חל"ת או לא חל"ת? זו השאלה

מפאת הסיכון המוגבר להידבקות בנגיף הקורונה, לעובדי בית החולים רמב"ם ניתנה אפשרות לצאת לחופשה ללא תשלום. זו אמנם מחווה נדיבה מצד ההנהלה, אך היא מעלה דילמה לא פשוטה.

מאת : כרמל אברהם

כבר שבועות רבים שהצוות הרפואי בחדר המיון של בית החולים רמב"ם בחיפה יוצאים לעבודה במשמרות של 12 שעות תוך סכנת חשיפה יומיומית לנגיף הקורונה. לא כולם עומדים בשורה הראשונה, אך הסיכון להידבק בכל זאת גבוה. בעקבות העומס והלחץ שנגרם שלח מנהל בית החולים, ד"ר מיכאל הלברטל, מכתב לעובדים שבו הוא נתן לעובדים אפשרות בחירה: "מקובל עליי שאנשים יקבלו החלטה שיש להם קושי בהתמודדות או עם תפישת הניהול של הנהלת בית החולים מול האתגר ויבקשו לצאת לחל"ת, זה בסדר", כתב בו. עוד הוסיף: "החשש של כולנו ברור, גם אני חושש. אנחנו נמצאים במלחמה. כל אחד צריך לקבל החלטה אם הוא מוכן למרות החשש לעמוד באתגר".  

המלחמה בווירוס הציבה את העובדים בפני סיטואציה בלתי מוכרת. יש לאבחן נשאות במהירות תוך שמירה על המטפלים והחולים האחרים; הם נדרשים לשמור על קור רוח במצבי אי וודאות, ולהתמודד עם עומס רב שהחריף בשל שליחתם של אנשי צוות לבידוד, כפי שהיה לפני כמה שבועות כשתשעה אנשי צוות בחדר המיון נחשפו לחולה מאומת. 

למרות הקשיים, הבחירה אינה ברורה מאליה. "היציאה לחל"ת היא לא אופציה" טוענת רינה קדושי, מזכירה רפואית במיון. "יש לי ילדים לכלכל, בעל שלא עובד ולמרות העומס והלחץ אין ברירה". למרות הוויתור על המשכורת, היציאה לחל"ת ביוזמת העובד לא מזכה אותו אוטומטית בזכאות לדמי אבטלה. עם זאת, הפגיעה בהכנסה אינה מחויבת המציאות. לדבריה של חיה סספורטס, יו"ר ועד העובדים של הסגל והמשק של בית החולים: "אנחנו בוחנים את האפשרות להשתמש בימי חופש או לקחת מדמי ההבראה והביגוד כדי למנוע פגיעה בהכנסתם החודשית של העובדים".  

מנגד, ישנם עובדים שההירתמות למלחמה בקורונה באה על חשבון חיי המשפחה שלהם. ד"ר חיתאם חוסיין, ראש מחלקת הקורונה ברמב"ם מספרת כי "כבר מספר שבועות שאנחנו יוצאים ולא יודעים מתי נחזור, גם כשאני בבית למעשה אני בבית החולים, הראש שלי לא יכול להתנתק".  

המצב נוטה להשתנות מרגע לרגע, ובמיוחד בבית החולים ממשיכה לשרור אווירת אי וודאות, כך שלמרות השיפור הניכר במצב במדינה, הדילמה של עובדי רמב"ם כנראה תימשך עוד זמן מה.