האישה החזקה בענף הנדל"ן רוצה להיות רופאה: הבחירות שלי

האישה החזקה בענף הנדל"ן רוצה להיות רופאה: הבחירות שלי

מאת לירון מוסקוביץ

 

בינת שוורץ, לשעבר ראש מנהל התכנון בישראל, בחרה לסיים את כהונתה כדי להגשים חלום: להתחיל לימודי רפואה בגיל 55. יש שירימו גבה על הבחירה להתחיל לימודים מפרכים לצד סטודנטים בגיל של ילדיה, אבל שוורץ היתה נחושה להגשים את חלומה

הקריירה של בינת שוורץ כללה יוזמות רבות, שמטרתן היתה לקצר את תהליכי התכנון במדינה. היא קידמה תוכניות בנייה בארץ ודאגה לטפל בגורמים אשר היוו מכשול לתהליכים. כשלא היתה שבעת רצון מקצב התקדמות התהליך, ידעה לומר כי "החסם המרכזי בקידום תוכניות הבנייה בוועדות הוא הגורם האנושי". במשך כהונתה, אנשים רבים העריכו את פועלה, והיא זכתה לכינוי "האישה החזקה בענף הנדל"ן".

 

מנהל התכנון הוא הגורם הראשי האחראי על מדיניות התכנון בישראל, ברמה הארצית והמקומית. הגוף אחראי על טיפול בנושאים חוקתיים בעולם התכנון והבנייה ומשמש קו מנחה למתכנני המחוזות ועובדי הלשכות השונות. מטרתו העיקרית היא  להסדיר את שימושי הקרקע במדינה, 

עליה מתחרים רבים בעלי אינטרסים כלכליים, חברתיים וסביבתיים. מנהל התכנון צריך להתמודד עם סוגיות מורכבות ולהכריע במצבים לא פשוטים.

 

במשך השנים נאלצה שוורץ להתמודד עם סיטואציות לא פשוטות, ביניהן, החלטת היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, יהודה ויינשטיין, לאסור עליה לטפל ביישובים חקלאיים (קיבוצים ומושבים) מחשש לניגוד אינטרסים: בן זוגה, דודי רוסו, בעל חברה העוסקת בניהול וקידום תוכניות בינוי במגזר הכפרי. בני הזוג גרים בכפר דניאל, מושב פסטורלי באזור יער בן שמן. 

 

בשנת 2016 החליטה שוורץ להתפטר מתפקידה כראש מנהל התכנון.  שוורץ התבקשה להאריך את תקופת כהונתה על ידי שר האוצר כחלון, אך בקשתו נענתה בסירוב. שוורץ טענה שלא התאפשר לה להשלים את היעדים שהציבה לעצמה בשנה האחרונה ולכן בחרה לסיים את תקופת כהונתה באופן מיידי.  

עם סיום כהונתה, שוורץ כתבה ברשת החברתית: "אני חוזרת לחיים שלי. סתם אישה. אדם פרטי. לא דוגמה אישית. לא מושא להצקות. רק אישה עם המון חלומות". אחד החלומות הגדולים אליהם רמזה שוורץ, היה לימודי רפואה. לאחר שסיימה את המכינה ללימודי רפואה בצפת בהצטיינות יתרה, המשיכה ללימודים בפקולטה לרפואה בשלוחה של אוניברסיטת בר אילן. כיום היא בשנה השנייה ללימודים, ומתכוונת להתמחות בכירורגיה.

 

בחירתה מעוררת השראה באנשים רבים. לאורך כל הדרך לא ניתן שלא לשים לב להתפעלות והגאווה מצד ילדיה, סטודנטים בעצמם, ומהקרובים לה, שאומרים: "היא הולכת אחרי החלומות שלה. לא מכיר עוד אישה שתעשה צעד כזה", "אלופה, מה כבר יש להגיד?".

 

ובנימה אישית יותר, בינת מעוררת בי השראה. היא מעבירה את המסר שחלומות ניתן להגשים בכל זמן ובכל שלב בחיים. בחירתה לא שגרתית; היא  לא הסכימה ללכת עם העדר ולחיות במסלול החיים ה"רגיל", והיא בעיקר גורמת לי להבין שאין מסלול חיים רגיל. כל אחד צריך לסלול לעצמו את הדרך ולחיות את חייו בדרך שהוא רואה לנכון ולא לחיות על פי תכתיבי החברה. 

 

בינת שוורץ. צילום: אלמוג נציה