אוכלים בחוץ

בעידוד העירייה, בקרוב יתחילו לפעול משאיות אוכל בכל רחבי חיפה. אם לשפוט על פי ה"סלמתרק", משאית אוכל הפעילה כבר בחוף שקמונה, יש בהחלט למה לצפות.

מאת: טל גרציאני

צילום : עמוד הפייסבוק של הסלאמתרק

 

חיפה ידועה בדו-קיום שבה, ובשכנות הטובה של בני קהילות שונות. היא גם ידועה בזיהום האוויר החמור שבה ועל הנזקים הרפואיים החמורים שהוא מסב לאוכלוסייתה. בדבר אחד אינה ידועה במיוחד, וחבל שכך: באוכל!

חיפה היא העיר השלישית בגודלה בישראל, וככזו יש בה מסעדות רבות. הפופולריות שבהן נמצאות על ציר מוריה וכן במתחם הקסטרא למרגלות דרך פרויד, אבל המסקרנים יותר הם בתי אוכל ללא כתובת קבועה – תופעה שצפויה לזכות בקרוב לתנופה בעירנו.

בחודש פברואר הודיעה העירייה על השקת פרויקט Food Trucks Haifa, והוא צפוי לכבוש את חיפה בסערה. 

מקור התופעה בארצות הברית, בסוף המאה ה-19, במטרה לספק פיתרון להאכלת מובילי בקר בדרכם הארוכה. עגלות מזון בשם "צ'אקוואגון" הפכו לשם דבר, ועם השנים השתדרגו במנוע והחלו להתפרש בכל רחבי ארה"ב והעולם.

בישראל, משאיות האוכל צברו תנופה מסוימת לאחר שבשנת 2011 התיר בג"ץ להפעיל אותן (כשדחה את התנגדות הרשויות) באופן קבוע או ארעי באירועים ובפסטיבלי אוכל.

עיריית חיפה הודיעה כי במסגרת הפרויקט החדש יוכשרו עשרות מיקומים למשאיות ברחבי העיר ויוענקו רישיונות מסחר לבעלי המשאיות במקומות קבועים. בנוסף יוזמנו המשאיות לקחת חלק באירועים, ירידים ופסטיבלים ברחבי העיר.

החלוצה שלפני המחנה היא ה"סלמתרק", שפועלת כבר יותר משנה בחוף במקומות המתעדכנים בעמוד הפייסבוק והיום בחוף שקמונה ממש ליד המכון לחקר הימים. יובל שורצשילד, ניר ענבר וטל מלכה, הוגי "משאית השלום", מקבלים את פני לקוחותיהם בפוד-טראק כתומה, שאי אפשר לפספס, ומציעים להם אוכל הודי טבעוני והרבה הרבה אווירה.

המשאית הססגונית מציעה מנות כמו טאלי, מין צלחת טעימות משתנה שכוללת לרוב תבשיל עדשים, אורז, חמוצים וצ'אפאטי מטוגן.

שורצשילד ענבר ומלכה שואפים שה"סלמתרק" תהיה הרבה יותר ממשאית אוכל. יש להם תפיסה סביבתית-קהילתית אותה הם מגדירים כמתמקדת בקיימות, אוכל בריא וטבעוני שמוגש בכלים רב פעמיים או חד-פעמי מתכלה. עבור הקהל, המורכב מלקוחות קבועים רבים, זהו מוסד קהילתי. הסועדים מצטיידים בכלי נגינה מסוגים שונים ובכיסאות מאולתרים מתא המטען של מכוניותיהם – כי תנאי הישיבה המאולתרים הם חלק מהאווירה המיוחדת.

קריאה רמה מכיוון המשאית מכריזה כי המנות שלנו מוכנות ואל השולחן המאולתר אנו מביאים אלו גובי, מנת כרובית אפויה-מזוגגת ברוטב קרמי, ותבשילי קארי בצבעים שונים עם תה קר שמוכן במקום. אלו מוגשות לנו תחת כיפת השמיים ב"פופ-אפ זולה", סככה זמנית שבקרוב תיעלם כלעומת שנבנתה.

מוזיקה הודית מתנגנת ברקע; למולנו הים ללא מתווכים. השמיים האדומים של שעת בין הערביים תורמים מאוד לאווירה – שמאפשרת לאנשים לעצור לרגע, באמצע היום השני בשבוע, ולצחוק ולהנות יחד מחברה ומאוכל.

בתחילת מרץ חגגה הסלמתרק יום הולדת שנה להיווסדה, בקרוב תקח חלק בפסטיבל "גלימבה" בשכונת בת גלים ולשם המיקומים והתאריכים השונים של פתיחת המשאית הצבעונית ניתן לגשת לעמוד הפייסבוק של "סלמתרק". 

"אחרי שנה בדרכים בה התגלגלנו בין חגיגה אחת לשנייה, בין אירועי חוצות גדולים ואירועים אינטימיים קטנים, אנחנו יודעים כמה קסם ופוטנציאל, לצד קשיים בירוקרטיים, יש בפודטראקס", הם אומרים. "אנחנו מברכים על כך שהעיריות מתחילות להניע את גלגלי הבירוקרטיה בכל הקשור בנושא, ומודים לקהל שתומך בנו וממשיך להתגלגל איתנו משמחה לשמחה."

אין ספק שהמקום מרענן ולמרות שיצאנו מפוצצים, נשארנו עם טעם לעוד. עם יריית פתיחה שכזו, יש בהחלט למה לצפות לרגע שמשאיות האוכל יופיעו בכל פינה בעיר.