שוטרים בין הפטיש לסדן

 זה זמן רב שהמשטרה סובלת מתדמית בעייתית בעיני הציבור, דבר שרק החמיר עם פרוץ מגיפת הקורונה. השוטרים, שבעצמם נאלצים להתמודד עם השלכותיה, נדרשים גם להתמודד עם ציבור חרד ועוין.

צילום: דוברות משטרת ישראל

 

זה זמן רב שהמשטרה סובלת מתדמית בעייתית בעיני הציבור, דבר שרק החמיר עם פרוץ מגיפת הקורונה. השוטרים, שבעצמם נאלצים להתמודד עם השלכותיה, נדרשים גם להתמודד עם ציבור חרד ועוין.

מאת קורל וקנין

כבר שנים שהמשטרה בישראל סובלת מתדמית בעייתית כשמדובר בהתנהלות מול האזרחים. אין בכך חדש. אך ההתמודדות עם מגפת הקורונה שמה את המשטרה בחזית, וזו חוטפת אש וביקורת בתקשורת, ברשתות החברתיות ובשיח ברחוב.

בסקר שפורסם לאחרונה על ידי המכון לקרימינולוגיה באוניברסיטה העברית מצאו שתי החוקרות ד"ר גלי פרי וד"ר טל יונתן-זמיר כי 50 אחוזים מהציבור סבורים כי התפקוד של משטרת ישראל באכיפת תקנות הקורונה משפיע לרעה על יחסי המשטרה עם האזרחים, ורק 38 אחוזים סומכים על השוטרים שיתנהגו ביושר גם בעת אכיפת תקנות לשעת חירום.

תקופה לא פשוטה עוברת על המשטרה בימים אלה. לצד הביקורת הקשה עומד הקושי שמולו ניצבים המפקדים והשוטרים, והוא שהמשימות שאותן ביצעה המשטרה לפני הקורונה נותרו בעינן, אך לצדן נוספה משימה משמעותית שתופסת נתח גדול מעיסוקה בעת הזו: המאבק במפרי ההנחיות.

"המשטרה, במקום לסייע לאזרח ולאכוף כנגד פורעי חוק ועבריינים, עברה להתעסק עם האזרח מן הישוב שלא עוטה מסכה, או יוצא למרחב הציבורי שלא לצורך, או שיוצא מהבית לשחק עם הילדים [במרחק של] מעל 100 מטר [ממקום מגוריו, ק"ו] וכשמגיע אליו שוטר אז אם נרצה או לא נרצה יש פה פגיעה בדרך שהשוטר נתפס בעיני האזרח", אומר ל"כרמלית" סנ"צ יניב סוויסה, מפקד תחנת מגדל העמק.

מעבר לכך חווים השוטרים עומס שנובע לא רק מעבודתם אלא גם עומס נפשי, שנובע מההתמודדות עם הנגיף ככל אזרח במדינה. "בעבודה השוטר מקבל משימה, הוא נכנס לתוך המסגרת שקבעתי לו כמפקד והוא רץ קדימה," אומר ל"כרמלית" רפ"ק אלירן סגרון, קצין המבצעים של תחנת ירדן בראש פינה. "הלחץ מגיע מהבית, שפתאום יש הדבקה בבית, והוא מגיע עם מטען שאני כמפקד לא הייתי מוכן אליו. לדוגמה בשבוע שעבר, שוטר שלי נדבק בקורונה עם כל הילדים שלו וזה יצר קצת זעזוע: אני אוכף ופתאום אני חולה. יש אינספור מקרים בהם השוטר עומד ולא יודע מה יהיה היום."

בעידן הרשתות החברתיות, כשלכל אדם גישה למצלמה בטלפון הנייד וסרטונים עולים לאינטרנט והופכים בקלות ויראלים, נדרשת המשטרה להתאים את עצמה למצב. וכך, בינואר 2019 הושק מערך שלם של מצלמות גוף שהוצמדו לשוטרי השטח. הדבר מסייע למשטרה להתמודד ביעילות עם תלונות והאשמות ולעשות "בדק בית" במידת הצורך. בעת הנוכחית, מסביר מסביר רפ"ק סגרון, יש במצלמות הגוף ערך רב.

"המתח שקיים פתאום נעצר כאשר האזרח שומע את הלחיצה על מצלמת הגוף והמצלמה מכריזה לאזרח 'מצלמה מקליטה'. קיימות מספר תלונות של אזרחים כלפי שוטרים, וכל תלונה נבדקת במערכות הקיימות. אני צופה באופן אישי בסרטונים ומשיב בצורה מאוד מכובדת לאזרח. היה אזרח שטען השוטר קילל, נכנסתי לסרטון והדבר לא היה ולא נברא. היה אזרח שטען שבכלל לא אמרו לו שקיבל דוח וכשנכנסתי לבדוק רואים את השוטר אומר לו "הדוח יגיע אליך לבית". המתח קיים אבל הרעיון הוא לא להביא אדם נורמטיבי למצבי קיצון. אם עשינו את זה – פספסנו את המטרה".

תחושת המחנק בשל הסגרים התכופים ואי הוודאות הכלכלית הגואה אינן תורמות להפגת המתח שבין האזרח לשוטר, במיוחד כאשר זה נותן קנס על הפרת ההנחיות. היו מקרים שבהם המתח הידרדר לעימותים, שאף לוו באלימות מילולית ופיסית.  מצד אחד, אומר רפ"ק סגרון, השוטרים משתדלים לגלות אמפתיה, ומצד שני, גם השוטר הוא בן אדם. הוא בן, בעל ואבא של מישהו; גם לו יש רגשות וגם לו קשה להתמודד עם המצב.

"לפני שבוע באתי לבעל עסק שבעסק שלו היו מספר אנשים בלי מסכה," הוא מספר. "אדם נורמטיבי שקיבל דוח כבד של 500 ₪ על הפרת הנחיות. המילה הבאה שהוא אמר לי: 'שילך לך לתרופות, לך ולילדים שלך'. אם אני כקצין משטרה מסתכל על זה בשחור ולבן אני עושה מזה הרבה יותר ממה שזה. אני מבין גם את הלחץ שהוא נמצא בו, הוא לא עובד, הוא חנוק מאוד ואני עוד נותן לו אכיפה של 500 ₪. אז הסתפקנו רק בדו"ח והסברתי לו גם שדברים כאלה פוגעים בצד השני. גם אנחנו בני אדם. אין לנו איזה שכפ"ץ מיוחד שאנחנו שמים על עצמנו ונהיים רובוטים".

במשטרה התגבשה התובנה שהפתרון מצוי בהסברה טובה יותר ובהושטת יד ליצירת שיתוף פעולה מיטבי עם האזרח. "כמפקד תחנה, אני מקבל מראשי הרשויות המקומיות תשבחות על העבודה של השוטרים והמשטרה," אומר סנ"צ סוויסה. "הם רוצים את הסיוע והמענה המשטרתי באכיפה על מנת להישאר עיר ירוקה, כי יש לזה משמעויות כלכליות, וגם התושבים מקבלים אותנו בברכה. כמו שרואים בתקשורת, אנחנו עושים לא מעט פעולות מעבר לאכיפה, פורומים ופעולות של הדרכה, מניעה וחשיפה של בעלי עסקים לכל ההנחיות. אנחנו עושים את זה על מנת כמה שיותר לצמצם את הצורך באכיפה ודרך ההסברה למנוע את ההפרות".