יחד נמנע הטרדות מיניות בקמפוס

נציגות עמותת "עומדים ביחד" באוניברסיטה מסכמת מאבק מוצלח לשיפור התקנון למניעת הטרדות מיניות, שלטענתם לא אכף את הנהלים בצורה אפקטיבית.

קרדיטים: 

מאת : סלימאן רוחאנא

צילום: דף הפייסבוק של "עומדים ביחד"

 

בנובמבר 2018 יצאה נציגות העמותה "עומדים ביחד" באונברסיטת חיפה למאבק נגד התקנון למניעת הטרדות מיניות בקמפוס, בטענה שהוא חלקי ואינו מטפל בנפגעות באופן יעיל.

הטרדות מיניות הן נושא שעולה תדיר על סדר היום, ובכל רחבי בעולם יש ניסיונות להעלות את מודעות הציבור לגביו, בין אם באמצעות הרצאות או פרסום ידיעות, וידויים של מפורסמים אשר נפגעו מינית בצעירותם, ועוד. לפי איגוד הסיוע לנפגעות מיניות אחת מכל שלוש נשים בישראל עוברת פגיעה מינית במהלך חייה.

ב"עומדים ביחד" החליטו לעשות מעשה בעקבות תלונות שהתקבלו מסטודנטיות על כך שאין טיפול הולם בתלונות שהם הגישו לרשויות האוניברסיטה. אחת הטענות היא שלנציבות ההטרדות המיניות אין כוח הרתעה או סמכויות ענישה, וכן שאין ייצוג של הסטודנטים בוועדה למניעת הטרדות, שבודקת את התלונות.

"עומדים ביחד" היא תנועה פוליטית המקדמת ערכים של שלום, דו קיום וצדק חברתי. התנועה ייחודית בכך ששותפים בה ערבים ויהודים, הנאבקים יחד נגד גזענות ואפליה. בזמן שהערבים במדינת ישראל נתונים להתקפות גזעניות אפילו מצד אנשים בכירים ביותר בהנהגת המדינה, פעילי "עומדים ביחד" מציעים דרך חדשה דרך של שלום ושותפות יהודית ערבית, וכן מתמסרים לנושאים אחרים ביניהם קידום מעמד האישה ומניעת הטרדות מיניות.

יארא דאהר, נציגת "עומדים ביחד" הממונה על סיוע לנפגעות הטרדה מינית, אמרה ל"כרמלית" שצעדי המחאה היו כדלהלן: אספו חתימות מהסטודנטים והסבירו להם על מה המאבק, העמידו דוכן באוניברסיטה, וניהלו קמפיין להעלאת המודעות ברשתות החברתיות, במיוחד בקבוצות ועמודים הקשורים לסטודנטים באונברסיטת חיפה.

אחרי מאבק של כמעט חודשיים נפגשו נציגי עמותת ביחד לצד נציגי בל"ד באונברסיטת חיפה שהיו שותפים למאבק עם הממונים מטעם האוניברסיטה על מניעת הטרדות מיניות. הם הגישו להם תקנון חדש שניסחו, ובו הם מציעים סעיפים חדשים שלטענתם מטפלים בסוגיה טוב יותר. הפעילים ואנשי הנציבות דנו בהצעות וחלקן התקבלו, בין השאר סעיף 7ב' שלפיו ייבדק העבר הרלוונטי של כל חבר סגל או מנהלה המועמד לקידום, וכן סעיף 10, שלפיו ועדת משמעת תהווה גוף חיצוני לאוניברסיטה שבראשו יעמוד שופט בדימוס, והחברים בו יהיו איש מנהלה בכיר, חבר סגל אקדמי בכיר, ונציג סטודנטים, שישתתף בדיונים על תלונות שהוגשו על ידי סטודנטים וסטודנטיות.

"ניצחנו במאבק," אמרה יארא בחיוך. "הוספנו את רוב הסעיפים שהצענו בתקנון שלנו". כמו כן, הוסיפה, לאחרונה נפתח אתר אינטרנט חדש שמוקדש למניעת הטרדות מיניות באוניברסיטת חיפה. הוא מסק מידע מקיף, גם לגבי דרכי הטיפול עבור הקורבנות.

יארא ציינה שעמותת "עומדים ביחד" שותפה באתר, והוסיפה שבעתיד יהיו עוד מאבקים למען השלום והשיוויון.