כאן (לא) מתקיימת בחינה

 

בין שלל המכות שנחתו בשל נגיף הקורונה, בוטל מועד אפריל של הבחינה הפסיכומטרית, ומועמדים רבים לשנת הלימודים הבאה נותרו בערפל לגבי סיכויי הקבלה שלהם.

שמואל מצליח

 

נגיף הקורונה שיבש לחלוטין את שגרת חיינו, בארץ ובעולם. המשק כולו הושבת לשבועות ארוכים, ובאוניברסיטה עברו הלימודים למתכונת מקוונת באופן כמעט מלא. גם אם שנת הלימודים הבאה תיפתח כסדרה, היא עלולה להשתבש לחלוטין בעקבות ההשפעות ארוכות הטווח של השיבושים שנגרמו בשנת הלימודים הנוכחית. אחד מהשיבושים הללו הוא ביטול מועד אפריל של הבחינה הפסיכומטרית, אחד המבוקשים מבין ארבעת המועדים השנתיים.

 דותן לרנר, שתיכנן לגשת לבחינה, סיפר: ״קורס ההכנה לפסיכומטרי הופסק ולא ידענו בכלל מה יהיה עם הבחינה שאמורה להתקיים באפריל״. מילא הקורס והבחינה, לרנר חשש שלא יוכל להתחיל את לימודיו כמתוכנן, שכן ציון פסיכומטרי הוא תנאי קבלה בסיסי: ״במקום לחשוב קודם על הכסף הרב ששילמתי על הקורס שהופסק, חשבתי קודם כל על זה שאני מפחד מהידיעה שאולי הלימודים שלי באוניברסיטה יידחו בשנה וזה תיסכל אותי״.

 לאור המציאות החדשה אליה נקלענו, האוניברסיטאות והמכללות ניסו לחשוב על פתרונות למען אותם מועמדים שברגע האחרון נמנע מהם מלגשת לבחינה. רויטל לוינזון, מנהלת מערך הגיוס והשיווק באוניברסיטת חיפה, אמרה ל"כרמלית": ״מהרגע שפסיכומטרי אפריל בוטל ידענו שצריך לחשוב מחוץ לקופסא, להמשיך לתת מענה אישי לכל מתעניין, לבחון את הכיוונים של המתחרים ולהניע את ההנהלה לקבלת החלטות״. החשש היה שבהעדר פתרון, מספר הסטודנטים הנרשמים לשנת הלימודים הבאה יצנח.

 לאחר דיונים ממושכים, הוחלט באוניברסיטת חיפה לאפשר למועמדים להתקבל באחד משני מסלולים. האחד הוא מסלול קדם-אקדמי, שבו מועמדים יחלו בלימודים אקדמיים לאחר קבלה על סמך הישגי בחינות הבגרות שלהם, והם יצטרכו להוכיח את יכולתם בקורסים אותם ילמדו בסמסטר א׳. אם עמדו בממוצע ציונים מסוים, יוכלו להמשיך בלימודים לתואר בסמסטר ב׳ כרגיל. השני הוא מסלול יותר מהיר, גם הוא על סמך הישגי בחינות הבגרות, אבל לצדם נדרשת עמידה בתנאי מבחן קבלה שנבנה לאופי החוג אליו ירצה המועמד להתקבל. היה ועמד המועמד בתנאים, יתקבל מיד כסטודנט מן המניין.

למרות הרצון הטוב מצד האוניברסיטה, עדיין אין מענה לכולם. ״הממוצע שלי הוא לא מספיק להתקבל לחוג למשפטים אליו רציתי להתקבל," אומרת ערבה כהן, שגם היא רצתה לגשת למועד אפריל. "אך ידעתי שבאמצעות הישג טוב בבחינת הפסיכומטרי אוכל להתקבל, ועכשיו אני במצב שנפלתי בין הכיסאות ואין לי כרגע אף דרך להתחיל ללמוד באוקטובר הקרוב״.

אך למרות כל הקשיים, רויטל לווינזון נשארה אופטימית וציינה: ״אני צופה גדילה בכמות הסטודנטים לאור תנאי הקבלה החדשים שפרסמנו, ולמידה שמשלבת למידה מרחוק ולמידה בכיתות קטנות״.