חייתי ביניכם כמו חזיר בר

מכה חדשה נחתה על חיפה: להקות של חזירי בר משוטטות ברחובות העיר. כך גם באזור המעונות בטכניון, שבו הן באות במגע עם הסטודנטים על בסיס כמעט יומיומי.

מאת: רובא אדגים

 

העיר חיפה חוותה בחודשים האחרונים פלישה של ממש: עשרות חזירי בר החלו מסתובבים בעיר דרך קבע. כך גם בטכניון: מדי לילה, חזירי בר מארחים חברה לסטודנטים המתגוררים במעונות שבקמפוס. 

סטודנט שמתגורר במעונות הסנאט סיפר שמזה כשנה, כמעט כל יום, ראה או שמע את להקות החזירים מחוץ לחדרו. לילה אחד, כאשר חזר לחדרו, הבחין באם הלהקה במרחק קטן מאוד ממנו. היא היתה חזירה גדולה ומאיימת, אך לדבריו לא חש סכנה. 

" יש כאלה שמפחדים", אומר אותו סטודנט, שביקש להישאר בעילום שם. "בעיניי זה יותר לא נוח ממפחיד. אני יודע שהם לא יפגעו בי אבל עצם הנוכחות של הלהקות בשעת לילה מלחיצה. החשש הגדול הוא מה תהיה תגובת האם במידה ותחשוד שמישהו מתקרב אל גוריה". 

הוא הוסיף שהיחס של הדרים האחרים במעונות נע בין פחד לבין סקרנות גדולה. "רוב החברים שלי אומרים שהם מפחדים, ויש כאלה שנגעלים רק מלחשוב על כך שהם גרים בסביבה שוקקת חזירים, שלדעתם זאת חיה שעלולה להפיץ מחלות". מצד שני, עוד אמר, "ראיתי בעבר אנשים (שגרים באותו רחוב אבל לא במעונות) שמאכילים ואפילו משחקים עם החזירים".

גם סטודנטים שמתגוררים במעונות ריפקין וטכניון תחתון העידו בשיחה עם "הכרמלית" שהם נתקלים בלהקות של חזירי בר על בסיס קבוע, כמעט יומיומי. 

בתשובה לשאילתא שהוגשה לדוברות הטכניון, נמסר ל"כרמלית" בתחילה שכלל לא היה ידוע להנהלת המוסד שיש נוכחות של חזירי בר באזור המעונות. כמה ימים לאחר מכן התקבלה תשובה רשמית: "הנושא מוכר והטיפול בו נעשה באמצעות עיריית חיפה."

מאז הפכה נוכחותם של חזירי הבר בעיר למסיבית, היו מקרים, אם כי לא רבים, של תקיפות.

בראיון למגזין "כלבו" אמר ד"ר יאיר וייס, מנהל השירות הוטרינרי בחיפה, כי "עד שנת 2006 החזירים חיו בהרמוניה, בטבע, אך מאז חל שינוי לא ברור שגרם לחזירים לפלוש יותר ויותר לתחומים העירוניים".

ייתכן, הוסיף, כי הדבר נובע מהפיתוח העירוני ובניית תשתיות חדשות בואדיות ששימשו בית ללהקות החזירים, ואלה כתוצאה נדחקו החוצה. 

מבחינה תברואתית, נכון להיום, החזירים לא מהווים סכנה ולא נושאים מחלות שיכולות לפגוע בבני אדם. רוב הנזק הוא נזק לתשתיות ורכוש, השחתת גינות ציבוריות, הפיכת פחים וגם, לעיתים רחוקות, השחתת רכבים.

נקודת תורפה נוספת היא הכבישים, במיוחד בלילה. לא פעם שמעתי במהלך הכנת הכתבה על נהגים "שכמעט ועשו תאונה". בעבר היו מקרים של תאונות קלות ואף קטלניות. לפני מספר חודשים נפצעה נהגת שהתנגשה בחזיר בר בשעת לילה מאוחרת בשכונת רוממה, ובשנת 2010 נהרג אופנוען מפגיעת חזיר בר בכבישי הצפון.

נוכחות החזירים היא עונתית ומגיעה לשיאה בחודשי הקיץ. כיום משקיעים השירותים הווטרינריים מאמצים לדילול אוכלוסיית החזירים, ולאו דווקא לחיסולה, כאשר המטרה המיועדת היא למטה מ-60% ממספרם כיום.