You are currently viewing טירת כרמל תחת מאבק לדרך חדשה: ארבעה מתמודדים על תפקיד ראש העיר

טירת כרמל תחת מאבק לדרך חדשה: ארבעה מתמודדים על תפקיד ראש העיר

במשך כ-25 שנה מכהן אריה טל כראש עיריית טירת כרמל, וגם בגיל 80 הוא לא מתכוון לוותר על קדנציה שישית. אך כעת מתמודדים על כסאו שלושה מועמדים נוספים. כולם מבטיחים לפעול כדי לשפר ולשנות את העיר, שמונה כיום על פי הלמ"ס כ-27 אלף תושבים.

טל נבחר לראשונה לראשות העיר טירת כרמל כנציג חבר מפלגת "הליכוד" בשנת 1993, זמן קצר אחרי שהוכרזה כעיר. הוא כיהן בתפקיד עד 2003, אז הפסיד לאריה פרג'ון, סגנו ועבר לספסלי האופוזיציה. אך בשנת 2009 ניצח ונבחר שוב, וכעת זו הקדנציה החמישי שלו. אולם, מבחינת טל, בן ה-80, יש לו עוד מה לתרום והוא מתכוון להתמודד גם בבחירות הקרובות. במהלך הקדנציה האחרונה שלו עבד טל על פרויקטים חדשים בנושא פיתוח וקידום העיר, בין היתר הוא קידם הקמת שכונה חדשה ובית ספר לחינוך יחד עם חיל האוויר.

מאז נכנס טל לתפקיד לראשונה, מספר תושבי העיר גדל באופן ניכר, גידול שגם הוביל לקשיים. צעירים שעברו לעיר מרשויות שכנוות מספרים על שורת בעיות. אלון גיטצוביץ', בן 29 ואב לשניים, אשר עבר מחיפה לשכונה החדשה של טירת כרמל העלה מספר נושאים בהם העיר צריכה להתחזק ולהרחיב את אופקיה. "מכיר הרבה אנשים שעברו לטירת כרמל עם ילדים אך מוסדות החינוך עדיין לא מפותחים בעיר. נראה כי לא ציפו לכמות גדולה של צעירים", אמר גיטצוביץ' בעיה נוספת שנובעת מהגידול היא בעיות תחבורה. תושבת ותיקה בעיר, בת 50, סיפרה לפני שנתיים, תוך עשר דקות הייתי יוצאת מהעיר לכבישי החוף המחברים. היום אני נאלצת להיתקע בפקקים בבוקר עד 45 דקות. הוספתם מגורים, נוספו עוד יותר מ-15 אלף תושבים".

בראיון שנערך אצל "עדשה מקומית" באוגוסט 2022, סיפר כיהכביש תוכנן לעבור בין טירת כרמל לשכונת "דניה" שבחיפה על מנת להעניק לתושבי העיר נגישות למרכז חיפה. "היה פעם החלום שלי לחבר את הכביש, היתה התנגדות גדולה מתושבי דניה ואמרו שיורידו את המחירים בדניה כי תושבי טירת הכרמל יעשו נזקים במקום, אמרתי כי זה לא יקרה. היה החלום שלי לקצר דרכים ביניהם לאוניברסיטה", סיפר טל. לדבריו, בשל ההתנגדות התוכנית לא יצאה לפועל.

אחד המועמדים מול טל הוא מיכאל כהן שהפסיד לו בבחירות הקודמות. כהן, בן 50 ואב לשלושה, מכהן בתפקידים שונים ברשות המקומית כ-30 שנה. בין היתר, הוא כיהן כסגן ראש העיר, חבר מועצה ויו"ר האופוזיציה. במהלך כהונתו כסגן ראש העיר שימש כהן כמחזיק תיק הרווחה והקליטה וכן שימש כחבר בוועדות בעירייה ובהן ועדת מכרזים, יו"ר ועדת הנגישות ועוד. "אני כחמש שנים באופוזיציה נלחם לטובת הציבור. היחיד מתוך 13 חברי אופוזיציה שנלחם למען שקיפות, הנגשה לנכים בעיר, נלחם כנגד מינון עמותות של חברי מועצה של כספי ציבור במקום להשקיע את הכסף בחינוך, בתרבות ותשתיות." אמר כהן ל"הכרמלית".

 

 

במהלך מילוי תפקידו במועצה התמודד עם קשיים רצופים שלטענתו חווה מראש העיר הנוכחי טל. לטענת כהן, ראש העיר חסם את מילוי תפקידו כיו"ר האופוזיציה והגעתו לבניין העירייה מכיוון שחשף ליקויים תקציביים ושיתף עם תושבי העיר. בראיון בכאן 11 ביולי 2021 אמר: "ככה אני מתייבש ימים, מאז שחשפתי את החובות האבודים, שמחקו לאנשי עסקים במיליונים". כהן אמר כי כספים בוזבזו ברחבי העיר ללא הצדק, אם בשיקום הבריכה העירונית הסגורה, בעציצי השכונה החדשה והכל על חשבון מיסי התושבים. בתגובה לכתבה, עיריית טירת כרמל מסרה: "בעקבות הוצאת מסמכים שלא כדין מבניין העירייה, הוחלט ברשות כי מר כהן ייכנס לבניין העירייה בליווי מנהל המחלקה או הגורם שאיתו הוא רוצה להיפגש. הבריכה העירונית אכן שופצה לרווחת התושבים. בימים אלה עיריית טירת כרמל בוחנת את המשך צעדיה להפעלת הבריכה. בנוגע למחיקת החובות: משרד הפנים אישר את מחיקת החובות בהתאם לנוהל מחיקת חובות".

לאחר שפנה לדבריו פעמים רבות בתור יו"ר האופוזיציה לקבלת מסמכים, עתר כהן לבית המשפט המחוזי בחיפה, שפסק שעל העירייה להעביר לו את המסמכים "ראש העיר כחבר מועצת העיר, לא נתן לי את החומרים לעיין בהם, חומר שמגיע לי כחבר מועצה. קיבלתי את החומרים, לא את כולם ולכן בית המשפט פסק לאחרונה שכל דו"ח שלא יימסר אלי, העירייה תצטרך לשלם כאלפיים שקלים. חבל לי שזה ככה", מסר כהן בתגובה לפסיקה.

כהן_אלי.jpeg

שלט בחירות של אלי כהן בטירת כרמל

מועמד נוסף, הצעיר מביניהם, הוא דוד כהן, בן 45 שגדל בעיר. הוא עבד במשך כ-25 שנה, עד לאחרונה במגוון תפקידים במערכת הביטחון ועוד קודם לכן בתפקידי פיקוד בצה"ל.. בעל תואר ראשון במדעי המדינה ומזרחנות מאוניברסיטת חיפה ותואר שני בממשל ושיווק פוליטי מאוניברסיטת רייכמן. במקביל לעבודתו הביטחונית, כהן ניהל בהתנדבות במשך כעשר שנים את המרכז הרוחני קהילתי "אם הבנים", שנוסד על ידי קהילת יוצאי מרוקו עם קום המדינה.

לדבריו, נדרש שינוי בעיר. "התאכזבתי מהתנהלות העיר והגעתי למסקנה שאם לא אעשה זאת, אף אחד לא יעשה", אמר דודו כהן ל"הכרמלית". אנחנו תקועים 30 שנה אחורה בכל פרמטר: חינוך, תרבות, פיתוח עירוני, יזמות, תנאי ציבור. השורש לתקיעות היא שחברי המועצה וראש העיר סיימו את תפקידם כי הם מתנהלים בחוסר אפקטיביות וחוסר ניצול משאבים ותפקידים. מהמקום שאני באתי ממנו מראייה חיצונית ניתן לראות כי אנחנו חלשים מאד". בין היתר, הוא מתאר כי בעיית החינוך גורמת לתושבים ללמוד מחוץ לעיר. "התחנכתי כאן ביסודי, תיכון סיימתי מחוץ לעיר כמו כל המשפחה שלי ורבים מתושבי כרמל, כי החינוך פה דיי בעייתי ולצערי זה קיים עד עכשיו", הוא מתאר. לצד זאת, הוא מתייחס לתשתיות שאינן עומדות בעומס. "מצב התשתיות, התחבורה והפיתוח העירוני דורש פעולות חדות. שמטרתן, לא רק להקל על העומס בכבישי העיר, אלא יונחו היסודות לתכנון עירוני אסטרטגי, ארוך טווח, נכון וראוי״. בהקשר לכלכלה, הוא אומר כי יפעל על מנת להקים יחידה לפיתוח כלכלה ואסטרטגיה שתעודד יוזמות כלכליות, תבצע פרויקטים עירוניים וירוקים, תחזק עסקים מקומיים, תנהל מתחמי הייטק ושטחי מסחר, ותעסוק בפיתוח עסקי וקידום חממות טכנולוגיות.

 מועמד נוסף הוא אלי כהן, שכיהן כסגן ראש העיר קריית ים ועבר לאחרונה לטירת כרמל. לדבריו, העיר צריכה פנים חדשות. “מאחוריי שנים רבות של ניסיון, אני נחוש מתמיד להפוך את טירת כרמל לעיר מובילה, עיר חדשנית וחכמה, עיר שהתושבים שלה נמצאים במרכז תשומת הלב”, הוא אמר בראיון לאתר "הרשויות" במרץ 2023. כהן שימש בתפקידים שונים בקק"ל, ובארבע השנים האחרונות מכהן כיו"ר איגוד ערים לביוב. גם הוא שם דגש על תשתיות, ובראיון לרדיו חיפה ב-2022 אמר כי יש לחדש אותן על מנת להקל על התושבים. עוד הוא מתמקד בקמפיין שלו בתרבות ובחינוך דור העתיד.