"המוכר אמר שהוא יכול להוציא מתוך הסנדוויץ' את הביצה"

 

סנדוויץ' טבעוני. "סטודנטים ישמחו לקבל תוספת למבחר" (תצלום: רוסוופלאוקה, רישיון CC BY 2.0)

קשים חייהם של הסטודנטים הטבעונים באוניברסיטה • ברוב דוכני הקפה והמזון אין אופציות טבעוניות משביעות רצון, ואפילו על קפה צריך לשלם הרבה יותר כסף • " רוב בעלי העסק באוניברסיטה לא מבינים בכלל מהי טבעונות", אומרת הסטודנטית אורית נזרי

 

איה כהנא

 

אין כמו קפה טוב כדי להתחיל בוקר סטודנטיאלי. כדי להשיג אחד כזה, אפשר לעקוב אחר שובל הריח הממכר של גרעיני הקפה הקלויים ולהגיע לעמדות או לדוכנים הרבים המפוזרים ברחבי בקמפוס. לאחר המתנה מעיקה אך מתגמלת בתור, הנה סוף סוף הגיע הרגע שלכם לעמוד בפני הבריסטות ולבקש כוס קרטון קטנה וחמימה של קפה מעורר ומנחם.

"שמונה שקלים בבקשה", זורק לעברכם הבריסטה. ואתם, למרות שעדיין לא לגמרי התעוררתם, משהו נשמע לכם מוזר. "שמונה שקלים? אבל הקפה הקטן עולה חמישה שקלים", אתם אומרים בתימהון. "ביקשת סויה, לא? זאת תוספת של שלושה שקלים". עוד חמש דקות מתחילה ההרצאה ואתם חושקים מדי בקפה מכדי להתווכח. אתם מגישים לבריסטה שלושה שקלים יותר ממה שתכננתם ומערבבים את הסוכר בקפה. מחשבה מוזרה עולה לכם לראש: הרי קרטון חלב סויה עולה 12 שקלים בערך ומכיל בתוכו כמות חלב שמספיקה ליותר מארבע כוסות קפה. בדרך לכיתה ההבנה מחלחלת. אתם פראיירים.

אם חשבתם שהבעיה מתחילה ומסתיימת בקפה, חשבו שנית. "לא פשוט בכלל להיות טבעונית באוניברסיטת חיפה", אומרת אורית נזרי, סטודנטית לפסיכולוגיה ושירותי אנוש. "רוב בעלי העסק באוניברסיטה לא מבינים בכלל מהי טבעונות. בתחילת הסמסטר שאלתי בקפה פלפלת אם יש סנדוויץ' טבעוני, והם אמרו לי שיש סנדוויץ' סביח. שאלתי אם יש בפנים ביצה, והמוכר אמר שיש ושהוא יכול להוציא את הביצה. אני לא רוצה שאריות ביצה בסנדוויץ' שלי, ואני לא רוצה לשלם על הביצה הזאת בעקיפין. למה אי אפשר פשוט להכין סנדוויץ' טבעוני? פשוט אל תוסיפו את הביצה".

עלייה של 60% במחיר בגלל חלב סויה. "אלו נוהלי הרשת" (תצלום אילוסטרציה)
עלייה של 60% במחיר בגלל חלב סויה. "אלו נוהלי הרשת" (תצלום אילוסטרציה)

יותר טוב מבמכללות, פחות טוב מבתל אביב

בשנים האחרונות נחשפים יותר ויותר אנשים לטבעונות, הדוגלת בהימנעות בצריכת מוצרים מהחי (בשר, חלב, ביצים, מוצרי עור ומוצרים שנוסו על בעלי חיים) מתוך מניעים של חמלה לסבלם של בעלי החיים בתעשיות השונות, דאגה לאיכות הסביבה ומניעים בריאותיים. אבל המצוקה שנזרי מתארת והקושי להשיג מוצרים המתאימים לקהילה הטבעונית מוכרים היטב לקהילה הטבעונית באזור חיפה והצפון. על אף המודעות ההולכת וגוברת באזור לתזונה הטבעונית, רוב בתי העסק הטבעוניים, ההרצאות, המחאות והפעילויות שמארגנים האקטיביסטים הטבעוניים נמצאים עדיין באזור המרכז.

דווקא באוניברסיטת חיפה, לדברי אילן הורוביץ – מרצה בחוג לתקשורת, צמחוני זה עשרים שנה ובארבע השנים האחרונות גם טבעוני – המצב יחסית סביר. "אני קונה כאן אוכל", הוא אומר. "יש מקום אחד שאני מסתדר בו מצוין, אפי".

אבל באפי אין תחליף לבשר.

"כן, אבל יש קטניות, ויש חלבון בקטניות. גם בארומה יש דברים. כשאני קונה בארומה, אני מבקש במקום גבינה לשים לי טופו בסלט והם שמים. יחסית למקומות אחרים זה בסדר. במכללות מסוימות שלימדתי בהן ואני עדיין קצת מלמד אין שום מענה".

ועדיין, בהשוואה למרכז המצב בחיפה עדיין רחוק כאמור מלהיות משביע רצון, ובהחלט יש לנו מה ללמוד. בראש התא הטבעוני באוניברסיטת תל אביב עומד זוג סטודנטים, ליבי ליבמן ורועי מאיו, שכבר הצליחו להשפיע באופן משמעותי על המצב בקמפוס. "לפני שהתא הוקם פניתי אל ראשת האגודה שלנו דוגרי", נזכר מאיו. "אמרתי לה שאנחנו, הטבעונים, נחשבים חלק מאגודת הסטודנטים וגם מייצגים את האגודה עצמה, וזאת יד רוחצת יד. אמרתי לה, אם אתם רוצים שנשווק אתכם, תבואו גם אתם לקראתנו ותעזרו לנו. היום האגודה, תחת מעורבות חברתית, תומכת בנו. זה בא לידי ביטוי בתקציבים לפעילויות, בדחיפת פרסום, בין אם זה עזרה בעיצוב פלאיירים ופוסטרים ברחבי האוניברסיטה או בדחיפה של הפעילויות שלנו במיילים השבועיים של האגודה או בדף שלה בפייסבוק".

אז מה המצב בפועל כיום באוניברסיטת תל אביב?

"בכל דוכן או מזנון באוניברסיטה יש אופציה טבעונית. לא מדובר בהפחתה של המרכיב הבשרי או החלבי במנה, אלא בהוספה של תחליף בשרי. לקפיטריה נוספה מנה של קציצות טבעוניות למשל. כמובן שבכל המקומות שמוכרים קפה יש גם חלב סויה, וגם בפינות בתוך הספרייה".

 

סנדוויץ' טבעוני. "סטודנטים ישמחו לקבל תוספת למבחר" (תצלום: רוסוופלאוקה, רישיון CC BY 2.0)
סנדוויץ' טבעוני. "סטודנטים ישמחו לקבל תוספת למבחר" (תצלום: רוסוופלאוקה, רישיון CC BY 2.0)

יעזור לא רק לטבעונים

המצב באוניברסיטת חיפה, כאמור, עדיין שונה. בתחילת שנת הלמודים ניסתה קבוצה קטנה של טבעונים וטבעוניות להביא לשינוי, ובסיועו של ארגון "אנונימוס" הוקם התא לזכויות בעלי חיים באוניברסיטה. מטרתו הייתה לאפשר תזונה טבעונית ראויה בקמפוס וכן לפעול למען בעלי חיים. אך למרבה הצער, לאחר שבפגישות שנערכו בתחילת סמסטר א' השתתפו כחמישה פעילים בלבד, התא התפרק והשאיר אחריו תקוות ואכזבות. כאשר פניתי אל ראשת התא בניסיון להבין מדוע נכשל, נתקלתי בסירוב מצידה לענות לשאלותיי. אולי כישלונו של התא עוד כואב מדי עבורה, ואולי לא כואב מספיק כדי לפעול ולהיאבק מחדש.

חשוב להדגיש ששדרוג האופציות הטבעוניות בקמפוס לא יפגע באיש ועשוי להועיל לא רק לטבעונים. "אני רגישה ללקטוז לדוגמה ולא יכולה לאכול חלב וגבינות בקר בכלל", מספרת נופר, סטודנטית שנה ב' לתקשורת ושירותי אנוש. "לצערי זה מאוד מגביל את האופציות שלי מבחינת סנדוויצ'ים למשל. בנוסף, אני נדרשת משום מה לשלם תוספת על חלב סויה בקניית קפה ברוב המקומות בקמפוס: בארומה, בגרג, בקפה פלפלת. סויה זה מהצומח ובקר זה מהחי – למה לשלם יותר על חלב סויה כשאמור להיות יותר קשה להשיג חלב בקר? זה לא בסדר, אמרתי להם שזה לא לעניין".

לדבריה של נופר, כאשר פנתה לאחראית משמרת בקפה גרג, שאיתה היא מיודדת, ושאלה אותה מדוע חלב סויה כרוך בתוספת תשלום, נענתה ש"אלו נוהלי הרשת". "הם מציגים את זה כאילו זה חוק שאי אפשר לשנות אותו ושאין עם מי לדבר", היא מתלוננת. "זה מעצבן". לדבריה, המצב באוניברסיטה אינו מסייע גם למי שאינו מעוניין בהימנעות מוחלטת מבשר אלא מבקש פשוט לאכול פחות ממנו. "בכללי אני מפחיתה את צריכת הבשר שלי מטעמים אידיאולוגיים ובריאותיים", היא אומרת. "אם פעם הייתי חייבת לאכול בשר בכל יום כי אחרת הייתי ממש מרגישה בחוסר של משהו בתפריט ובתחושה, היום אני סולדת מעופות ואוכלת בשר בערך שלוש-ארבע פעמים בשבוע".

ואם היו סנדוויצ'ים עם תחליפים טבעוניים, היית קונה?

"בוודאי שהייתי קונה. אני משתדלת לאכול יותר מהצומח ויותר בריא, מה שמתגלה כקשה בסביבת האוניברסיטה. אני בטוחה שעוד סטודנטים יהיו שמחים לקבל תוספת למבחר. זה יתרון לכולם, לא רק לטבעונים"

בסיכומו של יום, הסטודנטית הטבעונית המצויה לא תגווע ברעב בין כותלי האוניברסיטה. ניתן לרכוש ארוחה מאוזנת במחיר סביר באפי או בארומה, וכמעט בכל הדוכנים בקמפוס ניתן להמיר את חלב הבקר בחלב סויה. עם זאת, מבדיקה שערכתי עולה שרק רשת קופיקס אינה דורשת תוספת תשלום על חלב סויה, ואף מציעה מבחר נאה של מאפים וסנדוויצ'ים טבעוניים, המסומנים בתו הטבעונות הישראלית "Vegan Friendly".

ובכל זאת, למרות האפשרויות הקיימות, לא כדאי שנסתפק במועט. כפי שפעילי התא הטבעוני באוניברסיטת תל אביב שינו את המציאות מפני שסירבו להיכנע למה שנראה כגזירת גורל, כך גם בחיפה אפשר להביא לשינוי, ולשם כך צריך להתחיל ליצור שינוי תודעתי. כי כפי שכבר למדנו, רק כך מתחוללות מהפכות אמיתיות.