You are currently viewing כשסטודנט מטקסס וסטודנט מזימבבואה נפגשים במעונות בחיפה

כשסטודנט מטקסס וסטודנט מזימבבואה נפגשים במעונות בחיפה

העיר חיפה מושכת תיירים ועולים חדשים בגלל הנופים, הגיוון התרבותי והשותפות החברתית. חלקם נרשמים לאוניברסיטה בדיוק מאותן סיבות, ומוצאים בה בית, חברים ולפעמים גם חתונה

עדן פנחס

 

משה מיטשל, סטודנט לתואר שני בלימודי מזרח אסיה באוניברסיטת חיפה, נולד בזימבבואה. הסבים שלו במקור מאנגליה, אך הם היגרו לזימבבואה, כך ששני הוריו נולדו והתחנכו במדינה. מיטשל מספר כי נהנה לגדול ולהתחנך בארץ הולדתו, אך בגיל 18 הבין כי אינו רואה את עתידו שם. הוא נסע ללונדון, שם הוא התגורר במשך שש שנים, ועבר גם תהליך גיור.

״במהלך סיום קבלת האזרחות שלי באנגליה הבנתי ששכר הלימוד עלה", נזכר מיטשל בהזדמנות שנקרתה בדרכו לעלות לישראל. כך שכל הדברים הסתדרו למען הצעד של עלייה לארץ ישראל וללמוד פה. "לאחר העלייה עשיתי תקופה בישיבה, התגייסתי לתקופה קצרה ועשיתי אולפן בקיבוץ דליה ובירושלים ולאחר מכן הגעתי לאוניברסיטת חיפה".

האם לעלייה שלך היו גם סיבות רגשיות?

״כן, זה היה צעד נורא רגשי. אני ואמא שלי הגענו ארצה ב-2007 כדי לעשות טיול, הסתכלתי מבעד לחלון המטוס, מעל תל אביב, ועלו בי רגשות עזים שחזרתי הביתה. אמרתי לעצמי, 'למה אני מרגיש ככה? אני בחיים לא הייתי פה', אבל זו באמת היתה אחת הסיבות שגרמו לי לעשות גיור". מיטשל בחר לעבור לישראל רק ב-2012, אבל התחושה היתה אחרת. כאדם מאמין, הוא התחבר למדינה שאליה התפלל. "הלב שלי עשה עלייה ב-2007, וזה לקח זמן לגוף להצטרף".

 

Screen_Shot_2020-10-16_at_2.08.08_PM.png

משה מיטשל בבית הכנסת במעונות חיפה. צילום: עדן פנחס

 

למה בחרת באוניברסיטת חיפה?

״העיר שלי בזימבבואה היא גם עיר מעורבת שבה אנשים חיים בשותפות ודו קיום. רוב האנשים בעיר שלי יכולים לדבר לפחות שלוש שפות, לכן בירושלים בפן הזה נורא קשה לי, בגלל שיש הרגשה עזה של סכסוך על כל אבן ואבן. לעומת זאת כאן בחיפה יש הרגשה של שותפות. הכל נוח ובסדר, כך שזה היה נורא חשוב לי. וגם – ראית את הנוף?!״

מהן שלושת החוויות הכי טובות שלך בחיפה עד כה?

״זה קשה נורא לבחור. חוויה ראשונה שאציין היא מהיום הראשון שלי בחיפה שבו הרגשתי כמו ילד שעולה לכיתה א׳, נורא פחדתי והייתי מלא ברגשות. כשהגעתי להירשם לקורסים הכל היה בעברית ולא הצלחתי לעכל. הייתי נורא בשוק, והמזכירה הושיבה אותי ועזרה לי להירגע ואמרה לי שהכל יהיה בסדר, וכך היא הנחתה אותי מה לעשות. הרגשות האלו שהכל יהיה בסדר גרמו לי לנחת", נזכר..

לפני ארבע שנים זכה לפגוש את נשיאת ליבריה, אלן ג'ונסון-סירליף, שהגיעה לישראל כדי לקבל דוקטורט לשם כבוד מאוניברסיטת חיפה. ״בתור אפריקאי ופמיניסט, לפגוש את האישה שהיתה הנשיאה הראשונה באפריקה – זה היה  מדהים. מעבר לזה שהיא גרמה לסוף מלחמת אחים בליבריה זה היה גם מרגש בעבורי לפגוש דמות כזו שאני מעריץ כל כך".

חוויה מרגשת נוספת בעבורו הייתה חלק מההתנדבות שלו במהלך התואר הראשון, ״התנדבתי בפר״ח בבית ספר בשכונת הדר, שם סייעתי לילדים בשיעורי אנגלית. כחלק מההתנדבות פגשתי ילד מקסים בשם גולן, ילד ערבי מבית חד-הורי, שבתחילת השנה לא הכיר בכלל אותיות באנגלית. בתוך שנה אחת הוא הצליח לקרוא ולתרגם טקסטים שלמים באנגלית, מה שגרם לי להרגיש מדהים כי זו היתה הזדמנות לתרום חזרה לקהילה שלי שאני חלק בלתי נפרד ממנה״.

אליאב טרק גדל והתחנך ביוסטון, טקסס במשפחה רוסית-ישראלית. ״ביקרתי בישראל בפעם הראשונה בבר מצווה שלי וידעתי שאני רוצה לחזור לישראל. כשהייתי בתיכון גיליתי על תוכנית האולפן של אוניברסיטת חיפה וידעתי שזו תהיה הזדמנות מעולה בשבילי לחזור לישראל ולשפר את העברית שלי. לאחר תוכנית האולפן חזרתי לארה״ב בכדי להתחיל את התואר שלי באוניברסיטת טקסס שם למדתי יחסים בין-לאומיים. כחלק מהלימודים שלי נדרשתי ללמוד בחו״ל וללמוד שפה נוספת וידעתי שרציתי לחזור לחיפה ולהמשיך לשפר את העברית שלי וגם לבנות קשר חזק יותר למדינת ישראל".                                                                 

                                                 2.jpg

אליאב טרק באוניברסיטת חיפה. צילום: באדיבות המצולם

    

למה בחרת ללמוד דווקא בעיר חיפה?

״חיפה היא עיר שונה לחלוטין מזו שבה נולדתי. יש בה כל כך הרבה יופי טבעי, לעומת המקומות שבהם גדלתי והיא בעלת אוכלוסייה מגוונת מאוד. טרק מתאר כיצד הצוות בבית הספר הבינלאומי בחיפה עזר לו להיקלט: ״ללמוד בחו״ל יכולה להיות חוויה מלחיצה מפני שאתה לא תמיד יודע איך הכל יתאם את תוכנית התואר המקורית שלך, אבל הצוות באוניברסיטת חיפה דאג שתהיה לי חוויה מהנה ומלמדת. הם צוות מוכשר ואכפתי כלפי התלמידים, ומצאו כל הזדמנות אפשרית כדי ליצור קהילה מקומית והרגשה ביתית".

מנהלת השיווק של Study Abroad , מיכל גוטליב הדר, עובדת בבית הספר הבינלאומי זה 14 שנים, והיא מספרת על כאלף תלמידים מחו"ל שמגיעים מדי שנה. סטודנטים אלו בוחרים באוניברסיטה אבל גם בעיר עצמה: ״הם סטודנטים נורא מעורבים חברתית ולרוב הם לומדים פוליטיקה או מקצועות ממדעי החברה כך שהם רוצים להיות מעורבים בקמפוס ובעשייה החברתית״.

 

מה הייתה החוויה הכי מעניינת שחווית במהלך העבודה עם סטודנטים מחו״ל?

״נכחתי בחתונה של זוג שהכיר במסגרת בית הספר. היא הייתה סטודנטית מארה״ב והוא היה סטודנט מדנמרק. היה להם קשר מיוחד והם התחתנו בארץ, בחיפה וזו הייתה חתונה מרגשת ביותר".

בשל מגבלות הקורונה, והמעבר להוראה בזום, בית הספר הבינלאומי לא מצפה לאלף סטודנטים. נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מלמדים כי העלייה לישראל על רקע מגפת הקורונה, בחודשים מרס עד יוני, נרשמה ירידה של 65.5% במספר העולים לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עולים וסטודנטים זרים שרצו להגיע לישראל לשנת הלימודים הקרובה נאלצים או בוחרים לחכות.

080c6946-c7d3-4680-bc0e-75f6ca20b684.jpg

  הנוף מבית הסטודנט. צילום: משה מיטשל