חוזרים לשגרה: שוק תלפיות פותח את שעריו

הקונים עוד ממעטים לבוא והרוכלים מביעים אופטימיות זהירה: מוסד חיפאי חוזר לשגרה מהוססת.

מאת : סמאא מחול
צילום : סמאא מחול

אחרי שהתקבל המתווה שהציע משרד האוצר לממשלה, עד ליום ראשון ה- 31 במאי צפויים להיפתח מרבית העסקים שנסגרו עם פרוץ משבר הקורונה. באמצע מאי חזרו לעבודה שווקים וקניונים בכל רחבי הארץ, וביניהם שוק תלפיות בחיפה.

"סגרתי כי היינו חייבים לפי ההוראות, מה שגרם לי לירידה דרסטית, כמובן, כי אנשים לא הגיעו," אומר דוד שלום, בעל חנות פיצוחים, פירות יבשים, תבלינים וממתקים בשוק. "עם הזמן עבדתי על 'חצי קלאץ", מתכונת קטנה יותר של חצי יום. כך עד עכשיו". הוא מקווה שהחזרה לשגרה בשוק תהיה חלקה והיקף התנועה אף יגדל, משום שהשוק נמצא במתחם פתוח שבו הסיכון להידבק נמוך יחסית.

  

כמו רבים בישראל ובעולם, בתקופת הסגר, שנמשכה כמעט חודשיים, נפגעו בעלי החנויות, המסעדות והדוכנים בצורה קשה. אמנם רובם המשיכו לעבוד תחת מגבלות מסוימות, אך ההפסדים שספגו היו כבדים, וכך גם כיום על אף ההקלות הנוספות שאישרה הממשלה בתחילת מאי. במסגרתן, מגבלת היציאה מהבית בוטלה והקניונים והשווקים חזרו לפעול תוך שמירה על הוראות משרד הבריאות.  

תומר מ"פיצריית תלפיות" סגר את שערי המקום ב-15 במרץ ועבר לשירות משלוחים בלבד. "זה פגע בנו מאוד כלכלית," הוא אומר. "כמובן שהיינו צריכים לפטר גם הרבה עובדים, חלק מהם יצא לחל"ת ולא בטוח שכולם יחזרו עכשיו". הוא טוען שאין לבעלי העסקים בשוק די תמיכה מצד הממשלה והעירייה, ובהעדר הנחיות כיצד להיערך לשלב הבא, הם חיים "מהרגע להרגע": "אנחנו עושים את מה שאפשר לעשות במסגרת שיש לנו, אני מקווה שכל אירועי הקיץ יחזרו ואולי זה יחזיר טיפה את כל ההפסדים של החודש וחצי האלה". 

מחוץ לפיצריה של תומר מספר פינות ישיבה, כולן מלאות. "אנשים התגעגעו לראות עוד אנשים," הוא אומר. "זה היה החוסר הכי גדול, כמו שאמרתי לך פתחתי כל יום לחצי יום והייתי כאן לבדי. "בגדול אני אופטימי," הוא אומר, ומוסיף שהוא מרגיש שהדברים מתחילים לחזור אט אט למסלולם. "אנשים יותר יוצאים החוצה והחיים חוזרים."

 למרות שהממשלה אישרה בסוף אפריל תוכנית סיוע לעסקים קטנים ובינוניים, הכוללת מענק המוגדר "השתתפות בהוצאות קבועות", רוב העסקים עוד לא קיבלו שום פיצוי על ההפסדים שספגו. תקרת המענק עומדת על 400 אלף ש"ח, אבל מרבית העסקים יקבלו סכום קטן בהרבה מכך.  

 

המענק ישולם על ידי רשות המסים, החל מחודש מאי. על פי המתווה, בחישוב גובה המענק יילקחו בחשבון ארבעה קריטריונים: גודל המחזור, ירידה בהכנסות שלא תעלה על 25%, יעילות העסק בשנת 2019 (שתיקבע על סמך הפער בין ההוצאות וההכנסות במהלך השנה כולה), וכן שיעורי הוצאת עובדים לחופשה ללא תשלום: כלומר, ככל שהעסק הוציא יותר עובדים לחל"ת, כך יהיה זכאי למענק קטן יותר.

ייתכן ויקח עוד זמן רב עד שהיקף הפעילות יחזור לקדמותו. מוחמד, רוכל בחנות הירקות והפירות "עווד", אומר: "המצב היה מאוד קשה, בכלל לא הייתה לנו עבודה, היום גם אנשים עדיין מפחדים לצאת מהבית ובשעה כזו ביום היינו כבר מוכרים חצי מהסחורה שלנו. הבעיה היא שגם מחירי הסחורה עלו בכל מקום עקב המשבר". 

רסלאן ג'אליה, בעל חנות ירקות אחרת בשוק, אומר שזו הפעם הראשונה בארבעים השנים שבהן הוא עובד בחנות שהוא נאלץ לסגור את המקום. "עדיין אין הרבה עבודה אבל אני אופטימי לגבי העתיד, ברוך השם חזרנו לעבוד ולאט לאט ישתפר המצב והכל יהיה בסדר". 

זואי, אזרחית אמריקאית שמתגוררת בסמוך לשוק, מספרת ששמחה מאוד לראות את דוכני הפירות והירקות חוזרים לפעילות הדרגתית. "זה סימבול שמשבר הקורונה מגיע לקיצו," היא אומרת. "הייתי הולכת ברחוב בזמן הסגר ומרגישה כמו בסרט  אפוקליפטי, כאילו כל הדברים שהייתי כל כך מחוברת אליהם, כמו הצבעים, האנשים וכל מיני דברים יפים, לראות את כל זה נטוש היה מאוד תמוה בעיני".