"הספרים שינו את החיים שלי": הצעירים שהצליחו לשבור את הסטריאוטיפ

ג'ואד הואש (22) ואחיו עבד (19), מכפר ג'דידה בצפון, סללו את דרכם בעולם שיווק הספרים ומספרים ל"קונטיינר" על סודות ההצלחה, על החזון שלהם וגם על הקשיים עמם התמודדו בתקופה שבה החברה הערבית מדממת מהאלימות והפשיעה הגואה

צילום : לינא מוסלח

בשנים האחרונות גובר השיח על התדרדרות מצבה של החברה הערבית. רף האלימות והפשיעה ממשיך לחצות גבולות, ממש כמו נגיף הקורונה שהולך ומתפשט בקרב כלל האוכלוסייה. צעירים רבים נוהגים באלימות כ"ברירת מחדל" לפתרון בעיותיהם, עקב הבורות הגדולה הקיימת בקרב הצעירים בחברה, שלעתים לא מקבלים חינוך טוב בבית, נושרים מבתי הספר, אינם משכילים ולא קוראים בכלל. שני אחים מכפר ג'דידה, בני 19 ו-22, מוכיחים שאפשרת אחרת.

עבד וג'ואד הואש מחפשים לחולל שינוי מהותי בחברה הערבית. הם הבעלים של חנות הספרים "Abd Books". ג'ואד עבד במפעל ועבד שיחק כדורגל בליגה הלאומית. שניהם חיפשו שינוי בחייהם ומצאו בספרים "דרך לצאת מהבועה" שחיו בה. הם רכשו ספרים רבים, עד שהחליטו לפתוח חנות משלהם. הספר הראשון שקרא ג'ואד היה "תישאר חזק". הוא מספר שלמד המון מהקריאה בו: "לפני שנכנסתי לעולם הספרים הייתי כל כך אבוד. לכן, אני גאה להודות בזה שהספרים הם אלה שהצילו אותי ושינו את החיים שלי". הוא אומר כי הספר עזר לו לצאת מהחושך בו היה חי.

הם רואים בקריאת ספרים כאמצעי למגר את הבורות שהולכת ומתרחבת והיותה הגורם המרכזי להסלמת הפשיעה בחברה. ג'ואד אומר: "אנשים שלומדים ומשכילים לעולם לא ייטו להפעיל אלימות נגד אף אחד, ברגע שאתה קורא ולומד אתה מסתכל על הדברים אחרת. לספרים יש כוח גדול מאוד בלחולל שינוי בחיי בני אדם, הספרים תורמים לעידון הנפש".

ביולי 2020 הם התחילו לשווק מגוון ספרים אונליין. למרות כל הקשיים ולמרות מגפת הקורונה, הם המשיכו לצמוח ולבלוט: בעמוד האינסטגרם שפתחו יש להם היום מעל 21,000 עוקבים. רוזאן מובארכי (24), אחת הלקוחות שלהם, מספרת: "היחס שהם מפגינים לאנשים, הכבוד והדאגה הם בראש סדר העדיפויות שלהם". מוסיפה ויויאן ג'דבאן (23): "הרגשתי את רצונם העז לדחוק את האנשים לקרוא, כי הם באמת מחפשים לחולל שינוי מהותי במטרה לעודד את הצעירים בחברה הערבית להיות משכילים ובעלי עניין". 

אך ההתחלה לא היתה קלה עבורם. בתחילת דרכם הם לא זכו אפילו בתמיכת המקורבים להם: "85% מהאנשים הסובבים אותנו לא האמינו בנו וניסו להפחית את הציפיות שאנחנו נצליח. הם אמרו: 'מי קורא ספרים בימים אלה?, זו לא עבודה שתעשו כסף ממנה'. לעגו לנו", הם מספרים.

הם סבורים כי על מנת להצליח בחיים, קודם כל צריך להאמין בעצמנו וביכולות שיש לנו, וצריך לעבוד קשה ולהתאמץ ולהתרחק מחברים רעים. "לדעתי אחד הסודות ההכרחיים להצלחה הוא לעשות דברים בסתר, 'תעבוד בשקט ותן לעצמך לעשות את הרעש'. אני אישית מעדיף לעשות כך כי אני תמיד רודף אחרי שלום פנימי ולא מעניין אותי למשוך תשומת לב", אומר ג'ואד. ומוסיף עבד, "אני מאמין בעצמי וביכולות שלי כי כשאתה משיג הישגים כבר אין לך ממה לפחד".

ומה לגבי העתיד? עבד וג'ואד שואפים לארגן ירידי ספרים בבתי ספר ובאוניברסיטאות אחרי הקורונה, לבנות אתר למשלוחים בין-לאומיים ולפתוח ספריה גדולה. יש להם חלומות גדולים: "אני חולם להיות מנהיג דעה ומשפיען מוכר בחברה שלנו ובכלל בעולם הערבי. אני חולם שאחרי 10 שנים אני אצליח להוביל את השינוי הזה שמאז ותמיד מקווה שהוא יתממש", אומר ג'ואד. עבד חולם להיות שחקן כדורגל מוכר באירופה. "השינוי הוא שרשרת שנוצרת בעזרת כולם. אדם אחד לבד לא מצליח לחולל את השינוי לבדו. עם תמיכה של אחרים מסביבו הם בטח יצליחו להביא את השינוי האמיתי", מסכמים עבד וג'ואד.