מכל הצדדים עם כוחות מתוגברים בכוח יס"מ ויחידת הפרשים.

סרגיי, אחד המשתתפים בהפגנה, מעיד שבא יחד עם עשרות צעירים יהודים אחרים, בעיקר משכונת הדר. "מבחינתי זאת הפגנה נגד אלימות משטרתית מופרזת, ללא כל קשר ללאום או צבע", הוא אומר. "אני כילד שגדל בקרית אתא סבלתי מאלימות משטרתית מופרזת בגיל צעיר וכאן אני מוחה נגד שוטר שלוקח החלטה, בלי לבדוק, לוחץ על ההדק ולוקח חיים של בחור עם מוגבלויות". 

הוא הוסיף שעל אף שהונפו בה דגלים שנויים במחלוקת, זאת הפגנה לגיטימית ביותר. עם זאת, הוא הסתייג מכך שקולם של הנכים שהשתתפו בהפגנה לא נשמע. "גדלנו, מהצד הערבי ומהצד היהודי, על שנאה ועד שתגיע מפלגה או גוף שייאחד את כולנו מתחת לכנף שלה לא נראה לי פיתרון באופק".

 

 

אחת המארגנות מטעם "טאלעאת" נשאה דברים: "איבדנו הרבה פלסטינים בתקופה האחרונה, את שאדי בנא מחיפה, את איאד חלאק מירושלים, את מוסטפה יונס, בהא עואודה ואחרים, הם לא רק חלק מאלימות משטרתית נגד אזרחים או פשיעה בגדה המערבית, אלה חלק ממאות אלפי חללים פלסטינים שנפלו במשך השנים בידי מכונת ההרג הישראלית הפושעת שלא מבדילה בין תושב חיפה לבין תושב המשולש, עזה או רמאללה". בתנועתן הפמיניסטית, היא הוסיפה, לא יכולות החברות לראות את עצמן חופשיות בלי מולדת חופשית לכולם.